همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ‌گفت:

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون رشدی بی سابقه در عرصه تولید نشر صورت گرفته است، تا جایی که افزایش 100 برابری را در وضعیت تولید صنعت نشر کشور مشاهده می‌کنیم.‌

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) مراسم افتتاحیه بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در طبقه دوم شبستان مصلی امام خمینی(ره) عصر امروز سه شنبه 14 اردیبهشت ساعت 17 با حضور محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی مسئول دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، «مرتضی تمدن» استاندار تهران، «سیدمحمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بختیاری وزیر دادگستری، محسن پرویز معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ناشران و مهمانان خارجی برگزار شد.

«محمدرضا رحیمی» معاون اول رئیس جمهور در این مراسم در سخنانی گفت:‌ بی شک یکی از صاحبان قلم خود مقام معظم رهبری هستند که در چنین مجالسی پیوسته می توان ایشان را از سردمداران و بزرگان این راه و روش قلمداد کرد، ادیبی توانا و سخنوری دانا که یاد و نامش الهام بخش است برای همه عزیزانی که در این وادی گام بر می دارند.

وی ادامه داد: ‌سوگند قرآن به پدیده های با عظمت است و اینکه قرآن به قلم سوگند می خورد، شأن والای فرهنگ مکتوب را نمایان می سازد،‌ وحی نیز محملی جز کتاب ندارد. انقلاب اسلامی ایران نهضتی فرهنگی بود که پیروزی آن باب علم و آزاد اندیشی را به روی ملت فرهیخته ایران گشود،‌ به طوری که آمار نشر در سال 57 نشان می دهد، ‌رشد فکری و فرهنگی انقلاب دوبرابر شده است.

رحیمی افزود:‌ در عمر نزدیک به 32 ساله انقلاب اسلامی تعداد کتاب های چاپ شده در جمهوری اسلامی ایران رشد داشته است، ‌در سال 57، ‌تنها هزار عنوان کتاب منتشر شده بود، ‌اما امسال پس از 32 سال 53 هزار عنوان کتاب هر ساله به بازار نشر ایران راه می یابد.

وی با بیان این مطلب که از سال 57 به بعد هم چنین رشدی بی سابقه در عرصه تولید صورت گرفته است، ‌گفت:‌ اگر آمار کنونی را با قبل از سال 57 مقایسه کنیم، افزایش 100 برابری را در وضعیت تولید صنعت نشر کشور مشاهده خواهیم کرد.

معاون اول رئیس جمهور افزایش دانشگاه ها و به تیع آن دانشجویان و طلاب حوزه های علمیه را موجب رونق تولید کتاب در کشور دانست و افزود:‌ اگر این رشد در فضای نقد صورت گیرد، ‌ارتقای روزافزون حرم علمی جامعه را مشاهده خواهیم کرد. برای ارتقای حرم علمی جامعه انس با کتاب باید از نخستین سال های دبستان حاصل شود. امروز رسانه های دیداری، ‌شنیداری و دیجیتالی بخش عمده ای از وقت را پر می کنند، ‌اما کتاب هم چنان مأنوس ترین حلقه ارتباط انسان هاست.

رحیمی گفت: ‌از دانشگاه ها انتظار می رود، فضای آموزش عالی را ازفضای جزوه محوری به فضایی با محوریت کتاب تغییر دهند، ‌اگر امروز از توسعه نشر و ارتقای جایگاه کتاب سخن می گوییم، دستاوردهای کشور را مدیون صاحبان اندیشه و قلم هستیم.

وی با بیان این مطلب که تلاش دولت باید فراتر از گفتار و نوشتار باشد،‌ تصریح کرد:‌ نویسندگی در کشور ما که سابقه ای دیرینه در فرهنگ مکتوب دارد، باید ‌شغل شناخته شود ‌و دولت از آن حمایت لازم را به عمل آورد. نباید از یاد برد که کتاب علاوه بر وجهه فرهنگی در صنعت استقلال زاست. صنعتی که زیرساخت های متنوع هم چون چاپ، ‌صحافی، ‌توزیع و بازاریابی دارد.

رحیمی با اشاره به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ‌این وزارتخانه باید مطابق اصل 44 قانون اساسی به پشتیبانی بخش خصوصی بپردازد و از طریق تعامل با ناشران به سوی حرفه ای شدن صنعت نشر گام بر دارد، .وزارت فرهنگ و ارشاد نیازمند تعامل با صاحبان اندیشه است.

وی هم چنین نمایشگاه کتاب تهران را میعادگاه همدلی و هم نفسی با فرهنگ مکتوب کشور دانست و افزود:‌ ‌نمایشگاه نوروز کتاب است،‌ دیدارهایی که در آن صورت می گیرد، نه صرفاً‌ ‌دیدارهای افراد بلکه دیدار اندیشه های انسانی است، ‌هم چنین نمودار عینی کتابخوانی در ایران و گواه شیفتگی ایرانیان به کتابخوانی است، ‌فرصتی برای تسهیل دسترسی به کتاب و ورود آن به متن زندگی است، که ‌با اهتمام روز افزون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به مثابه سیاستی پایدار تبدیل شود، ‌نمایشگاه فرصتی برای اهالی صنعت نشر است تا شاخص های نشر کشور را با استانداردها و معیارهای علمی بسنجند.

رحیمی در پایان سخنان خود گفت:‌ در پایان نوید می دهم،‌در راستای تدوین برنامه راهبردهای تدوین و توسعه کتابخوانی در کشور به زودی کارگروهی به عنوان کارگروه کتاب در دولت جمهوری اسلامی تشکیل می شود، تا علاوه بر فعالیت های موجود، حمایت در عالی ترین سطوح را از این حوزه فرهنگی به عمل آورد. از ناشران نیز تقاضا می کنم در نمایشگاه‌های بین المللی شرکت کنند و آثار نویسندگان ایرانی را به نمایش در آورند. 

کد خبر 106687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز