یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

گروه سیاسی: نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح در تهران، روز دوم خود را سپری کرد

صبح و عصر29 فروردین مقامات و کارشناسان خارجی حاضر در تهران، در قالب دیدارهای جنبی، با مقامات ایرانی به گفت‌وگو نشستند.در مهم‌ترین این دیدارها تا غروب 29 فروردین  وزیر امور خارجه اندونزی، میهمان رئیس‌جمهور ایران بود. در این دیدار، محمود احمدی‌نژاد با تاکید بر لزوم همکاری 2 کشور ایران و اندونزی برای ایجاد مناسبات جدید جهانی، گفت: نظام مادی حاکم بر جهان در ایجاد امنیت و صلح پایدار در جهان موفق نبوده و دیگر به پایان راه رسیده است و ناگزیر مناسبات جدیدی جایگزین خواهد شد که 2 کشور باید در ساختن این مناسبات مشارکت فعالی داشته باشند.

براساس گزارش مهر، مارتی ناتالگاوا وزیر امور خارجه اندونزی هم با اشاره به تغییر مناسبات جهانی گفت: اندونزی با برپایی مناسبات و نظم عادلانه در جهان کاملاً موافق است و آنچه در دوره انتقال به نظم جدید جهانی قابل اهمیت است اینکه باید عناصر همفکر در دنیا حتی در غرب را شناسایی کرده و از توانایی‌های آنها برای ایجاد مناسبات جدید جهانی استفاده شود.

خاری در چشم دشمنان

29 فروردین در دیدار دیگری، ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه، با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران گفت‌وگو ‌کرد. جلیلی در این دیدار،  ضمن ابراز علاقه از همکاری‌های منطقه‌ای سوریه و ایران به ایجاد جبهه جدیدی از کشورهای همسو در زمینه خلع سلاح، بر اجرایی شدن دستاوردهای کنفرانس اشاره کرد و گفت: سوریه و ایران دارای روابط استراتژیک و باثباتی است و افق خوبی را پیش روی دو طرف قرار می‌دهد و البته گسترش و تحکیم این روابط کماکان خاری در چشم دشمنان خواهد بود.

نماینده مقاومت در شورای امنیت

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی همچنین در دیدار جداگانه‌ای، با وزیر امور خارجه لبنان به گفت‌وگو نشست و با اشاره به عضویت غیردائم این کشور در شورای امنیت سازمان ملل، تاکید کرد: لبنان امروز نه تنها در جهان عرب و اسلام بلکه در تمام جهان به‌عنوان نماد مقاومت شناخته می‌شود.

حضور لبنان در شورای امنیت نیز نماینده‌ای از جهان مقاومت است. علی الشامی وزیر امور خارجه لبنان در این دیدار  با بیان اینکه لبنان نماینده تمام کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای در حال توسعه در شورای امنیت است، بر لزوم تصمیم‌گیری درباره رفع تهدیدهای اسرائیل علیه کشورهای منطقه تاکید کرد. الشامی دیروز با علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفت‌وگو کرد.

در سطح بسیار خوب

جلیلی در دیدار دیگری، میزبان اوکیلو اوریم وزیر امور همکاری‌های بین‌الملل اوگاندا بود. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در این دیدار تاکید کرد: مناسبات ایران با کشورهای آفریقایی به‌ویژه اوگاندا در سطح بسیار خوبی است.

برای کمک به بوسنی

همچنین در دیدار دیگری در روز نخست اجلاس تهران، منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران و کمال‌الدین احسان اوغلو دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی درباره مسائل جهان اسلام به‌ویژه فلسطین و افغانستان ‏رایزنی کرده  و بر نقش‌آفرینی سازمان کنفرانس اسلامی در موضوع‏‎ ‎قدس شریف و افغانستان ‏تاکید کردند‎.

در این دیدار قرار شد در نشست همسایگان افغانستان و دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی، نقش‌آفرینی ‏این سازمان در موضوعات مربوط به‎ ‎افغانستان مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گیرد‎. متکی و اوغلو همچنین بر ضرورت اقدام جدی کمیته ‎حمایت از بوسنی در چارچوب سازمان کنفرانس ‏اسلامی تاکید کردند‎.

متکی نیز اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی‎ ‎دارد دور بعدی نشست کمیته بوسنی را در تهران ‏برگزار کند‎.

کد خبر 105410

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز