چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصاویر ماهواره‌ای از جدا شدن یکی از بزرگترین لایه‌های یخی در قطب شمال خبر می‌دهند.

سایت نشنال جئوگرافیک درباره جدا شدن این کوه عظیم یخی این‌طور می‌نویسد: بر اثر افزایش گرمایش جهانی بخشی از لایه یخی ویلکینز در قطب جنوب در حال تخریب است.

از ابتدای ماه فوریه سال جاری میلادی تاکنون 160 مایل مربع یعنی چیزی در حدود 415 کیلومتر مربع از لایه یخی ویلکینز قطب جنوب آب شده است.

دیوید وگان، از موسسه کاوش قطب جنوب انگلیس می‌گوید ویلکینز بزرگترین لایه یخ در قطب جنوب است و فکر نمی‌کردم این اتفاق به این سرعت روی دهد. لایه یخی الان به مویی بند است و طی چند روز یا هفته آینده سرنوشت آن معلوم می‌شود.

شبه جزیره قطب جنوب که از شمال این قاره یخ زده تا نزدیکی کشورهای امریکای جنوبی امتداد یافته است، طی پنجاه سال گذشته گرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده و چندین لایه یخی خود را از دست داده است.

شش مورد از این لایه‌های یخی یعنی پرنس گوتساو کانال، لارسِن اینلت، لارسن بی، وردی مولر و لایه های جونز کاملا از بین رفته‌اند.

لایه یخی ویلکینز نسبت به سایر لایه ها در جنوبی‌ترین قسمت قطب جنوب واقع شده و به همین علت دماهای پایین و هوای سرد از آب شدن ‌آن جلوگیری می‌کند.

ذوب شدن ویلکینز به این دلیل مهم است که آن بزرگترین لایه یخی قطب جنوب است که در جنوبی‌ترین نقطه آن قرار گرفته و آب شدن آن نشان‌دهنده سرنوشتِ ناگواری است که در انتظار این قاره نشسته است. این مساله را می توان یکی دیگر از تاثیرات مخرب افزایش دمای زمین بر روی قاره یخ زده دانست.

از انجایی که این لایه یخی در حال حاظر شناور است، فعلا تاثیر مشهودی بر افزایش سطح آب دریاها نخواهد داشت. اما باید توجه داشت که لایه‌های یخی مانند سپری برای خود قاره عمل می کنند و ذوب شدن آن‌ها پیامدهای ناگواری را دارد.

کد خبر 47133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز