سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: تصویب نهایی مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر کاهش 20درصدی تعرفه واردات خودرو موجب گمانه‌زنی‌های متفاوتی در زمینه تاثیر این اقدام بر قیمت خودروهای ساخت داخل و وارداتی در سال آینده شده است

درحالی‌که برخی کارشناسان با اشاره به اهداف نمایندگان مجلس برای این کاهش تعرفه در زمینه بهبود کیفی و ارائه خدمات پس از فروش مناسب توسط شرکت‌های خودروسازی، بر تاثیر مثبت این اقدام در کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو تاکید دارند، شرکت‌های خودروسازی این تعرفه را عامل کاهش کیفی و افزایش حداقلی قیمت‌ها در سال آینده قلمداد می‌کنند.

با وجود این به‌نظر می‌رسد کاهش تعرفه و افزایش واردات خودروهای روز دنیا با تغییر سلیقه و گرایش بیشتر مصرف‌کنندگان داخلی به استفاده از خودروهای وارداتی، تاثیر مثبتی بر کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو خواهد داشت.

افزایش حداقلی قیمت خودرو

مدیرعامل سایپا در پاسخ به خبرنگار ما در زمینه تاثیر کاهش تعرفه واردات خودرو بر قیمت و کیفیت خودروهای ساخت داخل و وارداتی با بیان اینکه سال آینده افزایش حداقلی در قیمت خودرو را اعمال خواهیم کرد،

گفت: کاهش تعرفه واردات خودرو برقیمت خودروهای ساخت داخل که محدوده قیمتی متفاوتی با خودروهای وارداتی دارند، تاثیر چندانی نخواهد داشت. نعمت‌الله پوستین دوز تصریح کرد: سعی می‌کنیم تاثیر کاهش تعرفه واردات خودرو  بر بازار را مدیریت کنیم تا حداقل افزایش را در قیمت خودرو شاهد بوده و ارزش افزوده را در زنجیره تأمین محصول مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه خودروهای وارداتی در محدوده رقابتی با تولیدات سایپا قرار ندارند، افزود: تغییر تعرفه واردات بیشتر به‌خودروهای با کلاس بالا اختصاص دارد و به همین دلیل بیشتر روی خودروهای وارداتی با قیمت بالا تاثیرگذار است.

بی‌اعتنایی خودرو‌سازان به کاهش قیمت

از سوی دیگر، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به بی‌اعتنایی خودروسازان داخلی برای کاهش قیمت خودرو پس از بحران اقتصادی و نزول30 تا 40 درصدی قیمت خودرو در دنیا گفت: از خودروسازان داخلی خواستیم با توجه به این وضع 5 درصد در قیمت خود کاهش دهند اما متأسفانه جواب منفی شنیدیم.

سیدحسین هاشمی با بیان اینکه کاهش تعرفه خودرو نگران‌کننده نیست، گفت: با اینکه تعداد تولید خودرو افزایش و قیمت مواد اولیه کاهش یافت اما قیمت خودروی داخلی در ایران کاهشی نداشته است. وی تصریح کرد: 3 سال پیش یکی از بهترین قوانین حمایت از مصرف‌کنندگان در مجلس به تصویب رسید اما خودرو سازان هنوز این قانون را اجرا نمی‌کنند.

واردات، تأثیری در کیفیت ندارد

همچنین عضو هیأت‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو،  با بیان اینکه برخلاف برخی تصورات، افزایش واردات خودرو و کاهش اشتغال داخلی تاثیر مثبتی بر کیفیت خودروهای تولیدی نخواهد داشت به ایسنا گفت: با افزایش واردات خودرو، خروج ارز در ازای واردات کالای مصرفی شدت خواهد گرفت و به‌دلیل کاسته شدن از توان صنعت داخلی نیز امکان سرمایه‌گذاری بیشتر برای افزایش کیفیت و فناوری صنعت وجود نخواهد داشت.

کد خبر 103607

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز