همشهری آنلاین: یک دانشجوی 21 ساله به اغمارفته که امیدی به ادامه حیاتش نبود و قرار بود از دستگاه تنفس مصنوعی جدا شود، اکنون می‌تواند حرف بزند و راه برود.

coma

به گزارش آسوشیتدپرس سام اشمیت در یک کنفرانس خبری در بیمارستان فونیکس توانست با کمک یک واکر راه برود و چند جمله مختصر را بیان کند.

پزشکان در انستیتو عصب‌شناسی بارو می‌گویند اشمیت هنوز راه درازی تا بهبودی کامل، به دست آوردن توانایی کامل سخن گفتن، حفط تعادل و حافظه، در پیش دارد.

اشمیت در 19 اکتبر در یک تصادف اتومبیل در شهر توسان دچار جراحات مرگباری از جمله یک آنوریسم مغزی شد. به علت پیچیدگی جراحات مغزی، اشمیت را به شهر فونیکس منتقل کردند.

اشمیت بوسیله دکتر رابرت اسپلتزر تحت جراحی قرار گرفت. اما از حالت اغما خارج نشد و پزشکان در حال بحث در این باره بودند که او را از دستگاه تنفس مصنوعی جدا کنند.

اما پس از آنکه یک اسکن MRI نشان داد که او هنوز به نقطه غیرقابل بازگشت نرسیده است، اسپلتزز توصیه کرد برای یک هفته دیگر او را زنده نگهدارند.

و در 24 اکتبر بود که در میان شگفتی پزشکان، اشمیت به فرمان بالا نگهداشتن دو انگشتش پاسخ داد.

از آن هنگام سطح هوشیاری اشمیت بهبود یافته است و او روزها را به توانبخشی جسمی می‌گذراند.

دکتر کریستینا کواسنیکا که توانبخشی اشمیت را زیر نظر دارد، می‌گوید او از تمرین نشستن بر روی صندلی به انجام سه ساعت در روز تمرینات توانبخشی رسیده است.

کواسنیکا بهبودی اشمیت را شگفت‌آور خواند، اما درباره اینکه او در آینده تا چه حد "طبیعی" خواهد شد، احتیاط به خرج می‌دهد.

او می‌گوید "سام هنوز خیلی زود است که در این باره اظهار نظر کرد. ما هنوز درباره اینکه او در نهایت به چه حدی از سلامت خواهد رسید، مطمئن نیستیم."

کد خبر 154816

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز