گروه ادب و هنر: ناشران این‌روزها سخت سرگرم سفارش چاپ کتاب‌های جدید و تجدید چاپ کتاب‌های پرفروش هستند.

این یعنی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حال شروع شدن است؛ چرا که کمتر از یک‌ماه دیگر بزرگ‌ترین اتفاق فرهنگی کشور در مصلای تهران آغاز به کار می‌کند.

اما آنسوی تلاش ناشران اقداماتی است که در مصلای تهران در حال انجام است. مسئولان اجرایی نمایشگاه از سال‌ گذشته قول برگزاری نمایشگاهی متفاوت را داده‌ بودند.  هم‌اکنون نیز اقدامات برای برگزاری نمایشگاه کتاب بیست و سوم جدی‌تر می‌شود و ناشران نیز برای دریافت غرفه‌های مربوط به‌خود اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب تهران از تحویل مکان جدید استقرار ناشران دانشگاهی، آموزشی و کودک و نوجوان در مصلی به تشکل‌های مربوطه خبر داد.  حسین صفری با اشاره به تعیین محل جدید استقرار تعداد زیادی از ناشران حاضر در نمایشگاه، گفت: با توجه به اینکه امسال رواق‌های مصلی در اختیار ما نیست، با تعدادی از تشکل‌های نشر برای استقرار ناشران زیرمجموعه‌شان در سازه‌های جدید به توافق رسیده‌ایم.

وی افزود: این تشکل‌ها انجمن فرهنگی ناشران کتب آموزشی، انجمن ناشران دانشگاهی و انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان هستند که محل‌های مربوط به ناشرانشان را تحویل گرفتند. بر همین اساس ناشران دانشگاهی، آموزشی و کودک و نوجوان در سازه‌های جدید مستقر خواهند شد.

به گفته مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب، این سازه‌ها آلومینیومی و بدون ستون است که در ابعاد 10، 15 و 20 متر مربعی فراهم آمده و در نمایشگاه امسال برای نخستین بار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صفری همچنین از اتمام کار برق‌رسانی به بخش جدید‌الاحداث نمایشگاه کتاب در مصلای تهران خبر داد و گفت: تامین برق همیشه از مسائل حساس نمایشگاه بوده و به همین منظور با مساعدت وزارت نیرو کار برق‌رسانی به این بخش جدید نمایشگاه هم انجام شد.

وی در عین حال از تداوم رایزنی با مسئولان شرکت مخابرات و بانک عامل نمایشگاه کتاب تهران برای حل کاستی‌های مربوط در این بخش از نمایشگاه اشاره کرد و گفت: برای فراهم شدن سیستم ارتباط تلفنی ثابت و سیار جلسات مختلفی را با مخابرات برگزار کرده‌ایم که ادامه دارد. همچنین با بانک عامل جلساتی را برای فراهم شدن امکان نصب دستگاه‌های کارت‌خوان خرید کتاب داشته‌ایم.

جلسه شورای سیاستگذاری

محمد‌اللهیاری فومنی، دبیر شورای سیاستگذاری بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز از برگزاری جلسات هفتگی این شورا، تا زمان برگزاری نمایشگاه خبر داد. به گفته وی، این جلسات در مصلای امام خمینی‌(ره) که محل برگزاری بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است، برگزار می‌شود.

اللهیاری فومنی پیش‌تر، گفته بود: تلاش داریم تا در این جلسات با برنامه‌ریزی مناسب از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بهره‌مند شویم.

مدیر کمیته نظارت و ارزشیابی نمایشگاه کتاب تهران تصریح کرد: در حوزه کتاب‌های خارجی، فهرست برخی از کتاب‌ها در اختیار کمیته قرار گرفته و تاکنون بررسی اجمالی عناوین نیز انجام شده است.  وی همچنین از حضور «نمایشگاه کتاب دهلی نو» در بیست و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

بهترین امکانات در نمایشگاه کتاب

در ماه‌های پایانی سال گذشته مسئولان اجرایی نمایشگاه کتاب تهران، طی جلسات مختلفی با اعضای شورای شهر تهران راهکارهای برگزاری بهتر نمایشگاه تهران را مورد توجه قرار دادند.

حمید قبادی معاون اجرایی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از این جلسات گفته بود: تلاش می‌کنیم نمایشگاه کتاب تهران را با بهترین امکانات ممکن که در کشور قابل استفاده است برگزار کنیم.

5 غرفه بالای 200 متر برای کودکان

انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان که راه‌اندازی بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران را برعهده دارد، غرفه‌هایی با متراژ‌های 8 تا 460 متر در اختیار ناشران قرار می‌دهد. امسال 5 غرفه از 206 غرفه بخش کودک و نوجوان متراژی بیش از 200 متر دارند.

به گزارش ایبنا، فضایی حدود 12 هزار متر در اختیار بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران قرار گرفته که بیش از 200 غرفه در 5 هزار و 500 متر از این فضا طراحی شده است.
امسال بر خلاف سال‌های گذشته، بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران در چادرهای ویژه‌ای برپا می‌شود؛

چرا که رواق‌های مصلای تهران در دست فعالیت‌های عمرانی است.مسئولان انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان می‌گویند با توجه به تعداد کتاب‌ها، چاپ نخست یا تجدید چاپ بودن کتاب‌ها، صفحات و حتی قطع کتاب‌ها، میزان متراژ‌های ناشران مختلف را تعیین کرده‌اند.

مبلغ اجاره غرفه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چندین سال است تغییری نکرده و امسال نیز ناشران همان مبلغ سال‌های گذشته را برای اجاره غرفه‌ها پرداخت می‌کنند.
بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 15 تا 25 اردیبهشت در مصلای تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 104669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز