چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: حقوق ورودی واردات خودرو سواری در سال 89 با تصویب مجلس شورای اسلامی، 70 درصد تعیین شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، در ادامه بررسی لایحه بودجه سال 1389 کل کشور احمد مهدوی ابهری نماینده ابهر پیشنهاد حذف جزء «دال» بند 3 لایحه دولت را مطرح کرد که این پیشنهاد با 94 رای موافق، 120 رای منفی و 11 رای ممتنع به تصویب نرسید.

این گزارش می‌افزاید: محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان در مخالفت با این پیشنهاد گفت: سوال آن است که هزینه‌های سنگین این خودرو را چه کسانی متحمل می‌شوند؟

وی افزود: مگر کشاورزان ما چه گناهی دارند که نمی‌توانند نمایندگان خود را برای حمایت از محصولات خود برای فروش مناسب همراه داشته باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: کاهش نرخ تعرفه از 90 درصد به 70 درصد هیچ تاثیری در بخش صنعت خودرو ندارد.

وی افزود: اگر ما یک دهم هزارم حمایتی که از خودرو داریم از سایر بخش‌ها کرده بودیم در دنیا اول بودیم.

نماینده بوکان خاطرنشان کرد: مردم ما باید پس انداز سی سال صاحب یک خودرو شوند در حالی که می‌توانستند طی 2 یا 3 سال صاحب خودرو شود.

حمید کاتوزیان در موافقت با این پیشنهاد اظهار داشت: ما نماینده ملت هستیم و تفاوتی بین بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعت وجود ندارد.

وی افزود: به ازای تولید هر خودرو 5/2 شغل درکشور ایجاد می‌شود، سایپا و ایران خودرو صنایع وابسته به دولت هستند.

رئیس کمیسیون صنایع اظهار داشت: اگر این بند حذف بشود و کاهش تعرفه تصویب نشود به صنعت خودرو ما آسیب می‌رسد. این تصمیم عجولانه است و هزینه‌ سنگینی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و این پروژه‌ها معطل می‌ماند.

این گزارش می‌افزاید: نماینده دولت در حمایت از حذف این بخش گفت: ما تعداد زیادی خودرو وارد شده در سال جاری داریم و با این حجم از خودروهای وارد شده و کاهش تعرفه ورود خودرو از یکسو و بالا بودن هزینه تولید خودرو در کشور در این بخش با مشکل جدی مواجه هستیم.

وی افزود: ما در سال آینده باتصویب مجلس قرار است هدفمند سازی یارانه‌ها را اجرایی کنیم که این امر ناخودآگاه باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود لذا در راستای خوب اجرا شدن این طرح باید از صنایع داخلی حمایت کنیم.

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق در مخالفت با حذف این بند گفت: برای تداوم یک صنعت بازار فروش یک فاکتور تعیین کننده است که اگر بازار فروش نداشته باشد آن صنعت به شدت ضربه می‌خورد.

وی افزود: برای اینکه صنعت خودرو زنده باشد باید شرایطی را فراهم کنیم تا کیفیت خودرو افزایش یابد و اینکار با کاهش تعرفه بتدریج انجام پذیر است.

این گزارش می‌افزاید: نمایندگان در ادامه به بررسی مواد درآمدی لایحه بودجه حذف بند (هـ) بند 3 لایحه دولت رای دادند که براساس آن مقرر شده بود میانگین تعرفه واردات خودرو به صورت CKD نسبت به سال 1388، 20 درصد کاهش یابد.

کد خبر 103187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز