گروه ادب و هنر: درهای مصلای امام خمینی روی علاقه‌مندان به بیست‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران، گشوده شد

تا مهم‌ترین رویداد سال در حوزه کتاب و نشر، آغاز به کار کند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هم با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب در تهران،  گفت: با توجه به آغاز این نمایشگاه، شهرداری تهران نیز تمام تلاش و اهتمام خود را به کار می‌گیرد تا میزبانی شایسته برای این نمایشگاه باشد.

دکتر محمد هادی ایازی در گفت‌وگو با «تهران سما» با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه بیش از 75 درصد از مؤسسات نشر در تهران متمرکز است شهرداری تهران هر ساله در برنامه‌های خود اقدامات ارزشمندی را در این حوزه انجام می‌دهد.

وی با اشاره به فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه کتاب گفت: احداث باغ کتاب از جمله فعالیت‌های مهم شهرداری در این حوزه است که در زمینی به مساحت 100 هزار متر مربع و با زیربنای 54 هزار متر مربع احداث شده است و علاوه بر تعاریفی که به لحاظ مفهوم ارتباط با باغ ایرانی در ساختار فیزیکی‌اش دارد، نمایشگاه دائمی کتاب است و بحث فروش کتاب به جز در مورد کتاب‌های کودکان و نوجوانان در باغ کتاب رخ نخواهد داد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: تدوین، تنظیم و پیگیری جهت تصویب لایحه ساماندهی فرایند حمایت از ناشران، موزعین و کتابفروشان از اقدامات ارزنده و ماندگار شهرداری تهران است که با حمایت و تصویب شورای شهر تهران به سرانجام رسید. البته ناشران در تدوین و پیگیری مراحل تصویب آن همکاری بسیار خوبی داشتند و امتیازات ویژه‌ای را نیز برای ناشران به‌ویژه در بخش‌های ساخت‌و‌ساز قائل شده‌ایم.

ایازی تهیه و تدوین سند توسعه کتاب و کتابخوانی شهر تهران،  راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال و کتابخانه‌های تخصصی،  راه‌اندازی کتابخانه‌های شبانه‌روزی، راه‌اندازی کتابخانه‌های محلات و تجهیز کتابخانه‌ها را از دیگر اقدامات شهرداری در حوزه کتاب و کتابخوانی دانست.

وی افزود: اقدامات دیگری نیز در این حوزه صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به تجهیز شبستان‌های مساجد به امکانات کتابخانه‌ای، اجرای مسابقات کتابخوانی، برگزاری نمایشگاه سالانه یاد یار مهربان، برپایی نمایشگاه‌های کتاب، تقدیر و تجلیل از خادمان عرصه نشر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه کتاب، جشن رونمایی کتاب، راه‌اندازی مجتمع‌های بزرگ کتاب، اختصاص وام به اهل قلم، طرح وقف کتاب، تقویت و به روز رسانی انتشار کتاب مترو، کتاب اتوبوس با همکاری ناشران تشکل‌های نشر، تجهیز اتوبوس‌های بین شهری به کتابخانه، جشنواره فیلم‌های مستند کتاب و تولید انیمیشن و تیزر‌های ویژه کتاب و کتابخوانی اشاره کرد.

از سوی دیگر معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاری و تلاش‌های مجدانه مهندس پشمچی‌زاده شهردار و همکاران منطقه7 تهران را در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ستود.

به گزارش ستاد خبری بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محسن پرویز، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراتب قدردانی خود از شهردار منطقه 7 را در حاشیه نشستی که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار تهران و دیگر مسئولان تشکیل شد، اعلام کرد.

شهردار منطقه 7 تهران در روزهای قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، از دستورات اکید شهردار تهران، دکتر قالیباف، مبنی بر تدارک و بسیج امکانات و تجهیزات و منابع انسانی شهرداری در برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه کتاب امسال خبر داده بود.

مراسم افتتاحیه

اما پریشب و پیش از آنکه علاقه‌مندان فرصت حضور در نمایشگاه کتاب را بیابند، آیین گشایش این نمایشگاه در شبستان مصلا برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ترویج فرهنگ مطالعه کتاب را وظیفه ملی و همگانی رسانه‌ها، هنرمندان، نویسندگان و نهادهای دست‌اندرکار امور فرهنگی دانست و خواستار تلاش بیشتر رسانه ملی برای بهنجار کردن کتابخوانی شد.
به گزارش ستاد خبری بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سیدمحمد حسینی با اشاره به بهبود سرانه مطالعه کتاب و تلاش‌هایی در تحقق آن، از شاعران، نویسندگان، فیلسوفان و همه کسانی که بر افکار عمومی اثرگذارند، خواست تا آستین بالا بزنند و طرحی نو درافکنند تا خواست رهبر معظم انقلاب مبنی بر ورود کتاب به عرصه زندگی مردم تحقق پیدا کند.

حسینی افزود: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با توجه به نیاز جامعه و موضوعات مبتلابه، با رعایت کامل قوانین، سیاست‌های اولویت دار را اتخاذ کند. اجتناب از تکرار و رونویسی‌ها و کپی برداری‌های مکرر، موضوعات کم‌اهمیت، نوشته‌های بی‌درد، اطلاعات زرد، که پیچک وار بر بید معلق سربزیر نجیب فرهنگ اصیل اسلامی تنیده شده است، باید سرلوحه حرکت جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال «همت مضاعف، کار مضاعف» قرار گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری هم در این مراسم از تشکیل کارگروه کتاب در هیات دولت در آینده نزدیک خبر داد.محمد رضا رحیمی افزود: با هدف راهبردی ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، به‌زودی کارگروه کتاب در دولت دهم تشکیل می‌شود تا علاوه بر فعالیت‌های موجود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایتی فرابخشی در حوزه فرهنگ شکل بگیرد.

کد خبر 106751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز