جمعه ۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: کمیسیون تلفیق بودجه با کاهش تعرفه واردات خودروهای وارداتی بنزین‌سوز از 90درصد کنونی به‌صورت میانگین به 70 درصد از سال آینده موافقت کرد.

بدین‌ترتیب، درصورت تصویب نهایی مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس، از سال آینده حقوق ورودی (حقوق گمرکی و سود بازرگانی) خودروهای بنزینی وارداتی 20درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

محمدمهدی مفتح مخبر کمیسیون تلفیق در این باره گفت: کمیسیون تلفیق برای ایجاد بازار رقابتی و ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل، حقوق ورودی انواع خودروی بنزین‌سوز را به‌صورت میانگین 70 درصد تعیین کرد.

براساس این مصوبه، دولت در سال آینده باید برای خودروهای با سوخت کمتر و حجم موتور کوچک‌تر تعرفه‌ کمتر و برای خودروهای با مصرف و حجم موتور بالاتر، تعرفه بیشتری وضع کند. بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، تولید و واردات انواع خودروهای دیزلی در سال 89 آزاد شد.

10هزار میلیارد تومان درآمد واردات

مفتح از افزایش مالیات بر واردات خبر داد و گفت: این رقم در لایحه بودجه 7517میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، اما در کمیسیون به 10هزار میلیارد تومان افزایش یافت. سخنگوی کمیسیون تلفیق افزود: ‌در این کمیسیون مقرر شد که وزارت بازرگانی و کمیسیون ماده یک که تعرفه واردات را تنظیم می‌کنند به‌گونه‌ای سیاستگذاری نمایند که 10 هزار میلیارد تومان مالیات وصول و از طرف دیگر زمینه حمایت از تولید داخلی فراهم شود.

وی ادامه داد: همچنین در راستای مقابله با قاچاق کالا مقرر شد، تمامی کالاهای وارداتی در سال 89  به‌گونه‌ای باشد که در سامانه ایران کد قابل رهگیری باشد.

مفتح در ادامه گفت: ‌همچنین در زمینه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال، ‌کمیسیون مقرر کرد‌ جهت پاسخ به استعلام‌ها و خدمات الکترونیک که سازمان ثبت احوال ارائه می‌دهد برای تعرفه مشخصات هویتی 80تومان و برای گواهی‌ها 1000تومان درنظر گرفته شود.

افزایش مالیات به معنای گران‌شدن نوشابه نیست

درحالی‌که کمیسیون تلفیق هفته گذشته افزایش عوارض نوشابه‌های گازدار را به تصویب رساند، مفتح درباره این مصوبه کمیسیون تلفیق توضیح داد: عوارض نوشابه تا 50 میلیارد تومان اضافه خواهد شد اما این مسئله به معنای گران شدن نوشابه‌ نیست. 

بنابراین ‌تعرفه نوشابه‌های گازدار مانند سال 88 و عوارض آن مانند سال گذشته خواهد بود اما وزارت دارایی مکلف خواهد شد تا این عوارض را وصول کند. سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهار داشت: ‌براساس مصوبه کمیسیون تلفیق همچنین نوشابه‌های با پایه میوه و دوغ بدون گاز از این امر مستثنی هستند.

کد خبر 102376

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز