گروه ادب و هنر: حوالی 5 بعدازظهر14 اردیبهشت محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهوری، در غیاب رئیس‌جمهوری که هزاران کیلومتر دورتر در نیویورک به سر می‌برد، به شبستان مصلای امام خمینی می‌آید تا بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رسما کار خود را آغاز کند

محمود احمدی‌نژاد وقتی اردیبهشت 85 به محل دائمی نمایشگاه‌های تهران رفت تا نمایشگاه کتاب را افتتاح کند، به محمدحسین صفارهرندی که آن روزها سکاندار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، هشدار داد که اگر سال بعدهم نمایشگاه کتاب در همین محل برگزار شود، او برای افتتاح آن شرکت نمی‌کند و همین شد که مصلای تهران باوجود مخالفت‌های بی‌شمار و کشمکش‌های فراوان، از بهار 86 محل برگزاری نمایشگاه کتاب شد. نه قهر برخی ناشران و نه انتقاد مطبوعات در طول این سال‌ها اثری نداشت و حالا امروز به‌جای احمدی‌نژاد، محمدرضا رحیمی، معاون اول او در مصلای امام خمینی روبان نمایشگاه کتاب امسال را قیچی می‌کند.

محمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران صبح دیروز و در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب، بار دیگر به پروژه فرهنگی باغ کتاب تهران سری زد و همان جا بود که از بهره‌برداری از این طرح تا پایان سال خبر داد.  سخنگوی شهردار تهران گفت: در این محل نمایشگاه دائمی کتاب دایر می‌شود که در طول سال در حوزه‌های متعدد تخصصی، کتاب‌های مختلف ایرانی و خارجی عرضه خواهد شد.

ایازی با بیان اینکه مردم همواره در طول برگزاری نمایشگاه کتاب برای خرید اشتیاق دارند، افزود: برپایی این نمایشگاه با توجه به اینکه در طول سال انجام می‌شود فشار مربوط به نمایشگاه‌های کتاب را ندارد و شهروندان به راحتی می‌توانند از این نمایشگاه‌ها دیدن کنند.

معاون شهردار تهران ادامه داد: با بهره‌برداری از این مجموعه فرصت حضور حوزه‌های تخصصی مختلف در این نمایشگاه‌ها فراهم می‌شود. وی با اشاره به مجاورت باغ کتاب با کتابخانه ملی و مجموعه فرهنگستان‌ها، گفت: وجود این مراکز در نزدیکی باغ کتاب این شرایط را فراهم می‌کند تا یک کار ویژه مشترک با این مراکز انجام دهیم تا از توان این مجموعه‌ها نیز بهره‌مند شویم.

به گفته ایازی، اگر این مجموعه‌ها با هم مرتبط شوند تاثیرگذاری جدی در حوزه فرهنگ شهر تهران خواهد داشت.  وی پیشرفت کار در پروژه باغ کتاب را 38 درصد عنوان کرد و افزود: 24 درصد از کار فیزیکی و 14 درصد کار نیز خارج از پروژه انجام شده که در جلسه با مدیران و پیمانکاران پروژه زمان‌بندی را به آنها اعلام کردیم که طبق آن تا پایان سال کار به اتمام می‌رسد و این مجموعه فرهنگی بزرگ تحویل شهروندان خواهد شد.

35 پایگاه اطلاع‌رسانی

کمیته اطلاع‌رسانی همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در 16 ایستگاه اطلاع‌رسانی سالنی، 12 ایستگاه محیطی و 7 ایستگاه رایانه‌ای و در مجموع 35 پایگاه اطلاع‌رسانی نسبت به اطلاع‌رسانی و هدایت بازدیدکنندگان به غرفه‌های مورد نظر اقدام می‌کند. داریوش مطلبی،

مسئول کمیته اطلاع‌رسانی بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با ستاد خبری با اعلام این مطلب گفت: با توجه به وسعت نمایشگاه کتاب تهران هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ موضوعی، پایگاه اطلاع‌رسانی در 3 بخش محیطی، رایانه‌ای و سالنی فعال است.

مطلبی وظیفه اصلی اطلاع‌رسانی محیطی را توزیع نقشه نمایشگاه و ارائه راهنمایی‌های شفاهی و هدایت بازدیدکنندگان به بخش‌های عمومی و خدمات رفاهی نمایشگاه مانند سالن‌های نمایشگاه، محل استقرار اتوبوس‌ها، جانمایی سالن‌های نشر، محل اطفال و اشیای گمشده و...دانست.

وی افزود: پایگاه اطلاع‌رسانی با هدف اطلاع‌رسانی تخصصی و متمرکزتر در داخل سالن‌ها طی سال‌های اخیر ایجاد شده است. امسال این ایستگاه‌ها به یک دستگاه رایانه نیز مجهز شده‌اند.  وی ادامه داد: پایگاه اطلاع‌رسانی رایانه‌ای، بخش تخصصی پایگاه اطلاع‌رسانی محسوب می‌شود.

7 ایستگاه اطلاع‌رسانی رایانه‌ای با بیش از 100 نفر نیروی انسانی وظیفه ارائه جزئی‌ترین اطلاعات مربوط به ناشران، مولفان و موضوعات کتاب‌ها را بر عهده دارند.  همچنین تیم 20 نفره‌ای تحت عنوان نیروی ستادی برای به‌روزرسانی اطلاعات نمایشگاه امسال و رفع نواقص احتمالی در دستگاه‌های رایانه‌ای در نمایشگاه کتاب تهران فعال خواهند بود.

برگزاری 30 نشست تخصصی

معاون فرهنگی خانه کتاب از برگزاری روزانه 3 نشست و در مجموع 30 نشست با موضوعات دینی، فلسفه، علوم اجتماعی، ادبیات و کودک و نوجوان در غرفه دیدار خبرداد.  علی اوجبی در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اعلام این مطلب گفت: در این نشست‌ها از برگزیدگان جشنواره‌های ادبی و منتقدان عرصه ادب و هنر دعوت می‌شود.

وی افزود: در این غرفه کتاب‌هایی چون  فرهنگ عربی به فارسی نوشته دکتر عنایت‌الله فاتحی‌نژاد، زبان عرفان نوشته دکتر علیرضا فولادی، اطلس شیعه نوشته رسول جعفریان و... نقد و بررسی خواهد شد.

اوجبی تصریح کرد: همچنین در روزهای برپایی نمایشگاه دکتر نصرت‌الله فروهر، دکتر اکرم جودی،  دکتر محمدعلی مهدی‌زاده، محمد اسفندیاری، دکتر صادق خورشا و... در غرفه دیدار حاضر شده و به نقد و بررسی کتاب‌های درنظرگرفته شده می‌پردازند.

نمایشگاه کتاب تهران امروز افتتاح می‌شود ولی علاقه‌مندان یار مهربان می‌توانند از فردا تا 25 اردیبهشت در مصلای امام خمینی تهران، از نمایشگاه کتاب بازدید کنند.

حضور مؤسسه نشر شهر با بیش از 200 عنوان کتاب

مؤسسه نشر شهر وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به‌عنوان ناشر کتاب‌های شهری و شهروندی با بیش از 200 عنوان کتاب در گروه‌های سنی کودک و نوجوان و بزرگسال در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت می‌کند.

امیر مسعود شهرام‌نیا، دبیر برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در این دوره نمایشگاه کتاب، آثار ارائه شده در حوزه‌های «اخلاق شهری»، «ادبیات»، «تاریخ و فرهنگ»، «مترو»، «زندگی و مطالعات شهری»، ‌«هنر» و «سلامتی در شهر» در کنار قرآن‌های نیریزی و مصحف ایران با چاپ نفیس عرضه می‌شود. 

مدیرعامل مؤسسه نشر شهر، ششمین حضور این مؤسسه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را پربار دانست و اظهار داشت: در بخش کودک و نوجوان 100 عنوان کتاب به همراه 44 نوع پازل سه بعدی آموزشی برای علاقه‌مندان این گروه سنی عرضه خواهد شد.

وی در پایان گفت: در سال 88 بیش از 150عنوان کتاب با رویکرد شهری و شهروندی و در حوزه تخصصی «مطالعات شهری» به سفارش شهرداری تهران، توسط مؤسسه نشر شهر چاپ و منتشر شده است.

کد خبر 106597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز