همشهری آنلاین: کتاب قانون مقررات صادرات و واردات سال 1389 منتشر و به همراه مصوبه هیات محترم وزیران به مبادی ورودی و خروجی گمرکات کشور ابلاغ شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان خبر گفت: تغییرات تعرفه ای دراین کتاب شامل تصویب تغییرات تعرفه ای در 660 ردیف کالا توسط هیات دولت بوده است، گفت: از این تعداد 39 کالا با کاهش و 337 کالا با افزایش سود بازرگانی مواجه شده است.

بابک افقهی افزود: عمده ترین دلایل کاهش سود بازرگانی برخی از اقلام وارداتی تامین نیازمندی های واحدهای تولیدی، توانایی ناکافی برخی از واحدهای تولیدی داخل برای تامین نیاز مصرف کشور و همچنین ایجاد انگیزه واردات از مبادی رسمی و کاهش قاچاق است.

وی درخصوص دلایل افزایش تعرفه واردات 337 قلم کالا تصریح کرد: حمایت از تولید داخلی با کیفیت بالا، کاهش انگیزه واردات کالاهای مشابه تولید داخلی، جلوگیری از واردات بی رویه و همچنین تحقق قانون بودجه امسال برای برخی از محصولات کشاورزی از جمله عوامل موثر بر افزایش تعرفه واردات کالا ها است.

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به خط مشی کلی سازمان توسعه تجارت ایران در تعیین و برقراری سود بازرگانی کالاهای وارداتی گفت: براساس تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه ویژه به محوریت قراردادن تولید داخلی، سود صفر درصد بازرگانی مواد اولیه و ماشین آلاتی که تولید داخل ندارند و بالا بودن سود بازرگانی اقلام ساخته شده نسبت به نیم ساخته و مواد اولیه در سیاستگذاری سود بازرگانی درحمایت از تولید داخلی لحاظ شده است.

معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه تعیین تعرفه اقلام یادشده حاصل بیش از80 نشست کمیته های کارشناسی و اصلی ماده یک آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات بوده است، افزود: در این کمیته نمایندگان دستگاههای دولتی و خصوصی مربوطه شامل اتحادیه ها، انجمن ها و تشکل های صنفی، صنعتی و مصرفی حضور داشته اند.

افقهی تصریح کرد: همکاری مستمر با سازمان‌ها و دستگاه‌های موثر در چرخه تجارت خارجی کشور در جهت رفع موانع و مشکلات تجاری و تسهیل در امر صادرات، همواره مدنظر سازمان توسعه تجارت ایران بوده است.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با ابراز خرسندی از چاپ و ابلاغ کتاب مقررات سال 89 در ابتدای سال، افزود: تهیه و تنظیم قوانین و مقررات مناسب برای فعالیت‌های تجاری و توسعه همکاری‌های دوجانبه، چندجانبه و منطقه‌ای با سایر کشورها را بسیار حائز اهمیت است.

برشمرد و گفت: در تدوین مقررات و تعیین تعرفه‌ها علاوه بر توجه به حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، وضعیت تجارت جهانی و قوانین و مقررات آن مدنظر قرار می ‌گیرد.

وی اضافه کرد: کتاب قانون مقررات صادرات و واردات امسال براساس سامانه هماهنگ‌شده توصیف و کدگذاری کالا تنظیم‌شده و لوح فشرده آن نیز در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: آن دسته از تغییرات تعرفه ای مربوط به بند 15 قانون بودجه 89 کل کشور با تشکیل کارگروههای مورد نظر قانون جهت تعیین مصادیق و تعیین تکلیف تعرفه محصولات کشاورزی برای سال 89 از هفته گذشته تشکیل شده و نتایج آن از همان تاریخ بودجه 89 انشاءالله  به صورت اصلاحیه تعرفه ها پس از تصویب در اسرع وقت ابلاغ خواهد شد.

افقهی درخصوص اطلاع ‌رسانی تغییرات احتمالی گفت: نسخه الکترونیکی این کتاب در پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت ایران به نشانی www.tpo.ir قابل دسترسی است و آخرین تغییرات در طول سال 89 در نسخه الکترونیکی آن بر روی وب‌سایت اعمال خواهد شد.

کد خبر 104902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز