همشهری آنلاین: مطالعه محققان بر روی تصاویر ماهواره‌ای از جزیره "پاین" در غرب قطب جنوب نشان می‌دهد که یخ آب‌های این منطقه هر سال 16 متر نازک‌تر می‌شود

بی‌بی‌سی در گزارشی از کار تیم تحقیقاتی دانشگاه کالج لندن (UCL)، نشان داد که از سال 1994 تا به حال 90 متر از ضخامت یخ آب‌های این ناحیه از قطب جنوب کاسته شده‌است.

بررسی‌های روند آب‌شدن یخ در 15 سال اخیر نشان می‌دهد که تا 600 سال آینده یخ سطح آب این ناحیه به کلی از بین می‌رود. ولی این تیم تحقیقاتی با مشاهده افزایش گرما و سرعت ذوب این یخ‌ها، عمر آن را تا 100 سال تخمین زده‌اند.

نکته نگران کننده این است که سرعت ذوب در وسط پوشش یخی بیشتر است و این امر می‌تواند باعث جدا شدن یخ‌ها از یکدیگر و تحت تأثیر قرار دادن نواحی داخلی شود.

یکی از محققان انگلیسی می‌گوید که آب شدن مرکز این پوشش یخی سطح دریاهای جهان را تا 3 سانتی‌متر افزایش می‌دهد.

محققان در سال‌های اخیر توجه خود را با جزیره پاین معطوف کرده‌اند چرا که این ناحیه دارای پوشش یخی وسیعی است و شکسته شدن یخ‌های آن ممکن است باعث از هم پاشیدن سریع پوشش نواحی غربی قطب جنوب شود.

فعالیت‌های تخریبی انسان در کره زمین باعث افزایش گرمایش زمین در چند دهه اخیر شده‌ و همین امر قطب‌ها را با خطر نابودی روبرو ساخته است.

از بین رفتن این ذخایر با ارزش می‌تواند به گرم‌تر شدن زمین و در نتیجه افزایش سطح دریا‌ها، آتش‌سوزی‌های جنگلی و نابودی گونه‌های با ارزش زیستی منجر شود.[اثرات گرمایش جهانی بر کره زمین]

کد خبر 87908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز