همشهری آنلاین: گروهی از محققان انگلیسی و کانادایی تست جدیدی را ارایه کردند که می‌تواند حالت هوشیاری را در بیمارانی که در کمای دائم به سر می‌برند تشخیص دهد

کما

"گروه علمی کما" در کانادا به همراه محققان دانشگاه کمبریج یک تست جدید را ارائه کرده‌اند که می‌تواند با هزینه کمتر و روش تشخیص آسان‌تری سطح هوشیاری بیماران در حالت نباتی را اندازه گیری کند.

این محققان از مدت‌ها قبل در تلاش برای توسعه یک تست قابل اطمینان بودند. تحقیقاتی که در سال 2009 انجام شد، نشان داد سطح هوشیاری 40 درصد از بیماران در حالت نباتی اشتباه تشخیص داده می‌شود، در شرایطی که آنها قادر به حفظ هوشیاری خود بودند.

به همین منظور، محققان "گروه علمی کما" در بیمارستان دانشگاهی "لیه جی" با سفارش سرویس بهداشتی فدرال کانادا طرح استفاده اجباری از یک مقیاس جدید برای ارزیابی حالت هوشیاری را اجرا کردند.

این محققان دریافتند که از طریق دستگاه‌های برپایه رزنانس مغناطیسی کاربردی می‌توان با بیماران در حالت نباتی دائم ارتباط برقرار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این دانشمندان نشان دادند که بدون نیاز به مشاهده پاسخ ماهیچه‌ای و تنها با کنترل سطح فعالیت مغزی بیماران که در واقع یک پاسخ کافی به تحریکات وارده از سوی ارزیاب است، می‌توان سطح هوشیاری این افراد را اندازه گیری کرد.

هرچند استفاده از رزنانس مغناطیسی کاربردی در ارزیابی هوشیاری در حالت کما از نظر علمی یک تحول بشمار می‌رود اما بسیار پرهزینه است و تمام بیمارستان امکان استفاده از آن را ندارند.

در این راستا، این محققان تست جدیدی را ارائه کردند که می‌تواند هزینه‌های بالای تست رزنانس مغناطیسی کاربردی را حذف کند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "در متدهای قدیمی پزشکان از بیمار می‌خواستند که با یک سیستم فرماندهی ساده به تحریکات آنها پاسخ دهند و به این ترتیب قادر بودند از سطح هوشیاری آنها آگاه شوند. در این تست زمانی که پاسخ دریافت می‌شود یعنی همه چیز خوب است اما اگر دستگاه نتواند پاسخی را دریافت کند این بدان معنی نیست که بیمار هوشیار نیست. گاهی اوقات بیمار حرکت نمی‌کند چون تصادف وارده به اعصاب، نخاع و یا مغز آسیب رسانده است."

این پژوهشگران افزودند: "در این تست جدید، ما همچنان بیمار را تحریک می‌کنیم که دست یا پای خود را حرکت دهد اما دیگر به پاسخ ماهیچه‌ای اکتفا نمی‌کنیم بلکه مستقیما فعالیت کورتکس حرکتی را با استفاده از الکتروآنسوفالوگراف اندازه گیری می‌کنیم. این متد برخلاف رزنانس مغناطیسی بسیار ارزان‌تر است و در تمام مراکز بیمارستانی وجود دارد. به این ترتیب، این تست می‌تواند در تمام مراکز بهداشتی و حتی در خانه مورد استفاده قرار گیرد."

کد خبر 151461
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز