مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کاوشگر آمریکایی قطب جنوب، خبر گم شدن محققان روسی در اعماق دریاچه یخ‌زده وستوک را رد کرده و بروز مشکلات رادیویی را دلیل قطع ارتباط آنها با همکاران آمریکایی خود اعلام کرد

تیم اکتشافی روس در قطب جنوب

به گزارش ایسنا،تیمی از محققان روسی در تلاش برای شناسایی منطقه بکر دریاچه وستوک در ریز لایه‌های یخ قطب جنوب به نفوذ در عمق چهار کیلومتری آن پرداخته‌اند که سردترین منطقه سطح زمین به شمار می‌رود.

خبرگزاری فاکس نیوز اخیرا طی گزارشی از قطع ارتباط شش روزه این گروه با همکاران آمریکایی خود خبر داده بود. در آن زمان محققان از احتمال بروز نقص فنی یا توقف در ماموریت و بازگشت روس‌ها به دلیل سرمای زیاد زمستانی اشاره کرده بودند.

جان پریسکو، کاوشگر آمریکایی قطب جنوب در ایمیلی ادعای گم شدن محققان روسی را رد کرد و اظهار داشت: به دلیل شرایط محیطی، ارتباط رادیویی آنها قطع شده بود. در گذشته نیز چنین شرایطی وجود داشته است.

محققان موسسه تحقیقات قطبی و قطب جنوب روسیه طی هفته‌های گذشته به بررسی طبیعت زیر یخ‌های دریاچه وستوک پرداخته‌اند که برای بیش از 20 میلیون سال دست نخورده باقی مانده است. این دریاچه با عنوان بیگانه‌ترین دریاچه زمین معرفی شده و دانشمندان بر این باورند که احتمالا اکستریموفیل‌های میکروسکوپی که قادر به حیات در دماها و شرایط نوری بسیار پایین هستند، در این محیط وجود دارند.

محققان روسی با استفاده از تلفن‌های ماهواره‌ای ایریدیوم به ارتباط با تیم آمریکایی برای ارسال اطلاعات می‌پرداختند که البته در برخی نقاط این پوشش ماهواره‌ای وجود ندارد.

ماموریت حفاری در این دریاچه بیش از یک دهه پیش در سال 1998 آغاز شد و انتظار می‌رفت که تیم با آغاز زمستان به آب برسند. ایستگاه وستوک، مقر فرماندهی روسیه به ثبت پایین‌ترین دماهای روی زمین در این منطقه در منفی 129 درجه پرداخته است. روزهای اخیر دمای این منطقه تا پایین‌تر از منفی 40 درجه رسیده بود.

به گفته پریسکو که ریاست تیم آمریکایی اکتشافی قطب جنوب را بر عهده داشته، اظهار کرد که روسها بطور منظم در حال کار بوده و در تلاش برای دستیابی به اهداف پروژه تا آغاز زمستان هستند.

کد خبر 159400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز