همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان ملل هشدار داد: در صورت ادامه روند فعلی در گرم‌شدن کره زمین، تا سال 2030 میلادی قطب شمال عاری از یخ می‌شود.

به گزارش ایسنا، بان کی مون که قرار است 31 شهریور میزبانی نشست اجلاس سران در مورد تغییرات آب و هوایی را بر عهده داشته باشد در پیامی به این اجلاس ضمن اشاره به مشاهدات خود از قطب شمال و روند نابودی یخ‌ها که بر اساس آخرین یافته‌های دانشمندان جهان تا 21 سال دیگر کاملا ذوب و نابود می‌شود، هشدار داد: اگر رهبران جهان اقدام فوری در راستای کاهش تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای صورت ندهند، جهان با عواقب وخیم زیست‌محیطی جبران ناپذیری روبرو خواهد شد که اثر مستقیم و منفی بر اقتصاد، اجتماع و حتی مسائل سیاسی کشورها دارد.

تغییر در هوا است

وی افزود: دو هفته قبل دیداری از قطب شمال داشتم که در آن دیدار شاهد بقایای کوه یخی بودم که چند سال پیش توده عظیم و با شکوهی از یخ بود. متلاشی شده بود و در حال آب شدن بود - از هم پاشیده بود. 9 ساعت با کشتی سفر کردم تا به شمالی‌ترین نقطه جهان برای دستیابی به کناره یخی قطب برسم. تنها پس از چند سال، همان کشتی ممکن است بتواند بی‌هیچ مانعی به قطب شمال برسد.

دانشمندان یافته‌های جدی خود را به اطلاعم رساندند. قطب همانند وجود قناری در معدن زغال سنگ برای ما است که نشان دهنده اثرات آب و هوایی بر جهان است. (در سال‌های دور قناری در معدن زغال سنگ نگه داشته می‌شد زیرا مرگ قناری برای معدنچیان نشان دهنده خطر کمبود اکسیژن در هوا بود.) به من درباره روند سریع تغییرات هشدار داده شد. بدتر اینکه تغییرات در قطب شمال گرم شدن کره زمین را سرعت بخشیده است. گرم شدن لایه یخ‌زده زمین باعث انتشار گاز متان می‌شود. این گاز گلخانه‌ای که 20 برابر از دی‌اکسید کربن قوی‌تر است بیشتر در یخ‌های در حال ذوب در «گرینلند» مشاهده شده و این عاملیست که موجب افزایش سطح آب دریاها شده است.

وی افزود: در عین حال انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان در حال افزایش است. بنابراین بیشتر از هر زمان دیگر متقاعد شده که باید هم اکنون اقدام کنیم.

به همین منظور و برای رسیدن به این هدف، در 22 سپتامبر، اینجانب اجلاس ویژه سران درباره تغییرات آب و هوایی را در مقر سازمان ملل با حضور 100 رهبر جهان برگزار میزبانی می‌کنم که بزرگترین گردهمایی سران دولت‌ها و کشورهای جهان است. چالش جمعی آنان تبدیل بحران اقلیمی به فرصتی برای رشد سبز پاکتر، ایمن‌تر و پایدار برای همه مردم جهان است.

 دبیر کل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: کلید حل این مشکل در «کپنهاگ» است؛ ‌جایی که دولت‌ها در ماه دسامبر گردهم می‌آیند تا درباره توافق جهانی آب و هوایی مذاکره نمایند. پیام ساده‌ای برای رهبران دارم؛ جهان نیازمند شما است تا فعالانه معاهده بلند پروازانه، موثر و منصفانه کپنهاگ را بپذیرید. اگر رهبران در این اقدام شکست بخورند نسل‌های آتی باید عواقب آن را تحمل کنند.

تغییرات آب و هوایی مساله برجسته ژئوپولیتیک عصر ما محسوب می‌شود. معادله جهانی برای توسعه، صلح و منزلت را از نو طرح می‌کند. تهدیدی برای دستاوردهای بازارها، اقتصادها و توسعه است. می‌تواند موجب نابودی غذا و منابع آب شود، موجب افزایش گیری‌ها و مهاجرت شود، موجب بی‌ثباتی جوامع و حتی سرنگونی‌ دولت‌ها گردد.

آیا این مبالغه است؟

بر اساس یافته‌های برجسته‌ترین دانشمندان جهان، خیر. هیئت بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی معتقد است، اگر می‌خواهیم از عواقب مخرب نیروی طبیعی قدرتمندی که از کنترل ما خارج شده پرهیز کنیم، انتشار گازهای گلخانه‌ای تا 10 سال آینده باید کاهش یابد.

10 سال حیات سیاسی بسیاری از رهبرانی را شامل می‌شود که در این اجلاس شرکت می‌کنند. بحران آب و هوایی در مقابل دیدگان آنان رخ می‌دهد.

راه چاره‌ای وجود دارد

رشد پایدار بر اساس فناوری‌ها و سیاست‌های سبز که در راستای متصاعد شدن کمتر گازهای دارای پایه کربن شدید قرار داد. بسیاری از بسته‌های محرک که در آستانه بحران اقتصادی جهان طراحی شدند،‌ دارای محتوای قوی سبز هستند که ایجاد شغل نموده و در عین حال کشورها را در موقعیتی قرار می‌دهد که برتری اقتصاد انرژی پاک در قرن بیست و یکم داشته باشند.

بان کی‌مون تاکید کرد: نکته اصلی در معاده جهانی درباره آب و هوا نهفته است که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و افزایش درجه حرارت جهانی را تا سطحی ایمن به گونه‌ای علمی محدود کند. معاهده‌ای که افزایش انرژی پاک را تسریع کند و پیش از هرچیز،‌ موافقتنامه‌ای است که باید کسانی را مورد حمایت قرار دهد و کمک کند که بیش از همه از تاثیرات اجتناب ناپذیر اقلیمی آسیب‌پذیرند.

آنچه مورد نیاز است اراده سیاسی در بالاترین سطوح شامل روسای جمهور، رهبران و نخست‌وزیران است که در اتاق مذاکره به پیشرفت سریع منجر گردد. این امر به اعتماد بیشتر میان ملت‌ها، ‌ابتکار افزون‌تر، ‌بلند همتی و همکاری نیاز دارد.

دبیر کل سازمان ملل افزود: از رهبران جهان انتظار دارم آستین‌هایشان را بالا بزنند و با یکدیگر صحبت کنند. از ایشان انتظار دارم به تشدید تلاش‌ها برای حل موضوعات سیاسی کلیدی بپردازند که تا کنون آهنگ حرکت مذاکرات جهانی را به شکلی یخ بسته درآورده‌اند. این اصطلاح به گونه‌ای تمثیلی تا همین اواخر بر کندی روند کار اشاره ضمنی دارد؛ اما یخچال‌هایی که من چند هفته گذشته در قطب شمال شاهد بودم سریع‌تر از تلاش بشر برای حفظ آن‌ها در حال ذوب شدن هستند.

ما باید منافع طولانی مدت کره زمین را پیش‌تر از مصلحت سیاسی کوتاه مدت قرار دهیم. رهبران ملی لازم است رهبرانی جهانی با نگاهی آینده‌نگر باشند. تهدیدهای امروزی ورای مرزها هستند. به همین ترتیب شیوه تفکرمان باید همان گونه باشد.

در کپنهاگ لازم نیست تمامی جزئیات حل و فصل شوند. ولی معاهده‌ای موفق در مورد آب و هوای جهانی باید تمامی کشورها را درگیر سازد. ‌سازگار با توانایی‌هایشان، به سوی هدفی مشترک و طولانی مدت اقدام نمایند.

بان کی‌مون در مورد معیارهای خود در رابطه با مقاله با تغییرات جوی افزود: نخست آن که هر کشور باید تمامی سعی خود را انجام دهد تا از متصاعد شدن گازهای گلخانه‌ای تمامی منابع اصلی خود بکاهد. کشورهای صنعتی بایستی به تقویت اهداف کاهنده خود بپردازند که در حال حاضر به هیچ وجه نزدیک به چیزی نیست که هیات بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی مورد نیاز می‌داند. کشورهای در حال توسعه نیز بایستی افزایش آنچه متصاعد می‌شود را کند کنند و رشد سبز به عنوان بخشی از خط مشی خود در کاهش فقر را تسریع نمایند.

دوم آن که معاهده‌ای موفقیت‌آمیز بایستی به کشورهای فقیر و آسیب‌پذیر کمک کند تا با تاثیرات اجتناب ناپذیر تغییرات آب و هوایی سازگار شوند. این ضرورتی اخلاقی است به همان گونه که سرمایه‌گذاری هوشمندانه در جهانی پابرجا و ایمن می‌تواند باشد.

مورد سوم آن است که کشورهای درحال توسعه به سرمایه و فناوری نیاز دارند تا بتوانند با سرعت بیشتر به سوی رشد متصاعد شونده‌های کمتر حرکت کنند. معاهده بایستی همچنین سرمایه‌گذاری خصوصی را نیز مشتمل بر بازارهای کربن بگشاید.

و در آخر، منابع باید به گونه‌ای برابر مدیریت مصرف شود که تمام کشورها در آن نقشی داشته باشند.

گفته می‌شود امسال در کپنهاگ،پایتخت دانمارک فرصتی مغتنم در اختیار داریم تا در مسیر درست تاریخ قرار گیریم. این فرصتی است تا نه تنها بلا را دفع کنیم، بلکه دگرگونی بنیادی در اقتصاد جهانی را نیز معرفی نماییم.

اینک بادهای موافق سیاسی جدید در بادبان‌هایمان افتاده است. میلیون‌ها شهروند بسیج شده‌اند. کسب و کارهای عاقلانه مسیر انرژی پاکتری را ترسیم می‌کنند. ما باید این لحظه را درک و به گونه‌ای جسورانه درباره تغییرات آب و هوایی اقدام کنیم. ممکن است چنین فرصتی به این زودی‌ها دوباره فراهم نگردد. تغییر در هوا است، اجازه دهید معاهده را در راه آینده‌ای بهتر برای همگی‌مان بپذیریم.

اجلاس سران در مورد تغییرات آب و هوایی قرار است روز 22 سپتامبر/31 شهریور ماه جاری در مقر سازمان ملل در شهر نیویورک و با حضور بیش از 100 تن از سران دولت‌ها و کشورهای جهان برگزار شود.

کد خبر 90866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز