مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان بریتانیایی طی این آخر هفته به آنتراکتیکا پرواز خواهند کرد تا جستجوی غیرعادی برای کشف حیات را در چندین کیلومتری از اعماق یخ‌های قطبی آغاز کنند.

قطب جنوب

به گزارش گاردین،‌ این دانشمندان به گروهی از مهندسان ملحق خواهند شد که در غرب صفحه یخی قطب جنوب کمپی به راه انداخته‌اند، جایی که خورشید به صورت شبانه روزی می‌تابد و درجه حرارت منجمد‌کننده است. طی چند روز آینده این تیم از دریل آب جوش برای نفوذ به لایه‌های یخی و حفاری برای رسیدن به دریاچه السورث استفاده خواهند کرد تا بتوانند از آب و رسوبات دریاچه‌ای که برای میلیونها سال در عمق چند کیلومتری لایه‌های یخی مخفی شده، نمونه‌برداری کنند.

دانشمندان قصد دارند ابتدا دریابند که آیا حیات توانایی بقا در چنین محیط خشنی را دارد و اگر وجود داشته باشد، پرسش بعدی،‌چگونه خواهد بود. پاسخ به این سوالات می‌تواند درک انسان از حیات بر روی زمین را افزایش دهد و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار جستجوگران حیات در دیگر نقاط سامانه خورشیدی،‌مانند اقیانوسهای منجمد قمر اروپا قرار دهد.

به گفته دانشمندان دانشگاه داراهام، محیط‌های خشن می‌توانند محدودیت‌های بقای حیات را مشخص کنند،‌در صورتی که بتوان محیط‌هایی پیدا کرد که حیات در آنها قدرت پا گرفتن نداشته باشد، محدودیت‌های حیات مشخص خواهد شد.

دریاچه السورث یکی از 360 دریاچه زیر‌یخی در قطب جنوب است که در زمان ذوب شدن لایه‌های یخی اعماق به واسطه حرارت اندک بخشهای درونی زمین به وجود آمده‌است. هر جانداری که در این محیط زندگی کند، به هوا دسترسی نداشته و از منابع غذایی محدود، محیط کاملا تاریک و فشار شدید محیطی بهره برده است!

هدف دیگر مطالعه بر روی این دریاچه بررسی زمان شکل گیری و نجوه تغییر محیط طی گذر زمان است. عملیات حفاری از چهار روز دیگر آغاز خواهد شد و برای سه روز ادامه خواهد داشت. حفاری با استفاده از شلنگی 3.4 کیلومتری از آب داغ تمیز انجام خواهد گرفت. پس از آغاز حفاری،‌نباید توقفی در کار ایجاد شود و دانشمندان باید برای یک هفته‌و نیم تا دوهفته به صورت 24 ساعته کار کنند تا از یخ زدگی تجهیزات جلوگیری کنند.

کد خبر 193152
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز