همشهری آنلاین: آیت‌الله آملی لاریجانی در دیدار با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در قبال حوادث جاری اخیر پرداخت.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه، رئیس قوه قضائیه در این دیدار از این حوادث به عنوان فتنه‌ای یاد کرد که منجر به جریحه‌دار شدن احساسات و عواطف عمومی شد و در عین حال منافع ملی را نیز خدشه‌دار کرده است.

آیت‌الله لاریجانی در ادامه با تأکید مجدد بر قاطعیت دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد و ناهنجاری‌های اجتماعی که به صور مختلف بروز می‌کند و امنیت ملی را به مخاطره می‌اندازد، افزود: ملاک قضات در دادگستری اعم از قضات دادسراها و یا دادگاه‌ها در رسیدگی به پرونده‌ها، قانون است و در رسیدگی قضایی هرگز تحت تأثیر جوسازی‌ها و بیانیه‌ها و اطلاعیه‌ها قرار نمی‌گیرند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: در تدوین و تنظیم لایحه قضایی برنامه پنجم سعی کردیم این لایحه در مسیر توانایی‌های دستگاه قضایی تنظیم شود و در این لایحه مطلبی مطرح نشود که دستگاه قضایی نتواند آن را عملی کند.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: استقلال و استحکام دستگاه قضایی نیازمند عنایت ویژه مسئولان نظام در خصوص بودجه این دستگاه است.

لاریجانی با اشاره به برنامه پنجم توسعه گفت: این برنامه مانند سایر برنامه‌ها نیازمند کار فنی و کارشناسی است و مقیاسی برای حرکت اصولی و صحیح است.

رئیس قوه قضائیه افزود: بخش‌های قضایی لایحه برنامه پنجم توسعه بر اساس سیاستهای کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری تهیه و تدوین شده است.

لاریجانی با اشاره به همسویی برنامه پنجساله کشور با برنامه سوم درون دستگاه قضایی گفت: برنامه‌های خوبی ارائه شده بود که البته محورهای متعدد آن نیاز به اصلاح داشت که با کار کارشناسی اصلاحات انجام شد و برای دولت ارسال شد.

رئیس دستگاه قضایی با ابراز تأسف از حذف عمده مواد لایحه پیشنهادی دستگاه قضایی در دولت گفت: در خصوص لایحه قضایی کارهای فراوانی شده بود که با حذف عمده مواد آن در دولت مواجه شدیم در حالیکه این لایحه باید عیناً یا حداقل با نگاه به چارچوبهای اصلی لایحه انتقال می‌یافت که این امر صورت نگرفت.

لاریجانی افزود: ممکن است لایحه ایراداتی داشته باشد و ما خواهان استفاده از نظرات کارشناسی دولت و مجلس شورای اسلامی هستیم و همچنین خواستار تداوم تعاملات و ارتباطات به منظور رفع مشکلات لایحه بودجه هستیم زیرا قوه قضائیه و قوای دیگر میراث هیچ کس نیست و همه باید با هم همکاری و تعامل داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه خواست به لایحه بودجه قوه قضائیه که به مجلس می‌آید عنایت ویژه داشته تا لااقل نیازهای ضروری قوه قضائیه تأمین شود و اگر لایحه بودجه نیازمند اصلاحات است که در پیشرفت دستگاه قضایی و بهبود شاخص‌ها و رشد برنامه‌ها کمک می‌کند، همکاری لازم را داشته باشند.

لاریجانی در ادامه با تأکید بر مشکلات بودجه‌ای دستگاه قضایی و سازمانهای تابعه قوه قضائیه گفت: در حال حاضر برای تکمیل و پیگیری بسیاری از حداقل‌ها در درون دستگاه قضایی و سازمانهای تابعه با مشکل بودجه‌ای مواجه هستیم.

رئیس قوه قضائیه افزود: استفاده از فن‌آوری‌های جدید در دستگاه قضایی از ضروریات است که امروز متأسفانه این بخش مهم به صورت صدقه‌ای اداره می‌شود و این فاجعه‌ای برای دستگاه قضایی کشور است.

لاریجانی با اشاره به ساختمان‌های استیجاری ادارات مختلف از جمله سازمان ثبت در کشور گفت: بیشتر ساختمان‌های ادارات از جمله ثبت اسناد و املاک کشور اجاره‌ای هستند که در اثر جابجایی دچار مشکلات فراوانی می‌شوند که این موضوع هزینه‌هایی را برای مردم و دولت ایجاد می‌کند که اصلاح این امور نیازمند توجه مسئولان است.

در این دیدار همچنین اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه قضایی برنامه پنجم توسعه و بودجه پیشنهادی دستگاه قضایی به بیان دیدگاهها و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این دیدار با بیان گزارشهای جداگانه‌ای از حوزه‌های انتخابیه خود با اشاره به برخی پرونده‌های قضایی که منجر به صدور رأی نشده خواستار دستور رئیس قوه قضائیه در تسریع رسیدگی شدند.

برخی از نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حمایت جدی‌تر دستگاه قضایی در ایجاد امنیت لازم در سرمایه‌گذاری اقتصادی در کشور آمادگی خود را در راستای ارتقای دستگاه قضایی اعلام کردند.

کد خبر 98311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز