همشهری آنلاین: دانشمندان موفق شده‌اند در اعماق دریاچه وستوک که در عمق سه کیلومتری از سطح یخی قطب جنوب مدفون شده تنوع زیادی از حیات را بیابند.

دریاچه وستوک

براساس گزارش تلگراف، بررسی نمونه‌های یخی به دست آمده از دریاچه وستوک ،‌دریاچه‌ای زیرزمینی یا زیر صفحات یخی که دانشمندان روسی در سال 2012 توانستند در آن حفاری کنند، نشان داد DNA سه هزار و 507 موجود زنده در آب این دریاچه وجود دارد.

باوجود اینکه اکثر این DNAها به باکتری‌ها اختصاص داشتند،‌بسیاری از آنها نیز جدید بوده و یا به ارگانیزم‌های تک‌سلولی و یا چند سلولی اختصاص داشتند.

تنوع حیات در این دریاچه موجب شگفتی دانشمندان شده‌است زیرا بسیاری بر این باور بودند دریاچه در اثر درجه حرارت بسیار پایینش از هر نوع حیاتی خالی باشد.

این دریاچه درحدود 15 میلیون سال پیش توسط یخ پوشانده شد و اکنون در عمق سه کیلومتری در زیر سطح یخی مدفون شده و به دلیل فشار زیادی که برروی این دریاچه حاکم است،‌انتظار می‌رفت تعداد موجودات زنده درون آن بسیار انگشت‌شمار باشد. با این‌همه نمونه‌های یخی نشان دادند که این فرضیه نادرست بوده و آب دریاچه مملو از حیات  است.

این کشف جدید امیدواری‌ها برای کشف حیات در دیگر سیاره‌ها را افزایش خواهد داد. برای مثال یکی از قمرهای سیاره مشتری، اروپا، از پوسته‌ای یخی پوشانده شده‌است که ممکن است آب مایع و حیات را در زیر خود پنهان کرده‌باشد.

دریاچه وستوک طولی برابر 257 کیلومتر و پهنایی برابر 48 کیلومتر دارد و منطقه‌ای به وسعت 15 هزار و 539 کیلومتر مربع را در زیر لایه یخی قطب جنوب پوشانده‌است. در میان باکتری‌هایی که در نمونه آب این دریاچه کشف شده، باکتری‌های موجود در سیستم گوارشی ماهی‌ها، کرم‌ها و سخت‌پوستان نیز یافته شده‌است،‌این می‌تواند نشانه‌ای از وجود گونه‌های پیچیده‌تری از حیات در اعماق این آب باشد.

برخی از DNAها نیز کاملا ناشناخته و جدید بودند و ممکن است نشان از گونه‌ةای جدیدی داشته‌باشند که در اعماق چنین محیط منجمد و پرفشاری تکامل یافته‌اند.

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست