سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه شیکاگو با بررسی عکس‌های ماهواره‌ای فلاتی یخی در قطب جنوب متوجه وجود دریاچه‌هایی شدند که در سال نیم کیلومتر جا به جا می‌شوند

قطب جنوب

رودخانه‌ها و کوه‌ها با در اختیار داشتن زمان کافی می‌توانند جا به جا شوند، اما معمولا نمی‌توانند هر سال نیم کیلومتر جا به جا شوند. این دقیقا همان پدیده عجیبی است که برای گروهی غیر عادی از دریاچه‌های قطبی رخ می‌دهد و به نظر می‌آید سرعت حرکت این دریاچه‌ها از سرعت حرکت صفحات یخی که بر روی آنها قرار گرفته‌اند بیشتر است.

این یازده دریاچه بر حاشیه فلات یخی به نام "جرج ششم" واقع شده‌اند، صفحه یخی شناوری به شکل موز که در میان قطب جنوب و جزیره الکساندر در حرکت است. این دریاچه‌ها اولین بار در دهه 1970 دیده شدند اما تا سال پیش حرکت‌های عجیب آنها شناخته نشده بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه شیکاگو زمانی که تصاویر ماهواره‌ای این منطقه را در دست بررسی داشتند متوجه حرکات دریاچه‌ها شدند. محققان دریافتند این دریاچه‌ها سال به سال تغییر مکان داده و حرکت می‌کنند، در واقع سرعت حرکت این دریاچه‌ها پنج تا 10 برابر سرعت حرکت صفحه یخی است که بر روی آن قرار دارند.

محققان بر این باورند دلیل این پدیده عجیب، موقعیت ویژه فلات یخی است زیرا این صفحه در کانالی باریک در میان قطب جنوب و جزیره الکساندر قرار گرفته و با فشرده شدن آن میان کانال، دریاچه‌ها به حرکت در می‌آیند.

وجود آب راکد بر روی صفحه‌های یخی معمولا نشانه‌ای از نزدیک شدن صفحه یخی به زمان فروپاشی است زیرا این آبها می‌توانند شکاف‌های موجود بر روی صفحه را بزرگ‌تر کنند. با این همه محققان انتظار ندارند این فلات یخی به این زودی‌ها متلاشی شود زیرا توسط بخش سنگی ساحل تثبیت شده است.

کد خبر 157523
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز