پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

پگاه شفتی: اگر 15 دی یا 5 ژانویه نبود، دنیا به غیر از دوچرخه چه چیزی را از دست می‌داد؟

 15 دی روز تولد دوچرخه است، اما خیلی جاهای دیگر تولد خیلی‌های دیگر هم بوده‌است؛ کسانی که نقش مهمی در تاریخ ایفاکرده‌‌اند.

ژاندارک

شخصیت مشهور فرانسوی، «ژاندارک» هم‌تولد دوچرخه است. او 5 ژانویه 1412 در «دون‌رمی» دهکده‌ای آرام و کوچک در شمال شرقی فرانسه به دنیا آمد. ژان که آخرین فرزند خانواده و کودکی آرام و باهوش بود، در زمانه‌ای به دنیا آمد که کشورش فرانسه درگیر جنگ‌های صدساله با انگلیس بود. در آن زمان قسمتی از خاک فرانسه توسط انگلیس اشغال شده‌بود و اگر ژاندارک نبود شاید الان ساکنان اورلئان  به جای این‌که فرانسه صحبت کنند و ژاندارک را منجی خود بدانند، انگلیسی حرف‌می‌زدند و عاشق ملکه الیزابت بودند!

ژان در هفده سالگی وارد ارتش شارل هفتم پادشاه فرانسه که تنها در جنوب فرانسه حکمرانی می‌کرد، شد. او با پوشش مردانه‌اش توانست شاه را متقاعد کند تا با لشکری به فرماندهی ژان به جنگ با انگلیسی‌ها بروند و شهر اورلئان را از چنگ آن‌ها دربیاورند.
در آن زمان ژان با شجاعت و هوشی خارق‌العاده توانست اعتماد سربازهای ناامید و بی‌انگیزه فرانسوی را جلب‌کند و روح تازه‌ای در وجودشان بدمد.

تلاش‌های این دوشیزه هفده‌ساله به بارنشست و در سال 1429 لشکر فرانسه به فرماندهی ژاندارک محاصره اورلئان را شکست و این شهر را فتح‌کرد. این هم‌تولد شجاع دوچرخه با چشم‌ها و موهایی قهوه‌ای و صدایی آرام نبردهایش را ادامه داد و همچنان شهرهای فرانسوی را از محاصره انگلیسی‌ها بیرون آورد. اما بخت با او یار نبود.

درحالی‌که ژان در حال تدارک ارتش دیگری برای حمله به پاریس بود پادشاه با این حمله مخالفت‌کرد و دست از حمایت ژان برداشت. انگلیس و متحدان خائنش از این فرصت استفاده کردند و ژان را دستگیر و زندانی‌کردند. زندانی شدن ژان هیچ چیزی از شجاعت او کم نکرد و با سرافرازی در بیدادگاهی که توسط انگلیس حمایت می‌شد، محاکمه شد.

سرانجام این دادگاه ژان را محکوم به مرگ کرد و در روز 30 می 1431 در شهر «روآن»، شهری که ژان به آن عشق می‌ورزید، در حضور چشمان گریان مردمی که دوستش داشتند سوزانده‌شد. در آن زمان ژان تنها 19 سال داشت. تولد 598‌سالگی‌ات مبارک هم‌تولد شجاع!

شاه جهان

خوش‌به‌حال دوچرخه! چه هم‌تولدهای مشهوری دارد. همه هم‌تولدهایش نام نیکی در تاریخ دارند. این هم یک شانس است دیگر. مثلاً تصور کنید دوچرخه هم‌تولد هیتلر بود، آن‌وقت ما مجبور بودیم از خجالتمان اصلا از خیر چنین موضوعی بگذریم!

یکی‌دیگر از هم‌تولدهای دوچرخه «شهاب‌الدین محمد شاه‌جهان»، مشهور به شاه‌جهان است. شاه‌جهان فرمانروای گورکانی هند، سازنده بنای مشهور تاج‌محل یا بنای مرمرین عشق ، در سال 1592 در لاهور زاده‌شد. او تاج محل  را به یاد همسر محبوب و ایرانی‌اش، «ممتاز محل» ساخت.

ممتاز محل که هنگام وضع‌حمل درگذشت، دنیا در پیش چشم شاه‌جهان تیره و تار شد. او برای این‌که همیشه یاد و خاطره همسرش را زنده نگه‌دارد یک سال بعد از مرگ ممتازمحل، ساخت بنای بی‌نهایت زیبایی را در محل تولد او،آگرا،  آغازکرد. بنایی که بیست سال طول‌کشید تا کامل شود. در سال 1983، یونسکو تاج‌محل را میراث فرهنگی ‌جهانی معرفی کرد.

شاه‌جهان که پادشاهی هنردوست بود هر وقت که برای همسرش دلتنگ می‌شد به تاج‌محل می‌رفت. بعد از مرگ شاه جهان در سن 74 سالگی بنابر وصیت خودش او را در تاج‌محل به خاک‌سپردند.

جین دیکسون

حالا می‌رسیم به یک هم‌تولد دیگر دوچرخه که یک خانم ستاره‌شناس و فیزیک‌دان مشهور امریکایی به نام «جین دیکسون»  است.

جین دیکسون که اصلیتی آلمانی داشت، در سال 1904 در ایالات متحده زاده‌شد. او یکی از بزرگ‌ترین فیزیک‌دان‌های قرن بیستم به شمار می‌رود.

خانم دیکسون که تبحر خاصی در علم ستاره‌شناسی داشت، چند اتفاق مهم را در ایالات متحده پیش‌بینی‌کرد. 

جین دیکسون همچنین کتاب‌هایی در زمینه ستاره‌شناسی و تأثیر ستاره ها بر روی زندگی منتشر کرده‌است. جین دیکسون در سال 1997 بر اثر حمله قلبی درگذشت. 

ذوالفقار علی بوتو

برمی گردیم به شرق. به پاکستان. چون دوچرخه یک هم‌تولد هم در پاکستان دارد.

ذوالفقار علی بوتو، در سال 1928 در «لارکانا» در پاکستان زاده شد. این سیاست‌مدار پاکستانی که هنوز نزد مردم پاکستان احترام خاصی دارد ، بین سال‌های 1971 تا 1977 رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر بود. او بنیان‌گذار حزب مردم در پاکستان بود که یکی از بزرگ‌ترین و بانفوذترین احزاب پاکستان است. این سیاست‌مدار محبوب که در دانشگاه برکلی و آکسفورد تحصیل کرده بود به خاطر ابداعات اقتصادی‌اش بسیار مورد توجه قرارگرفت.

متأسفانه این شخصیت سیاسی در جریان کودتای ژنرال «ضیاءالحق»(حکمران نظامی پاکستان به مدت ده سال) از مقامش برکنار و سپس اعدام شد. محبوبیت بوتو در پاکستان چنان زیاد بود که بعد از مرگش این محبوبیت تا حدی به دخترش «بی‌نظیر بوتو» منتقل شد.

بی‌نظیر دوبار نخست‌وزیر پاکستان شد، اما در سال 2007 در حالی‌که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده‌بود، ترور ‌شد. هم‌اکنون همسر بی‌نظیر بوتو و داماد ذوالفقار علی بوتو یعنی «آصف‌علی زرداری» رئیس جمهور پاکستان و رئیس حزب مردم است؛ حزبی که بوتوی بزرگ بنیان گذاشت.

خب این‌هم از هم‌تولد‌های دوچرخه. تولد همه‌شان هم مبارک!

راستی اگر شما هم هم‌تولد دوچرخه هستید، یعنی 15 دی‌ماه روز تولدتان است، تولدتان مبارک!

کد خبر 98224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز