چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: با اعلام تعرفه 30درصدی واردات میوه، مسئولان وزارت بازرگانی دیدگاه‌های متناقضی در زمینه افزایش یا کاهش این تعرفه در روزهای پایانی سال مطرح می‌کنند

در این‌باره با عیسی‌کلانتری، دبیرکل خانه کشاورز گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • دیدگاه‌های متناقض مسئولان وزارت بازرگانی در زمینه تعرفه واردات میوه، ریشه در چه مسائلی دارد؟

آنچه مسلم است نمی‌توان تاثیر برخی چانه‌زنی‌ها را در ارائه این دیدگاه‌های متناقض نادیده گرفت؛ چراکه از یک سو دولت با افزایش تعرفه واردات میوه نگران افزایش قیمت در روزهای پایانی سال بوده و از سوی دیگر سیاست دائمی برای اعمال تعرفه‌ای مؤثر و کارآمد که به شکل توأم از بخش تولید و مصرف حمایت کند وجود ندارد.

  • با وجود کفایت تولید داخل و ذخیره‌سازی مناسب مرکبات، نگرانی از افزایش قیمت‌ها تا چه حد پذیرفتنی است؟

آنچه مسلم است تولید داخلی مرکبات برای تامین نیاز بازار داخلی کفایت می‌کند و از سوی دیگر به‌نظر نمی‌رسد مشکلی برای نگهداری و ذخیره‌سازی این مرکبات تا شب عید وجود داشته باشد؛ چرا که مرکبات تولیدی فصل پاییز به راحتی تا فروردین ماه قابل ذخیره‌سازی است.

با در نظر گرفتن تولید 4 میلیون تنی مرکبات و سرانه مصرف 52 تا 53 کیلوگرمی، تامین نیاز بازار به‌مدت 20 روز کار چندان دشواری نیست و نگرانی در این زمینه وجود ندارد. با وجود این هنوز مشخص نیست که وزارت بازرگانی چه میزان تسهیلات برای خرید و ذخیره‌سازی مرکبات به تعاونی‌ها پرداخت کرده و تدارک ذخیره‌سازی چند تن مرکبات را دیده است.

درصورتی‌که 100 تا 120 تن مرکبات برای این ایام ذخیره‌سازی شده باشد نیز جای نگرانی برای تدارک مصرف 20روزه کشور وجود نخواهد داشت اما وزارت بازرگانی به‌طور شفاف در این زمینه اظهار نظر نمی‌کند.

  • برخی، افزایش اخیر قیمت مرکبات را متاثر از اعلام تعرفه 30درصدی دانسته‌اند و از کاهش مجدد تعرفه خبر می‌دهند، دیدگاه شما چیست؟

گرچه باید پذیرفت که هرگونه افزایش تعرفه واردات شوک کوچکی به قیمت‌ها و بازار مصرف وارد می‌کند اما درصورتی‌که ذخیره مناسب مرکبات وجود داشته و نظام کارآمدی نیز برای توزیع کالا حاکم باشد اینگونه نگرانی از افزایش قیمت‌ها بی‌مورد است. باید پذیرفت که جذب حداقل 100هزار تن مرکبات طی 3 هفته در بازار کشور چندان قابل تصور نیست؛ همچنین باید به این رقم میزان ذخیره‌سازی کشاورزان را افزود.  

 

کد خبر 102302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز