چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان هندی در تحقیقاتی که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای انجام شد و 15 سال به طول انجامید دریافتند که 75 درصد از یخ‌های هیمالایا کاهش یافته‌اند

هیمالایا

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان سازمان تحقیقات فضایی هند با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در تحقیقاتی که 15 سال به طول انجامید نشان دادند که 75 درصد از یخ‌های هیمالایا درحال کم شدن هستند.

هدف از این پروژه که با بودجه وزارت محیط زیست و جنگل‌های هند انجام شد بررسی پایه‌های علمی افسانه‌های ناپدید شدن یخ‌های بام دنیا است. درحقیقت نتایج بررسی‌های یک کمیسیون تجسس درباره تغییرات آب و هوایی نشان می‌داد که یخ‌های بام دنیا تا سال 2035 به طور کامل از بین می‌روند.

هرچند تحقیقات هند، پیش بینی‌های کمیسیون تجسس را تائید نمی‌کند باوجود این، دلایل نگران کننده‌ای را در مورد کاهش یخ‌های این سلسله جبال ارائه می‌دهد.

در این خصوص مدیر این پروژه در مرکز کاربردهای فضایی در احمدآباد هند اظهار داشت: "نمی‌توانم بگویم که ما در شرایط خوبی قرار داریم چراکه می‌بینیم که 75 درصد از یخ‌ها کم شده‌اند. ما این نتایج را به زودی در یک مجله علمی منتشر می‌کنیم."

وی افزود: "بسیاری از یخ‌های هیمالایا هنوز در شرایط خوب سلامت هستند و بنابراین از بین نمی‌روند. علت نابودی یخ‌ها تنها به دمای بالا بستگی ندارد و عوامل دیگری نیز در آن شرکت دارند."

این تحقیقات حوزه‌های آبخیز ایندوس، گنگ، براماپوترا و مناطقی از چین، نپال، بوتان و پاکستان را بررسی کرده است.

این سازمان تائید کرد که در 15 سال اخیر ابعاد یخ‌ها به طور متوسط 3.75 کیلومتر کاهش یافته است و 17 درصد نیز از سال 1989 هیچ تغییری را به ثبت نرسانده‌اند و 8 درصد نیز درحال حاضر در فاز توسعه قرار دارند.

کد خبر 135337
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز