سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: به دنبال یک تابستان سرد قطبی که منجر به افزایش یخ‌های قطبی شد، کارشناسان برجسته وقوع یک دوره سرمایش جهانی را به جای گرمایش جهانی پیش بینی کردند

به گزارش مهر، امسال در مقایسه با سال گذشته حجم اقیانوس‌های پوشیده شده از یخ 60 درصد افزایش یافت.

یک گزارش لو رفته به پنل بین دولتی تغییرات جوی سازمان ملل که به دست روزنامه میل رسیده، نشان می‌دهد که برخی دانشمندان مدعی شده‌اند که جهان به سمت یک دوره سرمایش می‌رود که این دوره تا اواسط قرن حاضر پایان نخواهد یافت.

اگر این ادعا صحت داشته باشد این امر با پیش بینی‌های رایانه‌ای گرمایش قریب الوقوع فاجعه بار تناقض شدید خواهد داشت. این خبر چند سال پس از آن صورت گرفت که کارشناسان پیش بینی کرده بودند قطب تا سال 2013 بدون یخ خواهد بود.

به رغم پیش بینی‌های اولیه، مراکز مهم تحقیقات جوی اکنون پذیرفته‌اند که از سال 1997 توقفی در گرمایش جهانی صورت گرفته است.

پیش بینی‌های اولیه موجب شد که میلیاردها نفر روی اقدامات سبز برای مقابله با تأثیرات تغییرات جوی سرمایه گذاری کنند.

تغییر پیش بینی‌ها موجب شده که پنل تغیرات جوی سازمان ملل یک جلسه بحران تشکیل دهد و گزارش خود را درباره این وضعیت در ماه اکتبر منتشر کند، قرار است نشست مقدماتی پیش از این اجلاس اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود.

اما اسناد لو رفته نشان می‌دهد که دولت‌هایی که بودجه پنل بین دولتی تغییرات جوی سازمان ملل را تأمین می‌کنند خواستار اعمال 1500 تغییر در گزارش ارزیابی پنجم شده‌اند. این گزارش سه جلدی هر شش یا هفت سال منتشر می‌شود و براساس اظهارات آنها پیش نویس کنونی این گزارش به طور مناسب وقفه گرمایش زمین را توضیح نداده است.

براساس پیش نویس این گزارش، این پنل سازمان ملل متحد اظهار داشته است که تا 95 درصد اطمینان دارد که گرمایش جهانی توسط انسان‌ها به وجود آمده است، میزان این اطمینان که در سال 2007 ، 90 درصد عنوان شده بود، افزایش یافته است.

این درحالی است که جودیت کاری کارشناس جوی آمریکا این پرسش که با افزایش عدم قطعیت‌های کنونی، این اطمینان چقدر صحت دارد را مطرح کرده است.

چرخه‌های بلند مدت در دمای اقیانوسی نشان می‌دهد که دنیا به یک دوره مشابه سال‌های 1965 تا 1975 نزدیک می‌شود، زمانی که به طور واضح روند سرمایش زمینی وجود داشت.

در آن زمان برخی از دانشمندان وقوع یک عصر یخبندان را پیش بینی می‌کردند.

کد خبر 230507
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز