مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بررسی وضعیت بازار تولید و تجارت فراورده‌های دامی و کشاورزی، از سیاست واردات محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر انتقاد کرد.

دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز با اعلام این مطلب که مطابق نتیجه بررسی‌ها، وسعت و سرعت واردات محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر بیشتر شده و سیاست‌های مقطعی مانند تنظیم بازار بر ارزش‌هایی چون دغدغه امنیت غذایی و خودکفایی، رجحان یافته است،

افزود: کاهش تعرفه‌ها به بهانه کنترل قیمت‌ها موجب سلب توانایی تولیدکنندگان برای تصمیم‌سازی و سرمایه‌گذاری و نیز سبب از دست دادن فرصت‌های شغلی شده و ساختارهای تولید را به خطر انداخته است.

مرکز پژوهش‌ها یادآور شد: دنبال کردن منافع مصرف‌کنندگان و اعمال فشار برای ثبات قیمت‌ها از طریق واردات بدون توجه به ساختار و هزینه تولید نه تنها در بلندمدت به کارایی اقتصادی نمی‌انجامد بلکه موجب تخصیص منابع عظیمی برای واردات و رکود و کسادی تولید داخلی می‌شود و مطالعات نشان می‌دهد کشورهایی که فقط درهای خود را برای واردات باز می‌کنند لزوما از تمامی مواهب تجارت بهره‌مند نمی‌شوند و اگر واردات باعث رشد تولید داخلی شود این رشد نمی‌تواند پایدار بماند و حتی درصورت پایداری رشد نمی‌تواند وضعیت عمومی جامعه را بهبود بخشد.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: یکی از سیاست‌های راهبردی در بخش کشاورزی در برنامه‌های گذشته نیل به‌خودکفایی در محصولات استراتژیک بوده اما سیاست‌های تجاری سال‌های اخیر در تقابل با این راهبرد قرار گرفته و تلاش‌های انجام شده برای تحقق این هدف را بی‌نتیجه کرده است؛ ضمن اینکه سیاست‌های مربوط به تنظیم بازار، خرید تضمینی و تجارت عمدتا ناهمگون و در تقابل همدیگر قرار گرفته و موجب تحمیل هزینه‌های سنگین بر دولت شده است.

به‌عنوان مثال اثر واردات  محصول جو در سال 1388  را می‌توان به‌عنوان بخشی از ناکامی‌های نظام تجاری و تعرفه‌ای و عدم‌تامین منافع ملی توصیف کرد که کارکرد نامطلوب این سیاست دیر یا زود بر محصولات دیگر سایه خواهد افکند.

مرکز پژوهش‌ها در پایان آورده است: با وجود مشکلات یاد شده هم‌اکنون تقاضا برای کند کردن روند واردات شکل گرفته است که انتظار می‌رود سرانجام به مقصود نائل شود.

کد خبر 105499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز