مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان روشی برای استفاده از الگوریتم رتبه‌بندی گوگل معروف به PageRank در طبقه‌بندی اهمیت گونه‌های زیستی در اکوسیسیتم یافته‌اند

به گزارش بی‌بی‌سی محققان در مقاله‌ای در ژورنال زیست‌شناسی کامپیوتری PLoS دریافتند که الگوریتم PageRank شرکت گوگل که با استفاده از آن اهمیت هر صفحه از وب شناسایی می‌شود، می‌تواند به مطالعه نقش گونه‌ها در چرخه غذا کمک کند.

چرخه غذا نشان می‌دهد که چه حیواناتی توسط چه حیواناتی خورده می‌شوند و یا وجود کدام گونه‌ها برای تغذیه گونه‌های دیگر مهم است.

محققان می‌گویند که با استفاده از الگوریتم PageRank شرکت گوگل، می‌توان فهمید که از بین رفتن کدام گونه‌ها باعث تخریب چرخه غذا می‌شود.

در اینترنت، هر وب‌سایت با چندین وب‌سایت دیگر مرتبط است. این ارتباط می‌تواند به این صورت باشد که یک وب‌سایت مشخص، لینک‌هایی از چند وب‌سایت دیگر را در بردارد و یا اینکه چندین وب‌سایت مختلف لینک‌های یک وب‌سایت مشخص را داشته باشند.

این امر مشابه وجود گونه‌ها در چرخه غذای اکوسیستم است. بعضی اوقات یک حیوان از چندین گونه مختلف تغذیه می‌کند و بعضی اوقات یک گونه، غذای مورد نیاز چندین گونه را تشکیل می‌دهد.

دکتر آلسینا از دانشگاه شیکاگو می‌گوید: "در الگوریتم PageRank، یک وب‌سایت زمانی با ارزش است که وب‌سایت‌های ارزشمند دارای لینک‌های آن باشند. در نمونه ما نیز یک گونه زمانی مهم و بار ارزش است که غذای گونه‌های با ارزش دیگر باشد."

یکی از مشکلات، دشواری محاسبه جایگشت‌های مختلف چرخه غذاست و PageRank می‌تواند این کار را به راحتی انجام دهد.

البته برای تطبیق PageRank با اکوسیستم نیاز به ایجاد تغییراتی در این الگوریتم است. یکی از این تغییرات، اضافه کردن یک عنصر خرد است که از پوسیدن گونه‌های مرده به وجود می‌آید و نشان می‌دهد که هر گونه بعد از مردن دوباره به چرخه غذا بازمی‌گردد.

کد خبر 89696

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز