همشهری آنلاین: محققان انگلیسی خود را برای حفاری در میان جهان گم شده قطب جنوب، جهانی که برای یک میلیون سال در عمق سه کیلومتری یخ‌های این منطقه پنهان شده است، آماده می‌کنند

جستجوگران انگلیسی در جستجو برای یافتن نشانه‌های حیاتی یک میلیون ساله، خود را برای حفاری صفحه‌ای یخی به عمق سه کیلومتر در میان دریاچه‌ای قطبی آماده می‌کنند.

این محققان برای حمل تجهیزات مورد نیاز خود به دریاچه "السورث"که یکی از ناخوشایندترین و نامناسب‌ترین محیط‌ها در زمین به شمار می‌رود، از قطارهای تراکتوری استفاده کردند. این گروه تحقیقاتی در ماه نوامبر به این منطقه باز خواهد گشت تا آب و رسوبات دفن شده در این دریاچه قطبی را با استفاده از فناوری ویژه جمع آوری کنند.

دانشمندان امیدوارند با انجام این حفاری‌ها نشانه‌هایی از شرایط اقلیمی گذشته زمین به دست آورند. این پروژه همچنین می‌تواند به ارزیابی ثبات امروزی صفحه یخی غرب قطب جنوب و تاثیرات بالارفتن سطح آب دریاها در آینده به دانشمندان کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، چهار محقق شجاع در میان این تیم تحقیقاتی تجهیزات مرتبط با حفاری را در دمای منفی 35 درجه سلسیوس به این منطقه از قطب جنوب انتقال دادند و برای این کار از تراکتورهای قدرتمندی استفاده کردند که مخازن بزرگی از تجهیزات را بر روی تیغه‌های اسکی مانند به دنبال خود می‌کشیدند. این سفر 248 کیلومتری به سوی دریاچه "السورث" سه روز به طول انجامید.

دانشمندان برای آغاز این پروژه در حدود 15 سال برنامه ریزی کرده‌اند و اکنون، پس از انتقال تجهیزات به دریاچه مورد نظر، دانشمندان خود را یک قدم به کشف شکل‌هایی منحصر به فرد و ویژه از حیات میکروبی که می‌توانستند در چنین محیطی به وجود بیایند، نزدیک‌تر می‌بینند.

طی فاز دوم این پروژه، محققان از دریلی پرفشار برای ایجاد حفره‌ای در میان لایه 3 کیلومتری یخی استفاده خواهند کرد. سپس کاوشگری تیتانیومی برای بررسی و نمونه برداری از آب پنهان شده در اعماق لایه یخی و ابزاری ویژه نمونه برداری را به درون حفره خواهند فرستاد.

حفاری در میان این لایه یخی سه روز زمان خواهد برد و پس از آن دانشمندان 24 ساعت زمان خواهند داشت تا نمونه برداری را به پایان برسانند زیرا پس از آن حفره دوباره یخ خواهد زد. تجهیزات حفاری اکنون در فاصله 1.6 کیلومتری از محل دقیق حفاری رها شده‌اند تا نقطه حفاری دست نخورده باقی بماند.

دریاچه السورث طولی برابر 14 کیلومتر دارد و عمق آن 150 متر تخمین زده شده است. دلیل دو مرحله‌ای شدن این پروژه کوتاه بودن تابستان‌های قطبی است که محققان را تحت فشار زمانی قرار می‌دهد.

در حال حاضر بیش از 400 دریاچه زیر صفحه‌ای در قطب جنوب کشف شده است و تیمی از روسیه نیز به زودی قصد دارد حفاری در یکی از این دریاچه‌ها در شرق قطب را آغاز کند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۳