یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به برگزاری کنفرانس بین المللی خلع سلاح که قرار است در تهران برگزار شود، گفت: برآوردها نشان می دهد که این کنفرانس با استقبال خوبی مواجه شده است.

رامین مهمانپرست در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با برگزاری کنفرانس بین المللی خلع سلاح که تحت عنوان" انرژی هسته ای برای همه، سلاح اتمی برای هیچ کس"قرار است ظرف روزهای 28 و 29 فروردین در تهران برگزار شود، تصریح کرد: مقامات رسمی از کشورهای مختلف همچنین سازمان های بین المللی و سازمانهای غیردولتی برای حضور در کنفرانس خلع سلاح دعوت شده اند که به زودی جزئیات کشورهای شرکت کننده در اجلاس اعلام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: برآوردها نشان می دهد که این کنفرانس با استقبال خوبی از سوی کشورها مواجه شده است.

وی در رابطه با اهمیت برگزاری اجلاس خلع سلاح در تهران ابراز داشت: ادعاهای زیادی در رابطه با جلوگیری از بکارگیری سلاح های کشتار جمعی در جهان می شود اما متاسفانه این گونه احساس می شود کشورهایی که این شعارها را دنبال می کنند خودشان نسبت به تولید سلاح های کشتار جمعی و بخصوص سلاح های هسته ای بیشترین تلاش را می کنند.

مهمانپرست با تاکید بر اینکه در رابطه با خلع سلاح نشست هایی مختلفی در جهان برگزار می شود ابراز امیدواری کرد که همه کشورها بویژه کشورهای دارنده سلاح هسته ای نسبت به خلع سلاح با جدیت بیشتری اقدام کنند تا نتیجه عملی این اقدامات مشاهده شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به شعار کنفرانس بین المللی خلع سلاح تهران با عنوان " انرژی هسته ای برای همه و سلاح هسته ای برای هیچ کس"، گفت: این عنوان بیانگر این نکته است که ما در بکارگیری انرژی صلح آمیز هسته ای بسیار جدیت داریم و آن را حق همه کشورها می دانیم و معتقدیم برای رفع نیازهای مربوط به توسعه کشورها استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای از حقوق اولیه کشورها است.

وی یادآور شد: ما بکارگیری و داشتن سلاح هسته ای را برای کشورها جایز نمی دانیم و  معتقدیم جهان باید عاری از سلاح هسته ای باشد و جهانی که می خواهد به سمت صلح و امنیت پیش برود در صورت عاری بودن آن از سلاح هسته ای مسیرش را بهتر طی می کند.

مهمانپرست تاکید کرد: ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در موضوع خلع سلاح در این موضوع جدی است و امیدواریم سایر کشورها به ما بپیوندند و نسبت به خلع سلاح در دنیا با احساس مسئولیت وارد صحنه عمل شوند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به جوسازی صورت گرفته در غرب مبنی بر اینکه دبیر شورای عالی امنیت ملی در سفر به چین اعلام کرده ایران پیشنهاد تبادل اورانیوم را قبول ندارد ، خاطرنشان کرد: آقای جلیلی چنین جمله ای نگفته و در کنفرانس خبری ایشان تعداد زیادی خبرنگار حضور داشته اند و تنها یک خبر از سوی یک رسانه به این صورت درج شده و امیدواریم که این کار عمدی نباشد چون با رسالت کار روزنامه نگاری منافات دارد.

مهمانپرست تاکید کرد: آقای جلیلی اعلام کرده اند ایران همچنان آماده معاوضه سوخت در صورت احراز شرایط است و درباره رد معاوضه ایشان صحبتی نداشته است.

وی در رابطه با نامه مدیر کل آژانس به برخی کشورها برای تامین سوخت راکتور تهران گفت: برای تامین سوخت مورد نیاز راکتور تهران، ایران از آژانس درخواست کرد و طبق وظیفه آژانس این درخواست به کشورهای مختلف که این توانایی را دارند ارجاع شد تا اگر کشورهایی آمادگی این کار را دارند به اطلاع آژانس برسانند و سه کشور فرانسه، روسیه و آمریکا در مرحله اول اعلام آمادگی کردند اما چون هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم آژانس درخواست ایران را به کشورهای دیگر که این توانایی را دارند ارجاع داده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خاتمه در پاسخ به این سئوال که آیا تاکنون کشور یا کشورهایی برای تامین سوخت راکتور تهران اعلام آمادگی کرده اند عنوان کرد: هنوز از طرف آژانس چیزی به ما اعلام نشده است.

 

کد خبر 104231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز