همشهری آنلاین: یکی از مهمترین بندهای این معاهده بند ششم آن است که کشورهای دارنده سلاح هسته ای باید به این بند عمل کرده و در مسیر خلع سلاح حرکت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام این که کنفرانس تهران به ضعف ها و تناقض ها و تبعیض های معاهده ان پی تی اشاره داشت گفت: این موارد در قالب پیشنهادات رسمی اجلاس تهران می تواند در کنفرانس بازنگری معاهده ان پی تی ارائه شود.

رامین مهمانپرست در گفتگو با خبرنگار مهر ، درباره پیگیری و عملیاتی کردن جمع بندی کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران گفت: اجلاس تهران شروع یک حرکت بزرگ بود، برای اینکه آرمان ها و نگرانیهای جامعه جهانی را پاسخ دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد : برای پیگیری مصوبات و پنل های تخصصی این اجلاس باید یک دبیرخانه دائمی ایجاد و صاحبنظران موثر در روند خلع سلاح را برای حضور جدی تر سازماندهی کنیم.

وی با بیان اینکه طبیعتا بخش معاونت بین الملل وزارت خارجه مسئول پیگیری مصوبات این کنفرانس خواهد بود گفت: این معاونت برای برقراری ارتباط و ادامه روند گفتگو ها در فواصل زمانی بین اجلاس ها برنامه ریزی می کند تا زمینه استقبال بیشتر کشورها و جهانی شدن آن مهیا شود.

وی در پاسخ به این سئوال که مصوبات کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران چگونه در اجلاس آینده بازنگری ان پی تی منعکس خواهد شد گفت:همه بحث هایی که در کنفرانس تهران انجام شد اشاره به ضعف ها و تناقض های و تبعیض هایی داشت که ان پی تی با آن مواجهه شده است.

مهمانپرست افزود: کشورهایی که عضویت در این معاهده را پذیرفته اند در قبال تعهدات خود خواستار بهره مندی از حقوقشان هستند ولی فشار های سیاسی خارج از چارچوب وظایف آژانس از سوی برخی کشورهای خاص مانع از کسب حقوق شان می شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: باید در بازنگری ان پی تی نسبت به این موارد تمهیداتی اندیشیده شده و همچنین باید همه بند های ان پی تی برای رسیدن به آن اهدافی که ایجاد شده مورد توجه جدی قرار گیرد.

مهمانپرست تاکید کرد باید برای اجرایی شدن، معاهده ان پی تی ساز و کاری عملی وجود داشته باشد تا برای اعضا و کشور های غیر عضو تضمین محسوب شود.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه اظهار داشت: اجلاس تهران به مواردی از تبعیض ها و دخالتهایی اشاره داشت که نشان دهنده نقص موجود در ان پی تی است و موجب بی اعتبار کردن اساس این معاهده می شود.

مهمانپرست در ادامه تصریح کرد:حتما این موارد در قالب پیشنهادات رسمی اجلاس تهران می تواند در کنفرانس بازنگری معاهده ان پی تی ارائه شود تا با همفکری و مشارکت کشور‌های دیگر تلاش کنیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی در حد مطلوب خود ایفای نقش کرده و آن چیزی که باعث اعتبار دوباره ان پی تی می شود به این معاهده بازگردد. 

کد خبر 105530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز