همشهری آنلاین: رئیس قوه قضاییه گفت: ضوابط روشن و یکسانی برای وضعیت مرخصی زندانیان اتخاذ شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، آیت ا... صادقی آملی لاریجانی در جمع مسئولان سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت: ایجاد اعتدال بین ضرورت زندان و مشکلات فراروی آن ضروری است و با توجه به اینکه در عصر کنونی در جامعه ما افرادی هستند که از حدود اخلاقی و دینی تجاوز می‌کنند و حاضر نیستند در مسیر قانون، اخلاق و دین عمل کنند و با تذکر و نصیحت هم مشکل آنان حل نمی‌شود . 


رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در روایات، تعبیر حبس در چند مورد معدود آمده گفتند ولی هیچیک اصل و ضرورت وجود زندان در عصر کنونی را انکار نمی‌کند و اصل این سیاست که زندان امر عرضی است و از باب ضرورت به جامعه تحمیل می‌شود را باید بپذیریم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه در زندان کرامت انسانی محدود می‌شود و این محدودیت می‌تواند در تغییر شخصیت وی مؤثر باشد افزودند: بکارگیری نیروهای متخصص و کارآمد در امور روانشناختی در زندانها یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است  ولی می‌تواند زمینه اصلاح بسیاری از مجرمان را به دنبال داشته باشد چون هرگز زندان هدف نیست.

آیت ا... آملی لاریجانی سیاست قوه قضاییه را زندان‌زدایی دانسته و اظهار داشتند: سیاست، آن است که بحث مجازات زندان را تا جایی که ممکن است و به حالت بازدارندگی آن صدمه نزند تقلیل دهیم و در اعمال مجازاتها از برخی محرومیت‌های اجتماعی که بیشتر می‌تواند نقش بازدارندگی داشته باشد به عنوان مجازاتهای جایگزین حبس استفاده کنیم.

آیت ا... لاریجانی درخصوص برنامه‌های اصلاحی و تربیتی سازمان زندانها گفت: زندان هدف نیست بلکه یک ضرورت است و بخشهای اصلاحی و تربیتی با توجه به آثار معنوی فراوان آن باید در زندانها تقویت شود و همچنانکه مقام معظم رهبری نیز به دفعات سفارش داشته‌اند باید توجه جدی به  امور معنوی در زندانها بشود.

رئیس قوه قضاییه اصل طبقه‌بندی زندانیان را نیز بسیار مهم و ضروری دانستند و اظهار داشتند بحث طبقه‌بندی زندانها که به حمدا... از دوره گذشته بر آن تأکید شده است باید با شتاب بیشتری در تمام زندانها اجرا شود و امیدواریم با ارتقای سطح بودجه قوه‌قضاییه در اجرای کامل این امر ضروری تسریع گردد.

آیت ا... آملی لاریجانی با دعوت مسئولان زندانها به توجه به امور معنوی در انجام وظائف گفتند: همه می‌دانند کار زندانبانی کاری بسیار دشوار و خطیری است اما در عین حال به لحاظ اهمیتی که در اصلاح و تربیت زندانیان دارد کاری پر ارجی است بنابراین باید ضمن توجه به معنویات مراقب امور بود.

رئیس قوه قضاییه بر اجرای یکسان قوانین برای تمامی شهروندان تأکید نموده و اظهار داشتند: اجرای قوانین باید برای همه افراد آحاد جامعه یکسان باشد و خدشه در اعمال مجازاتها، تضعیف روح قانونگذاری و بی‌اعتباری احکام قضایی را در پی خواهد داشت که لطمات جبران‌ناپذیر آن متوجه جامعه خواهد بود بنابراین در اعطای مرخصی به زندانیان قانون به طور یکسان برای همه رعایت شود.

این گزارش همچنین حاکی است: در این جلسه که آیت ا... محسنی گرگانی رئیس دیوان عالی کشور ، کهزادی معاون اداری و مالی قوه قضاییه، آوایی رئیس کل دادگستری استان تهران و تعدادی از مسئولان قوه قضاییه نیز حضور داشتند ابتدا دکتر اسماعیلی رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گزارشی از وضعیت زندانها ارایه نمود.

کد خبر 98918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز