جمعه ۴ دی ۱۳۸۸ - ۲۰:۲۶
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: وقت ادای نذرهاست. خیلی‌ها این روزها نذری می‌دهند. و سرمای هوا هم چای، آش و شیر کاکائو را جایگزین شربت‌های خنک آب‌لیمو و زعفران کرده است.

و البته، چند سالی است که بیشتر نذری‌ها، در ظرف‌های یک‌بار مصرف توزیع می‌شوند. در حالی که متخصصان تغذیه و پزشکان معتقدند که بهتر است غذای گرم در این ظرف‌ها ریخته نشود چرا که غذای داغ با الیاف مصنوعی موجود در ظرف‌های پلاستیکی، ترکیب می‌شوند و البته استفاده دراز مدت از این ظرف‌ها، زیان‌بار است.

مهندس سیدرضا غلامی رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرگزاری ها برای رعایت نکته‌های بهداشت فردی و با توجه به شیوع آنفلوانزای جدید، به عزاداران تاسوعا و عاشورای حسینی و مسئولان تکیه‌ها توصیه کرده است که برای توزیع نذری‌ها از ظرف‌های یک‌بار مصرف گیاهی با پایه نشاسته‌ای استفاده کنند.

پس برای ادای نذرها از ظرف‌های یک‌بار مصرف گیاهی استفاده کنیم و یا استفاده از آن را به خانواده‌مان (اگر نذری دارند) و به اطرافیانمان توصیه کنیم.

برگشت ظرف‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف به طبیعت 300 تا 500 سال طول می‌کشد اما این زمان برای ظرف‌های یک‌بار مصرف گیاهی پنج تا شش ماه و بدون هیچ آسیب زیست‌محیطی است.

عکس:جعفر سمیعی

ظرف‌های یک‌بار مصرف گیاهی از نشاسته ذرتِ اصلاح شده تهیه شده است و اثرات مضر و عکس‌العمل‌های شیمیایی در تماس با مایعات و غذاهای داغ ندارد و در برابر حرارت مقاوم است.

به گزارش سایت پزشکان بدون مرز، مواد به کار رفته در این ظرف‌ها، فاقد عکس‌العمل شیمیایی است که باعث بروز اختلالات عصبی و خونی می‌شود.

زباله‌ها

قرار است آن همه نذری، در ظرف‌های یک بار مصرف ریخته، توزیع و مصرف شود و در نهایت، ظرف ها دور ریخته شود. جای آن کجاست؟ در ظرف‌های زباله، روی زمین یا جوی آب؟

دام‌یک پذیرای ظرف‌های یک‌بار مصرف خواهند بود؟کدام‌یک از ما رعایت می‌کنیم؟ البته تو حواست هست، اما نگاه کن، او حواسش نیست.

حواسش نیست که بالاخره، رفتگر پیر یا جوان محله این زباله‌ها را جمع می‌کند.

حواسش نیست که او نباید آنها را روی زمین بریزد. حواسش نیست که حیف است در این روزهای مقدس، حق دیگران را در نظر نگیریم.

حواسش نیست چه یادگاری باید از این روزها در شهر بماند. پرچم‌های سیاه و شهری تمیز و حقی برای رفتگرها!

کد خبر 98007

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز