همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران گفت: درج نام کشور سازنده بر روی کالاهایی که به طور مستقیم به بازار مصرف عرضه می‌شوند الزامی است

به گزارش روابط ‌عمومی گمرک ایران، ناصر ابراهیمی افزود: براساس مصوبات شورای معاونین گمرک و به ‌منظور اجرای صحیح مقررات و موارد مربوط به بند 12 ماده 40 قانون امورگمرکی، از تاریخ اول خردادماه 1389 درج نام کشور سازنده بر روی کالاهایی که مستقیماً به بازار مصرف عرضه می‌شود الزامی است.

وی افزود: براساس بند مذکور «کالایی که روی خود آن یا روی لفاف آن نشانی یا نام بنگاه یا علامت یا مشخصات دیگری باشد که موجبات اغفال خریدار و مصرف‌کننده را نسبت به سازنده یا محل ساخت یا خواص یا مشخصات اصلی اجناس فراهم کند». ممنوع‌الورود بوده و از ترخیص آن جلوگیری خواهد شد.

ابراهیمی گفت: بحث مقابله با کالاهای وارداتی دارای علامت یا مارک تقلبی, از چند سال پیش در گمرک مطرح بوده و از طریق صدور بخشنامه ‌های متعدد, مکاتبه با سازمان ‌های همجوار و وسایل ارتباط جمعی درباره آن اطلاع ‌رسانی شده است و آخرین اقدام گمرک نیز در این زمینه ابلاغ بخشنامه اوایل سال‌جاری به گمرکات اجرایی کشور بوده است.

مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران تأکید کرد: کالاهای آماده مصرف هنگامی که وارد کشور می‌شوند باید حتماً نام کشور سازنده (مشخصات موجود در گواهی مبدأ و سایر اسناد) بر روی آنها درج شده باشد (برچسب نباشد) تا مردم بدانند که کالا ساخت کدام کشور است.
وی افزود: متأسفانه طی سال‌های اخیر برخی از کشورها اقدام به مشابه‌سازی و به‌کارگیری انواع و اقسام ترفندها برای عرضه کالاهای تقلبی کرده‌ اند که این امر با قوانین و مقررات گمرکی و تجاری مغایرت دارد و گمرک ایران برحسب وظیفه قانونی خود, به شدت با این‌گونه اقدامات برخورد خواهد کرد.

کد خبر 104372

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز