یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادستان تهران گفت: رویکرد حذف قضات زن در دستگاه قضایی تغییر یافته است و هم اکنون ششصد قاضی زن در قوه قضائیه فعال هستند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، عباس جعفری دولت آبادی در اجلاس بین المللی حقوق زنان در فرآیند عدالت قضایی  که به بررسی موضوع قضاوت زن در نظام قضایی می‌پردازد، افزود: قضات زن باید درعرصه کار قضا ، تعارف را کنار بگذارند و درصدد کسب بیشتر دانش قضایی باشند، زیرا در غیر این صورت نمی‌‌توانند توقع پست‌‌های بالا را در دستگاه قضایی داشته باشند.

وی با تاکید بر نشان دادن خلاقیت و ظرفیت‌های زنان قاضی گفت: پس از انقلاب درباره اشتغال زنان در حوزه قضایی، رویکرد، حداقلی بود؛ اما به تدریج تحولات عظیمی روی داد و این تحولات در سال 1374 موجب شد زنان در حوزه و سمت‌های قضایی رشد پیدا کنند و اکنون به سمت‌های دادیار، معاون دادسرا، مجتمع دادگستری و مستشاری دست یابند.

دادستان تهران با بیان این‌که در بحث اشتغال زنان سه رویکرد رفاهی، فقرزدایی و کارآمدی وجود دارد، گفت: رویکردی که می‌تواند به فعالیت بیشتر زنان در حوزه قضایی کشور کمک کند، کارآیی و کارآمدی است.

جعفری دولت ‌آبادی افزود: در این رویکرد، کارآمد بودن زنان در عرصه قضایی مهم است و مرد و زن باید توانمندی ‌های خودشان را به اثبات برسانند.

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برخی در پی آن بودند که به جای تساوی به تشابه برسند و مشابه بودن را مساوی با عدالت می‌دانستند ، اما مشابه بودن در مواردی از دیدگاه اسلام خارج می‌شد.

دادستان تهران با اشاره به بحث اشتغال زنان در اصول20  و 21 قانون اساسی گفت: بند 9 اصل سوم قانون اساسی، به رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه که بیانگر تاسیس جامعه الگو در جامعه اسلامی است تاکید می‌کند و دولت مکلف به رفع تبعیض و ایجاد امکانات عادلانه‌تر برای همه شده است.

جعفری دولت آبادی افزود: از اوایل پیروزی انقلاب، بحث حذف قضات زن وجود داشت؛ اما اکنون سمت زنان در قوه قضائیه توسعه یافته است و محور در این توسعه، تحول جایگاه زنان و استفاده از ظرفیت و کارآمدی آنان است.

وی گفت: امروزه در میان زنان قاضی، 118 نفر مدرک فوق لیسانس و دکترا دارند که در برخی از حوزه‌‌ها سمت‌های خوبی به آن‌ها داده شده است.

دادستان تهران خطاب به زنان شاغل در قوه قضاییه گفت: تحصیلات علمی بالاتر از سطح کارشناسی یک ضرورت است، که باید به آن توجه شود.

جعفری دولت آبادی با اشاره به نقش مدیران ارشد در توسعه سمت‌های زنان در قضاوت گفت: وقتی فضا فراهم شد تعدادی از خانم‌هایی که در عرصه قضاوت حضور داشتند، پیشرفت خوبی کسب کردند اما عده‌‌ای توقع دستیابی به پست‌های بالاتر را داشتند که این توقع دست یافتنی نیست.

وی با اشاره به تغییر رویکرد حذف قضات زن از دستگاه قضایی گفت: از جاهایی که زنان می‌‌توانند بدرخشند و توانایی‌هایشان را به رخ مردان بکشند دادگاه‌های خانواده است، زیرا در این دادگاه‌ها، با حضور زنان ، فضای محاکم تلطیف‌ و عادلانه‌ تر می‌شود.

دادستان تهران افزود: در نظام عدالت کیفری، شاید بیشترین حضور را مردان داشته باشند؛ اما این مساله مغایرتی ندارد که دادیاران زن جوان خودشان را توانمند کنند.

کد خبر 97757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز