سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: گمرک جمهوری اسلامی ایران در جهت حمایت از واحدهای تولیدی معتبر تسهیلاتی را برای ترخیص مواد اولیه و قطعات مورد نیاز آنها فراهم کرده که از آن جمله ترخیص نسیه کالاها است.

به گزارش روابط عمو می گمرک ایران در این شیوه بخشی از کالا به ‌عنوان وثیقه نزد گمرک باقی ‌مانده و بقیه با تعیین ظرف زمانی معین برای پرداخت حقوق ورودی کل کالا, ترخیص می‌شود. این امر علاوه بر آنکه موجب دسترسی به‌موقع واحدهای تولیدی به مواد اولیه و قطعات مورد نیاز می‌ شود, در بهبودی گردش مالی این واحدها نیز تأثیرات مثبتی خواهد داشت.

به‌ منظور آگاهی بیشتر واحدهای تولیدی از چگونگی اعطای تسهیلات فوق متن بخشنامه رییس کل گمرک ایران در این زمینه به آگاهی می‌رسد:

1- تعیین و تشخیص واحدهای تولیدی معتبر و مواد اولیه و قطعات مورد نیاز در تولید واحدهای مذکور براساس پروانه بهره‌برداری مشروط به اینکه حداقل 50 نفر کارگر بیمه شده باشند به‌عهده گمرکات اجرایی بوده و در صورت تقاضای واحدهای مذکور مجوز نگهداری بخشی از کالای وارده توسط آن گمرکات صادر می ‌گردد.

2- تعیین صلاحیت و تشخیص سایر واحدهای تولیدی و شرکت‌های تجاری معتبر و نوع کالاهای وارده مشمول این دستور العمل و نحوه ترخیص کالاهای وارداتی متعلق به این شرکت‌ها و میزان کالایی که به‌عنوان وثیقه حقوق ورودی می‌بایست نگهداری شود به‌ عهده گمرک ایران بوده و مجوز مربوطه در هر مورد توسط دفتر واردات صادر و مشخص خواهد شد.
3- متقاضی در زمره بدهکاران موضوع اجرای ماده 14 قانون امور گمرکی نباشد.

4- حداکثر مهلت استفاده از این تسهیلات برای واحدهای تولیدی 3 ماه و برای واحدهای تجاری 2 ماه خواهد بود و صاحب کالا مکلف است ظرف این مهلت نسبت به پرداخت حقوق ورودی کالاهای ترخیصی به‌صورت نقدی اقدام نماید.

5- در صورت عدم ایفای تعهدات در مهلت مقرر, گمرک مربوطه بلافاصله مراتب را به گمرک ایران و گمرکات اجرایی جهت عدم ارائه تسهیلات گمرکی به صاحب کالا اعلام و از طریق اجرای مواد (14) و (15) قانون امور گمرکی نسبت به پیگیری تا رفع تعهدات تودیع شده اقدام نماید. ضمناً آن قسمت از کالاهای نگهداری شده را در موعد مقرر قانونی, متروکه اعلام و در متن اظهارنامه متروکه به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی میزان بدهی صاحب کالا را مورد توجه قرار دهد. سازمان مذکور نیز در زمان فروش کالا, ضمن رعایت سایر مقرات, نسبت به کسر بدهی مربوط از حاصل فروش کالاهای متروکه اقدام و پس از واریز مبلغ مذکور به خزانه, مراتب را به گمرک ذی‌ربط اعلام نماید, بدیهی است پس از وصول حقوق ورودی متعلقه, اجرای ماده 14 و 15 کان لم یکن می‌ گردد.

6- درخصوص نحوه صدور پروانه‌های نسیه, مفاد بخشنامه شماره 260149/112/750/73/85 مورخ 25/9/87 دفتر واردات ملاک عمل گمرکات قرار گرفته و پروانه‌های گمرکی کالاهای ترخیص شده تا ایفای کامل تعهدات نزد گمرک نگهداری و در مواردی که کالای وارده از محل اعتبار اسنادی باشد از ممهور نمودن به مهر ”قابل توجه بانک“ خودداری می ‌گردد.

7- کالاهای وارداتی متعلق به واحدهای تولیدی معتبر موضوع بند 1 پس از اظهار کل کالا و انجام تشریفات گمرکی تا پنجاه درصد کالا به‌عنوان وثیقه بابت حقوق ورودی و هزینه‌های متعلقه در گمرک نگهداری و مابقی به‌صورت نسیه ترخیص می‌گردد.

1-7- در صورتی که مأخذ کالا بیشتر از 40 درصد باشد, حداکثر تا 40 درصد کالا به‌صورت نسیه قابل ترخیص و مابقی در گمرک به‌عنوان وثیقه نگهداری خواهد شد.

2-7- هزینه‌های گمرکی و همچنین هزینه‌های متعلقه به باقی‌مانده کالای نگهداری شده در گمرک برای مدتی که مجوز صادر شده همچنین جریمه‌های متعلقه موضوع مادتین 268 و 269 آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی باید نقداً پرداخت گردد و امکان استفاده از ضمانت‌نامه بانکی بعد از مدت استفاده از تسهیلات نسیه جهت ترخیص باقی‌مانده کالاها از (بهره ‌برداری همزمان از تسهیلات این بخشنامه و بخشنامه شماره 15431/10 مورخ 29/1/88) وجود ندارد.

3-7- در صورتی که محموله‌های وارده طی چند بارنامه از نظر ترکیب اقلام, تعداد, ارزش و تعداد محصول قابل استحصال از آنها کاملاً مشابه باشند, گمرک می‌تواند کل کالای یک یا چند محموله را به‌عنوان وثیقه حقوق ورودی – در صورت تکافوی حقوق ورودی کالاهای ترخیص شده و هزینه‌های متعلقه و عوارض احتمالی- در گمرک نگهداری نماید و محموله‌های دیگر را به‌صورت نسیه ترخیص نماید.

4-7- عوارض دریافتی برای سیگار, نوشابه, مالیات بر ارزش افزوده و سایر عوارض از این قبیل به‌صورت قطعی وصول می‌گردد.

8- این دستورالعمل شامل کالاهایی چون توتون, تنباکو, سیگار, نوشابه گازدار, ماءالشعیر, یلغورهای پف کرده, لوازم آرایشی زنانه, مبلمان, اسباب‌بازی, اشیاء فانتزی و تزئینی مانند کریستال و ظروف سرامیکی و لوستر و آباژور و... می‌گردد.

9- استفاده از تسهیلات این دستورالعمل جهت کالاهای وارده از طریق مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری- صنعتی به‌عهده گمرک ایران بوده و مجوز نگهداری بخشی از کالاهای وارده از این مناطق توسط دفتر واردات صادر می‌گردد.

10- مسئولیت اجرای این دستور العمل به‌عهده بالاترین مقام هر گمرک بوده و گمرکات موظفند گزارش عملکرد تفصیلی اجرای این دستورالعمل را در پایان هر ماه به دفاتر معاونت اداری و مالی و معاونت امور گمرکی ارسال نمایند.

با ابلاغ این دستورالعمل, بخشنامه شماره 79447/10 مورخ 26/3/87 و اصلاحیه‌های بعدی آن لغو می‌ گردد.

کد خبر 105577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز