همشهری آنلاین: رئیس جمهور به هنگام تقدیم لایحه برنامه پنجم توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور در مجلس، استحکام امروز ایران را بی‌نظیر دانست و گفت: ملت ایران در آستانه جهشی بزرگ و دوران شکوفایی حقیقی قرار دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود احمدی نژاد افزود: برنامه پنجم در چارچوب سند چشم‌انداز و براساس سیاست‌های ابلاغی برنامه چهارم و پنجم و تجربیات حاصل از اجرای چهار برنامه تهیه شده است.

آقای احمدی نژاد افزود:در آینده نزدیک گزارش برنامه چهارم و نقد و تحلیل نظام برنامه ریزی و چارچوب برنامه چهارم در اختیار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور بااشاره به اینکه بعد از گذشت سی سال از انقلاب اسلامی، امروز امید و نشاط در ملت ما روزافزون است، گفت: امروز پیوستگی عمیق مردم با انقلاب، نظام اسلامی، خط نورانی ولایت و اندیشه‌های امام راحل بیش از هر زمان دیگری است.

احمدی نژاد به سی سال تجربه، دفاع، حضور در صحنه و افتخار آفرینی ملت اشاره کرد و گفت: امروز ملت ایران مستحکم، متحد، آرمانی و انقلابی است و نسل‌های امروز به مراتب مؤمن‌تر، پاک تر، شجاع تر، مبتکرتر و آرمانی تر از نسل گذشته است.

وی افزود: امید به آینده روشن در ایران موج می‌زند و این شرایط امروز ماست.

رئیس جمهور گفت: دشمنان در مقابل عظمت ملت ایران سر فرود آورده اند، گرچه اخلاق استکباری اجازه نمی‌دهد که به عظمت ایران اذعان و اعتراف کنند اما خود می‌دانند که در برابر ملت ایران شکست خورده‌اند و مجبور به شناختن عظمت ملت ایران هستند.

آقای احمدی نژاد با تأکید بر اینکه در این شرایط جهانی و وضعیت داخلی مأموریت‌های بزرگی داریم، افزود: دو مأموریت بزرگ بر عهده ملت ایران و قوای سه گانه است.

وی نخستین مأموریت را ساختن ایران دانست و گفت: ایران باید در افق چشم انداز کشوری پیشرفته، قدرتمند، الهام بخش،‌ منضبط، سرشار از ایمان و اخلاق و فضایل انسانی، پاک، آرمانی و متعالی باشد.

آقای احمدی نژاد افزود: ایران را باید بر پایه عدالت، عشق و محبت بسازیم و جامعه الگو را در این سرزمین برپا کنیم.

رئیس جمهور گفت: مأموریت دوم مشارکت فعال در ساختن دنیای جدید بر پایه خداپرستی و عدالت است.

آقای احمدی نژاد گفت: این دومأموریت لازم و ملزوم ومقوم و مکمل یکدیگرند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: برنامه پنجم توسعه مبانی دارد که باید نمایندگان به آن توجه لازم را داشته باشند.

آقای احمدی نژاد افزود: نخستین موضوع مهم شرایط امروز جهان است، خیلی روشن است که ما در پایان دوران حیات یک نظام مادی هستیم دورانی که به تعبیری 60 سال، 100 سال و به تعبیری بیش از 300 سال بر دنیا حاکم بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: آن‌ها به پایان راه رسیده‌اند و در مقابل، مطالبه‌ای جدی برای حاکمیت نظام مبتنی بر ارزش‌های الهی و انسانی به سرعت در جهان در حال گسترش است.

وی افزود: امروز نظام حاکم بر جهان از جانب قاطبه ملتها و صاحبنظران به شدت زیر سوال است و پایان یافته تلقی می شود .

رئیس جمهور افزود: امروز همه در پی اندیشه، نظام ارزشی جدید بر پایه فطرت انسان و نیازهای حقیقی انسان می‌گردند و این شرایط جهانی امروز است .

وی در ادامه با اشاره به شرایط داخلی جمهوری اسلامی، گفت: این شرایط ممتاز است، امروز همبستگی ملی کم نظیری در کشور شاهدیم، گرایش و اعتقاد عمیق قلبی به آرمان‌های و ارزشهای انقلاب اسلامی در جامعه موج می زند و آگاهی ،بالندگی و حضور مردم در صحنه‌های سرنوشت بی نظیر است.

نقش ملت ایران یگانه و بارز است

رئیس جمهور در ادامه سخنانش گفت:باید با ساختن ایران و مشارکت فعال در تنظیم نظم جدید در جهان، مقدمات حاکمیت جهانی را فراهم کنیم.

آقای احمدی نژاد افزود: تمهید مقدمات ظهور و برپایی حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) فلسفه و آرمان و هدف اصلی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی اضافه کرد: این رمز ماندگاری و رمز شکست ناپذیری ما و رمز بالندگی ملت ایران است.

رئیس جمهور گفت: اما سوال مهم این است که آیا می‌توانیم این ماموریت‌های بزرگ و مهم و تاریخی را به انجام برسانیم یا خیر؟

وی تصریح کرد: می‌خواهم توجه شما عزیزان را به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های عظیم ملت ایران که مبنای تنظیم برنامه پنجم توسعه است جلب کنم.

آقای احمدی نژاد افزود: ایران و ملت ایران دارای استعداد فرهنگی و ایمانی خارق العاده و ممتاز است.

وی تصریح کرد: امروز فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) و ارزش‌های بی بدیل آن از جمله یکتاپرست، عدالتخواهی، کرامت جویی، عشق و ایثار، اخوت، برادری، آرمان گرایی، ظلم ستیزی، حمایت از مظلومان و مقابله با ظالمان در سرزمین ایران موج می‌زند.

رئیس جمهور گفت: این فرهنگ یک انرژی عظیمی را آزاد می‌کند که هر هدف بزرگی را در دسترس ملت ایران قرار می‌دهد.

وی افزود: در سایه فرهنگ اسلام ناب همه قله‌های بلند در دسترس ملت ایران قرار می‌گیرد و کارآمدی بی‌نظیری در اختیار ملت ایران قرار می‌دهد.

آقای احمدی نژاد تصریح کرد : عمر سی ساله جمهوری اسلامی ایران و عبور از سخت ترین گردنه‌ها، مشکلات و موانع نشان کارآمدی ملت ایران در سایه فرهنگ اسلام ناب است.

وی تاکید کرد: ازدیگر ویژگی‌های ملت ایران سابقه تمدن سازی و فرهنگسازی است.

آقای احمدی نژاد افزود: هیچ ملتی در دنیا به اندازه ملت ایران در ساختن و پرداختن تمدن بشری نقش تعیین کننده‌ای نداشته و نقش ملت ایران یگانه، بارز و ارزشمنداست.

امروز سرعت تولید علمی در کشور روز افزون است

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود به هنگام تقدیم لایحه برنامه پنجم توسعه گفت: ویژگی دیگر ملت ایران سابقه علمی و ظرفیت علمی امروز است.

وی افزود: در طول تاریخ، ملت ایران پیشگام علم و فناوری بوده و امروز به فضل الهی و در سایه انقلاب اسلامی سرعت تولید علمی روز افزون است.

احمدی نژاد گفت: ارائه سالانه ده‌ها هزار مقاله و پژوهش علمی، اختراعات و ابتکارات حاصل مجاهدت علمی دانشمندان و جوانان است.

وی افزود: امروز در بسیاری از عرصه‌ها به لحاظ دانش نظری ما در قله‌ها و در کنار پیشگامان جهانی هستیم.

رئیس جمهور ویژگی دیگر ایران و ملت ایران را برخورداری از استعدادهای طبیعی بی نظیر مانند سرزمین وسیع، معادن، زمین‌های مستعد، جنگل‌ها و آب‌ها دانست.

وی امتیاز دیگر ملت ایران را برخورداری از امتیازات ممتاز و منحصر به فرد بیان کرد و گفت: موقعیت ژئوپلیتیکی ایران یک موقعیت بسیار عالی و منحصر به فرد است.

احمدی نژاد ادامه داد: ایران امروز در نظام بین الملل جایگاه والایی دارد و کافی است نگاهی بکنیم به شرایط امروز جهان و منطقه.

وی بابیان اینکه مرکز تمدن بشر خاورمیانه است افزود : این منطقه مهمترین مرکز جهان است زیرا تمام پیامبران الهی در این منطقه مبعوث شده‌اند و اینجا جایگاه رویش فرهنگ و تمدن است.

رئیس جمهور افزود: خاورمیانه مرکز انرژی در دنیا و چهار راه ارتباطی کشورها با یکدیگر است و دولت‌ها و قدرت‌هایی که داعیه جهانی دارند قبل از مدیریت جهان باید خاورمیانه را مدیریت کنند.

وی گفت: کسانی که در خاورمیانه حضور و یا حضور موثر ندارند در معادلات جهانی حذف می‌شوند.

احمدی نژاد افزود: این تلاش مستمر برخی از دولت‌ها و کشورها برای تسلط بر خاورمیانه به همین دلیل است.

وی گفت: کسی که بر خاورمیانه مسلط باشد بر دنیا مسلط است.

رئیس جمهور گفت: فلسفه تأسیس رژیم صهیونیستی ایجاد یک پایگاه دائمی برای مستکبرین است تا بتوانند بر خاورمیانه و بر جهان حاکم باشند.

وی افزود: نگاه کنید در خاورمیانه کدام کشور مهمتر است و اراده کدام ملت حاکم است و معادلات خاورمیانه را کدام ملت رقم می‌زند.

احمدی نژاد ادامه داد: بسیار روشن است که بدون ملت ایران و جمهوری اسلامی سیاستی در خاورمیانه اعمال شدنی نیست.

وی با بیان اینکه مهمترین منطقه جهان جمهوری اسلامی است گفت: همه معادلات آینده در گرو اراده ملت ایران است و ملت ایران به لحاظ اثرگذاری فرهنگی و سیاسی پرچمدار ارزش‌های انسانی، الهی، یگانه پرستی و عدالت در جهان است.

رئیس جمهور افزود: همه شرایط برای جهشی بلند آماده است و من می‌خواهم به شما عرض کنم که اجرای این مأموریت‌ها شدنی است.

استمرار خط نورانی ولایت،از رویکردهای برنامه پنجم

رئیس جمهور تداوم خط امام خمینی (ره)‌ و استمرار خط نورانی ولایت را از رویکردهای برنامه پنجم توسعه کشور خواند.

آقای احمدی نژاد افزود: خط ولایت ستون فقرات فرهنگ و نظام اجتماعی، سیاسی ملت ایران است و یاد، راه و مکتب امام (ره) و مکتب ولایت و ملت ما، مکتب ساختن فردایی روشن است.

وی گفت: ایران سرافراز و جهانی سرشار از امید و عدالت می‌تواند به وسیله مجلس و دولت و ملت ایران برپا شود و این نگاه ما به برنامه و مأموریت‌های آینده است.

رئیس جمهور افزود: ملت ایران ملتی توانمند، آرمانی و دارای مسئولیت‌ها و مأموریت‌های بزرگ است که توان انجام دادن آن‌ها را به خوبی دارد.

آقای احمدی نژاد استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های قانون اساسی را از دیگر رویکردهای برنامه پنجم توسعه خواند و گفت: قانون اساسی ما برای ساختن جامعه متعالی و اجرای مأموریت‌های بزرگ طراحی شده است.

وی افزود: ما هنوز از ظرفیت‌های قانون اساسی به طور کامل استفاده نکرده‌ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه استفاده از همه ظرفیت‌های انسانی،‌ مادی و معنوی کشور در برنامه پنجم در نظر گرفته شده است، گفت: این برنامه به گونه‌ای تدوین شده است که همه استعدادها فرصت حضور می‌یابند.

آقای احمدی نژاد افزود: تحقق استقلال همه جانبه، آرمان ملت ایران و انقلاب اسلامی است و تحقق عدالت و قسط در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی جزو رویکردهای برنامه است.

وی ساختن همه جای ایران هماهنگ با یکدیگر، دوام و قوام هر چه بیشتر فرهنگ اسلامی و ایرانی و فرهنگ انتظار را از دیگر رویکردهای برنامه پنجم برشمرد و گفت: در این برنامه حرکت سریع و هماهنگ به سوی افق 1404، سند چشم انداز به گونه‌ای که دست کم نیمی از آن در برنامه پنجم محقق شود در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهور افزود: تحقق همبستگی ملی، دلبستگی به سرزمین، تحکیم هویت ملی، عزت و سرافرازی و اثرگذاری ملت ایران در جهان و پیگیری آرمان‌ها و مسئولیت‌های جهانی انقلاب اسلامی در ذات برنامه پنجم تعبیه شده است.

آقای احمدی نژاد گفت: در این برنامه واگذاری کارها به مردم و اعتقاد به اینکه کشور را مردم باید اداره کنند در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تکمیل مراحل اجرای سیاست‌های اصل 44، پیشرفت علمی و فنی کشور در همه ابعاد، مشارکت دادن مردم در مدیریت علمی، آموزشی و پژوهشی، فراهم کردن فرصت رشد و تعالی در ابعاد مادی و معنوی برای مردم به ویژه جوانان، اعتلای کرامت انسانی و صیانت از حرمت آحاد جامعه از دیگر رویکردهای برنامه پنجم است.

رئیس جمهور گفت: در متن برنامه پنجم توسعه؛ تأمین حداقل ها، رفع نیازهای ضروری از جمله اشتغال، مسکن و ازدواج و کاهش دغدغه‌های عمومی در این زمینه در نظر گرفته شده است.

راهبردهای اساسی برنامه پنجم توسعه

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی محورهای برنامه پنجم توسعه را برشمرد.

آقای احمدی نژاد گفت: گسترش عدالت اجتماعی، ایجاد فرصت‌های برابر برای آحاد مردم، کاهش فاصله طبقاتی، کاهش ضریب جینی از 38 صدم به 35 صدم، توسعه مناطق محروم و روستایی و بهبود فضای کسب و کار و توسعه رقابت از محورهای برنامه پنجم است.

وی همچنین ارتقای بهره‌وری نیروی کار و سرمایه و انرژی، ایجاد تعادل بین منابع درآمدی غیرنفتی و مصارف هزینه‌ای دولت، هدایت منابع نفتی به سوی سرمایه‌های زاینده اقتصادی، گسترش کمی و کیفی نظام تامین اجتماعی و اصلاح ساختارهای موجود، تمرکززدایی از حوزه اداری و اجرایی و توسعه اختیارات در استان‌ها و شهرستان‌ها از دیگر محورهای این برنامه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه به تامین کرامت و معیشت کارکنان و ارتقای سلامت اداری در برنامه پنجم توسعه توجه شده است، گفت: بهبود خدمت رسانی و تکریم مراجعین، تاکید بر انسان سالم و سلامت آحاد مردم برای رسیدن به جامعه سالم، اعتلای فضای فرهنگی، رشد آگاهی و فضائل اخلاقی از جمله قانونگرایی، خودباوری، روحیه کار جمعی، تعاون، ابتکار، پاکی و درستکاری ، قناعت،‌ پرهیز از اسراف، انضباط و وجدان کاری،توسعه روحیه و فرهنگ ایثارگری جزء محورهایی است که به عنوان راهبرد اساسی در برنامه پنجم توسعه دیده شده است.

آقای احمدی نژاد افزود: ارتقای توانمندی‌های دفاعی و بازدارندگی ملت ایران، گسترش کمی و کیفی تولید داخل و توسعه صادرات کالا و خدمات، توسعه فرهنگ استفاده از کالای تولید داخل، بسیج امکانات کشور در جهت تولید علم و فناوری، هم افزایی فعالیت‌های علمی و پژوهشی، تجاری سازی تولیدات علمی و افزایش سهم علمی ایران در جهان نیز از دیگر محورهای برنامه پنجم است.

رئیس جمهور با اشاره به لزوم تقویت نهاد خانواده به عنوان پایه اعتلای جامعه گفت: تکریم زنان خانه دار به عنوان پایه‌های حفظ و صیانت از فرهنگ و امنیت و پیشرفت جامعه، توسعه جایگاه زنان و نقش سازنده آن‌ها در عرصه‌های اجتماعی، ‌فرهنگی و اقتصادی و اعتلای نقش جمهوری اسلامی در نظام بین الملل از دیگر محورهایی است که به عنوان راهبرد اساسی در برنامه پنجم توسعه دیده شده است.

وی با بیان اینکه این برنامه ویژگی‌های خاصی دارد، گفت: یکی از ویژگی‌های این برنامه توجه به خطوط راهنمای الگوی برنامه ریزی ایرانی و اسلامی است.

عملیاتی شدن برنامه پنجم در متن آن گنجانده شده است

رئیس جمهور گفت: برای نخستین بار کل دولت، شورای برنامه ریزی، شورای تهیه برنامه و کارگروه‌ها تلاش کردیم به خطوط راهنمای الگوی برنامه ریزی ایرانی و اسلامی توجه کنیم و در متن برنامه، عملیاتی شدن آن گنجانده شده است.

آقای احمدی نژاد افزود: از ویژگی‌های دیگر این برنامه توجه توأمان به رشد و عدالت ، رشد شتابان، مستمر و همراه عدالت اجتماعی است .

رئیس جمهور با بیان اینکه توجه به پیش نیازها، محتویات و فرآیندها ویژگی دیگر این برنامه است، گفت: هیچ حکم و وظیفه‌ی ا تعیین نکردیم مگر اینکه به مقدمات، پیش نیازهای آن، ظرفیت‌ا و امکانات کشور توجه کنیم.

احمدی نژاد افزود: هدف غیرقابل تحققی در برنامه پیش بینی نشده است و در حقیقت برنامه واقع بینانه طراحی شده است.

رئیس جمهور گفت: برخی از اهداف کمی و کلان در سیاست‌ای ابلاغی معین شده بود و اینها به عنوان پایه در جهت طراحی سایر اهداف بکارگیری شد.

احمدی نژاد افزود: برای نخستین بار توان کارشناسی دولت، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها فضلای حوزه‌ای علمیه با یکدیگر در تنظیم برنامه مشارکت فعال و هماهنگی داشتند.

رئیس جمهورگفت: در برنامه پنجم در مقایسه با برنامه‌های قبلی بر سیاست‌ها، موضوعات و فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی تأکید بیشتری شده است.

آقای احمدی نژاد افزود: از ویژگی‌های مهم این برنامه استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود کشور است.

رئیس جمهور گفت: همه ظرفیت‌های قانونی موجود کشور مورد توجه قرار گرفت و خلأها و نیازهای تحقق اهداف برنامه احصاء شد.

احمدی نژاد افزود: آن چیزی که امروز به عنوان برنامه تقدیم می‌شود، در واقع خلأهای قانونی است نه جایگزینی قوانین موجود کشور.

رئیس جمهور با بیان اینکه ویژگی دیگر برنامه، مسأله محوری به جای برنامه‌های جامع است اضافه کرد: به عنوان مثال دولت مسأله کشاورزی را مورد توجه قرار داد.

احمدی نژاد گفت: 18 میلیون هکتار زمین کشاورزی داریم که نزدیک به 8 میلیون هکتار آن به صورت آبی و 10 میلیون هکتار آن نیز به صورت دیم کشت می‌شود.

رئیس جمهور افزود: هر سال 100 میلیارد مترمکعب منابع آبی را به طور متوسط استفاده می‌کنیم و نزدیک به 90 میلیارد مترمکعب آن صرف بخش کشاورزی می شود و تولیدات کشاورزی ما حدود 100 میلیون تن است.

احمدی نژاد گفت: راندمان آب در بخش کشاورزی کمتر از سی درصد است و ما کشور کم آبی هستیم.

رئیس جمهور افزود: 18 میلیون هکتار زمین کشاورزی معطل داریم که قابلیت کشت دارد که تا امروز در برنامه ریزی کشاورزی مورد توجه قرار نگرفته است.

 تدوین برنامه پنجم توسعه، ثمره 150 هزار نفر ساعت کار

رئیس جمهور گفت: اصلاح وضع کشاورزی از سال 70 در برنامه توسعه گنجانده شده اما باید دانست در این 17 سال چه تحولی در این بخش روی داده است؟

آقای احمدی نژاد در ادامه سخنان خود به هنگام تقدیم لایحه برنامه پنجم توسعه افزود : از 8 میلیون هکتار زمین آبی فقط 750 هزار هکتار آن زیرپوشش سامانه نوین آبیاری قرار گفته است.

وی اضافه کرد: بر این اساس بیش از 7 میلیون هکتار زمین، هنوز به شیوه سنتی آبیاری می‌شود که به افزایش مصرف آب، کاهش تولید، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، آسیب محیط زیست، تخریب زمین‌های کشاورزی و هدر رفتن سرمایه‌های ملی منجر شده است.

رئیس جمهور گفت: از سوی دیگر، ده‌ها هزار جوان تحصیل کرده بخش کشاورزی، فرصت اشتغال ندارند و بیشتر آنان در شهرها در جستجوی کارند.

آقای احمدی نژاد افزود: دولت با توجه به این موضوع و بررسی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور به این نتیجه رسید که می‌توان در برنامه پنجم توسعه، همه 8 میلیون هکتار زمین را زیر پوشش آبیاری تحت فشار و نوین قرار داد و در استفاده از منابع آبی کشور صرفه جویی کرد.

رئیس جمهور اضافه کرد: همچنین می‌توان با سازماندهی مدیریت کشت، بازدهی و راندمان را در واحد زمین افزایش داد که این در متن برنامه گنجانده شده است.

آقای احمدی نژاد گفت: در این برنامه قرار بر این است که اسناد عملیاتی هر بخش و هر موضوع در قالب بسته‌ای اجرایی در دولت تدوین شود.

رئیس جمهور افزود: این بسته‌ها مجموعه‌ای از طرح‌های همگن و به هم پیوسته‌ای است که با اجرای هر یک از آن‌ها در برنامه پنج ساله، تحولی در هر بخش ایجاد، مسئله‌ای حل و موضوعی ساماندهی می‌شود.

آقای احمدی نژاد با اشاره به ساز و کار تهیه برنامه پنج ساله پنجم گفت: برای تدوین این برنامه، شورایی عالی ایجاد شد که در آن با نظر رئیس جمهور و مدیریت معاون اول وی اداره و از دیدگاه‌های صاحب نظران و برنامه ریزان دولتی، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و فضلای حوزه علمیه استفاده شد.

رئیس جمهور افزود: بر این اساس، ابتدا 130 موضوع و مشکل کشور شناسایی، در قالب 90 بسته اجرایی طبقه بندی و از میان آن‌ها 40 موضوع محوری استخراج شد.

آقای احمدی نژاد گفت: حول این 40 موضوع همه دستگاه‌ها و بخش‌ها برنامه‌های خود را به همراه منابع، امکانات و زمان بندی ارائه کردند.

رئیس جمهور با اشاره به ایجاد 8 کارگروه مشترک و ستادی برای تدوین برنامه پنجم افزود: همچنین 42 کارگروه تخصصی، 366 کارگروه فرعی کارشناسی و در مجموع 2350 نفر از صاحب نظران دولتی، خصوصی، حوزوی و دانشگاهی در قالب این کارگروه‌ها سازماندهی شدند.

آقای احمدی نژاد گفت: بیش از 150 هزار نفر ساعت در تدوین این برنامه وقت صرف و در بیش از 10 جلسه طولانی دولت، تصویب شد.

لایحه بودجه سال 89 آماده ارائه به مجلس

رئیس جمهور گفت: برنامه پنجم توسعه با استفاده از تجارب برنامه‌های قبل تهیه شده و برنامه کاملا هدفمند و دارای انسجام درونی است.

آقای احمدی نژاد افزود: برنامه با شرایط بومی کشور سازگاری دارد و شفاف، عملیاتی و انعطاف پذیر است.

وی ادامه داد: یک برنامه باید بتواند با تغییر شرایط انعطاف لازم را نشان دهد و هدف‌ها را دنبال کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: در برنامه پنجم راهکارها و روش‌های اجرایی روشنی پیش بینی شده است.

وی گفت: از شما نمایندگان خواهش می‌کنم عنایت کنید این ویژگی‌ها حفظ شود، دولت زحمت تهیه برنامه را کشیده است و این مجموعه عظیم کارشناسی متعلق به کشور و شماست مجلس و دولت مکمل هم هستند و موازی و رقیب هم نیستند.

آقای احمدی نژاد افزود: برنامه شفاف است و سعی شده مختصر باشد تا همه در آن مشارکت کنند و بی جهت در برنامه احکام تکراری نداریم و حجم برنامه بالا نرفته است.

رئیس جمهور اضافه کرد: در برنامه آنچه در قوانین است بی‌جهت تکرار نشده و قفل و زنجیرهای غیر ضروری بر برنامه زده نشده است.

آقای احمدی نژاد خطاب به نمایندگان مجلس گفت: خواهش می‌کنم به برنامه رسیدگی کنید، اگر جایی نقصی دارد کامل و اگر اشکالی دارد، اصلاح کنید، اگر بنا باشد وقت مجلس صرف این شود که از اول برنامه بنویسد همه زحمات بدنه کارشناسی کشور و وقت و انرژی کشور هدر می‌رود.

رئیس جمهور افزود: تجربه هم نشان داده است با روش دوم به نقطه مطلوب نمی‌رسیم.

وی تصریح کرد: برنامه پنجم توسعه انسجام و انعطاف دارد، همه آن چیزهایی که می‌خواهید در برنامه محقق شود سعی کرده‌ایم پیش بینی کنیم، خواهش می‌کنم انسجام، محتوا، جهت گیری و انعطاف برنامه حفظ شود.

رئیس جمهور در ادامه گفت: به آقای لاریجانی عرض کردم شاید بشود در مدت کوتاه تری برنامه را رسیدگی کرد به علت اینکه بخش عمده کارشناسی آن انجام شده است، کارشناسان دولت کارشناسان شما و کشورند و ما دو بخش غریب از هم نیستیم.

آقای احمدی نژاد درباره بودجه سال آینده هم گفت: بودجه سال 89 براساس برنامه پنجم توسعه تهیه شده است و آماده هستیم از هفته آینده هر روزی که مجلس اعلام کند آن را به مجلس ارائه کنیم.

رئیس جمهور در ادامه از مقام معظم رهبری که سیاست های برنامه پنجم توسعه را براساس توانمندی ها و عزتمندی ملت ایران ابلاغ کردند و نمایندگان و دست اندرکاران تدوین و اجرای چهار برنامه قبلی و دست اندرکاران تدوین برنامه پنجم تشکر کرد.

وی افزود: همکاران من در دولت، درکمیسیون‌ها آماده پاسخگویی به سوالات نمایندگان مجلس هستند.

آقای احمدی نژاد در پایان یک نسخه سی دی و 8 نسخه برنامه را تقدیم رئیس مجلس کرد و گفت: کل برنامه پنجم توسعه شفاف، عملیاتی، مختصر و مفید است و در جیب هر نماینده، کارمند دولت و هر ایرانی یک نسخه برنامه پنجم خواهد بود.

کد خبر 99153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز