همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند مردی که برای پنج سال تصور می‌شد در حالت نباتی قرار دارد،‌ می‌تواند با بله و نه گفتن از طریق الگوهای فکری‌اش ارتباط برقرار کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران انگلیسی و بلژیکی می گویند این مرد که اکنون 29 ساله است، در سال 2003 در جریان یک حادثه رانندگی در جاده دچار یک آسیب شدید مغزی ناشی از ضربه شد. او از لحاظ جسمی واکنشی از خود نشان نمی‌داد و برای پنج سال تصور می‌شد در حالت نباتی قرار دارد.

 در بررس این پژوهشگران که نتایج آن در شماره اخیر نشریه معتبر پزشکی نیوانگلند (NEJM) منتشر شده است، آنها با استفاده از ام‌آرآی کارکردی (fMRI) فعالیت مغز بیمار در حالیکه از سوالاتی با پاسخ بله یا نه پرسیده می‌شد، "مانند نام پدرت توماس است؟"، نقشه‌برداری شد.

دکتر آدریان اوون که سرپرست این گروه محققان از مرکز تصویر برداری مغز وولفسون در کمبریچ انگلیس بود، گفت: "ما از دیدن نتایج اسکن مغز بیمار شگفت‌زده شدیم. او می‌توانسیت به درستی به سوالاتی که از او پرسیده می‌‌شد، به سادگی با تغییر دادن الگوهای فکری‌اش پاسخ دهد،‌و بعد ما این تغییرات را با استفاده از تکنیک ام‌آرآی کارکردی رمزگشایی کردیم."

این تکنیک جدید می‌تواند پاسخ‌های مغز به چنین سوالاتی را در داوطلبان سالم و در حالت غیرنباتی با دقت صد در صد رمزگشایی کند. اما پیش از این هیچگاه برای بیماری که نمی‌تواند حرکت یا صحبت کند به کار برده نشده بود.

دکتر استیون لوریس از دانشگاه لیژ که سرپرست گروه بلژیکی در این تحقیق بود، گفت:‌ "ما هنوز در ابتدای مسیر هستیم، اما در آینده امیدواریم که این تکنیک را به نحوی توسعه دهیم که برخی از بیماران بتوانند احساسات و افکارشان را از طریق آن بیان کنند، بر محیط‌شان کنترل داشته باشند، کیفیت زندگی‌شان را افزایش دهند."

آدری وانهودن‌هویس، عصب‌روانشناس از دانشگاه لیژ در این باره گفت: "برای مثال از بیمارانی که هشیار هستند، اما نمی‌توانند حرکت یا صحبت کنند، می‌توان سوال کرد آیا احساس درد می‌کنند یا نه،‌و به این ترتیب دکترها می‌توانند تصمیم بگیرند در چه زمانی باید داروهای مسکن را تجویز کنند."

لوریس گفت: "این پژوهش می‌تواند نتایج گسترده‌ای داشته باشد" و در عین حال تاکید کرد پژوهش‌های بیشتر و آزمایش‌های بیشتری بر روی بیمارانی که قدرت پاسخدهی ندارند،‌ باید انجام شود.

او  افزود:‌"اکنون ما نیاز به یک گروه پزشکی از رشته‌های مختلف و کارشناسان قانونی داریم تا در مورد این یافته‌ها تصمیم گیری کنند." این یافته‌های جدید می‌تواند پیامدهایی برای حوزه‌هایی مانند اوتانازی (مرگ ترحم‌آمیز)‌ داشته باشد.

یافته‌های جدید یادآور بیمار دیگری است که در ماه نوامبر گذشته، دکتر لوریس آن را علنی کرد.

 رام هوبن، مرد بلژیکی که 23 سال به غلط در اغما تصور شده بود، پس از اینکه لوریس او را از اغما نجات داد، ‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای نوشتن کتابی برای ماجرای زندگی
 غیرعادی‌اش است.

هوبن از سال 2006 که بیماری واقعی او به درستی تشخیص داده شد، ‌آنقدر هماهنگی حرکتی پیدا کرده است تا بتواند یک انگشتش را به کار اندازد، و با کمک پیام‌هایش را روی یک صفحه کلید مخصوص کامپیوتر بزند.

کد خبر 100994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز