سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

با تصویب قانون هدفمندکردن یارانه‌ها برخی صادرکنندگان بخش خصوصی متولی صادرات غیرنفتی با اشاره به تأثیر اجرای این قانون بر افزایش قیمت تمام‌شده کالاهای تولید داخل و تأثیر منفی این امر بر رشد صادرات غیر‌نفتی، هشدار دادند.

با این روند اخیرا معاون وزیر بازرگانی گفت: برنامه‌های عملیاتی حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در مقابل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با مشورت اتاق‌های بازرگانی و تعاون تدوین می‌شود.

بابک افقهی با صدور ابلاغیه‌ای اعلام کرده است، فعال‌سازی‌ اتاق‌های مشترک با کشورها و هماهنگی و برنامه‌ریزی برای تقویت حضور و نقش‌ آفرینی این اتاق‌ها در بعد برنامه‌های ترویجی نظیر هیأت‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه‌ها و نیز در بعد مباحث راهبردی و تدوین راهبردهای حضور در بازارهای هدف باید در دستور کار قرار گیرد. وی خواستار کمک به تقویت هر چه بیشتر اتاق‌های بازرگانی استان‌های سراسر کشور و توجه وی‍ژه به دیدگاه‌ها، رهنمودها و پیشنهادهای آنها شده و اعلام کرده است: در تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مختلف، دیدگاه‌های این تشکل‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، ضمن اینکه به برگزاری نخستین نشست مشترک رؤسای اتاق‌ها و سازمان‌های بازرگانی استان‌ها نیز توجه ویژه‌ای مبذول شود.

افقهی با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی گسترده از ظرفیت‌های تجاری تصریح کرده است: در این ابلاغیه برای اطلاع‌رسانی گسترده‌تر از توانمندی‌های تجاری سراسر کشور، تدوین جلسات کارشناسی با اتحادیه‌ها، تشکل‌ها، اتاق‌های استانی و کنفدراسیون صادرات غیرنفتی، تدوین برنامه جامع بهره‌برداری مؤثر از امکانات و زمان‌های رادیو تجارت و حداکثر تلاش برای استفاده از برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران در انعکاس دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و ظرفیت‌های صادراتی کشور، مورد توجه قرار گرفته است.به گفته وی براساس این ابلاغیه، در اعطای مجوزهای نمایشگاهی و هیأت‌های تجاری، اولویت با نهادهای بخش خصوصی و تعاونی علاقه‌مند و توانمند در این بخش است و مادامی که بخش خصوصی و تعاونی واجد شرایط برای فعالیت در این حوزه‌ها، اعلام آمادگی کرده باشند، واگذاری فعالیت به غیر از آن موضوعیتی نخواهد داشت.

افقهی با تأکید بر ضرورت اجرای دقیق منشور همکارهای اتاق بازرگانی تصریح کرده است: برای اجرای دقیق و کامل منشور همکاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و وزارت بازرگانی، همه معاونت‌ها و ادارات کل سازمان، ملزم به اجرای کامل تصمیمات اتخاذ شده در شورای راهبردی این منشور بوده و باید در برنامه‌های سنواتی، اعتبارات و زمان مورد نیاز برای آنها را پیش‌بینی کنند. وی دفتر ترویج تجارت را موظف کرده است تا روش ارزیابی بنگاه‌ها و تشکل‌های فعال و ممتاز حاضر در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی هیأت‌های تجاری و حاضر در مراکز تجاری خارج از کشور و نظایر آن را با کمک اتاق‌های بازرگانی و تعاون تدوین و شیوه‌های تقدیر از برگزیدگان را ارائه کنند.

براساس این ابلاغیه، استفاده از ظرفیت فوق‌العاده و برگزاری نمایشگاه اکسپوی‌2010 شانگهای برای توسعه صادرات غیرنفتی با همکاری اتاق مشترک ایران و چین، اتاق ایران و تعاون مرکزی و برنامه‌ریزی دقیق برای بهره‌برداری مناسب تجاری از این رویداد جهانی برای معرفی و عرضه پتانسیل‌های کشورمان باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 103081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز