مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۴
۰ نفر

نفیسه مجیدی زاده: من تعطیلم،مدرسه تعطیل است، تو تعطیلی، پدر تعطیل است، مادر تعطیل نیست

...رفتگرها تعطیل نیستند،باغبان‌ها،پلیس‌ها، پرستارها و خیلی‌ها تعطیل نیستند...شهر تعطیل نیست اگرچه خلوت است.شهروندی تعطیل نیست، اگرچه در سفر یا در شهری غیر از شهر خودمان میهمان باشیم. زندگی در روزهای تعطیل را بلدیم یا نه؟

می‌دانیم وقتی مسافریم هم هموطنیم و هم شهروند؟

می‌دانیم شهرهای دیگر هم رفتگر دارند اگر حتی بعضی مسافرهای بی‌توجه نگذارند آن شهرها تمیز بمانند.مسافرهایی مثل ما شاید؛ اگر ندانیم در سفر، شهر ما خانه ما نیست، شهر ما وطن ماست.

پس جنگل‌ها، دریاها و رودخانه‌ها را چه کسی زباله‌دانی کرده است؟ چرا شهرهای مسافرتی یا زیارتی که در این روزها میزبان‌اند، چنین آلوده می‌شوند؟چه کسی حواسش نیست؟چرا معاون خدمات شهرداری مشهد گفته که در هر ثانیه در این شهر 22 کیلوگرم زباله تولید می‌شود. خلیل الله کاظمی گفته است:« در مشهد روزانه بیش از یک میلیون و پانصدهزار گرم زباله تولید می‌شود که این میزان با حضور زائران به 2میلیون و دویست هزار گرم می‌رسد.»

عکس: نسترن سلطان احمدی

البته او نگفته که چه‌قدر از این زباله‌ها در معابر عمومی ریخته می‌شود.اما ما دیده‌ایم! این بار که رفتید سفر، کمی هم به این موضوع توجه کنید.

جنگل‌ها را هم، مسافران شمال و شاید بازدید کنندگانی که در همان شمال زندگی می‌کردند ، پیراستند!  مگر همین چند ماه پیش نگفتند که شمال دوزخ زباله‌ها شده است؟مگر در خبرها نیامد که80 درصد زباله‌ها اعم از خانگی،صنعتی و بیمارستانی در عرصه‌های طبیعی مانند جنگل‌ها، رها می‌شوند؟ زباله‌های خانگی، بیمارستانی و صنعتی را مسافرها نریختند.

اما به جای آن، ظرف یک‌بار مصرف و کیسه نایلونی ریختند، به بهانه این که  در جنگل مخزن زباله نیست و اگر هم بود، ریختند با بهانه این‌که:« مخزن زباله به ما دور است» و بی بهانه.
 ته مانده غذا و پوست میوه ریختند  به بهانه این‌که در طبیعت تجزیه می‌شود. و به زیبایی منظره و بوی بد غذای فاسد شده و البته جایی برای نشستن رهگذران و مسافران بعدی هم فکر نکردند.مسافران بعدی هم توجه نکردند.همان‌ها که به این آلودگی اعتراض داشتند هم توجه نکردند شاید.و این چرخه تکرار می‌شود.

طرح: امیر عباس تبریزی

با چه کسی صحبت کنیم؟وقتی داریم از آنچه خودمان بر سر طبیعت و شهرهایمان آورده‌ایم، حرف می زنیم.

بگوییم آقای رفتگر شهر...بعد از رفتن ما چه‌طور توانستی آن همه زباله را جمع کنی؟ یا بهانه بیاوریم که اصلاً چرا شهرتان این‌قدر کثیف بود، مگر تمیزش نمی‌کنید؟ 

بگوییم آقای جنگل‌بان چرا در جنگل مورد حفاظت شما، این‌قدر زباله ریخته شده؟مگر شما نبودید که تذکر بدهید؟یا چرا تمیزش نمی‌کنید؟یا چرا ...

چه سؤال‌هایی!جوابش که پیش ماست.خودمان که بهتر می‌دانیم. مگرنه؟

یادمان باشد اگر در روزهای تعطیل در شهر ماندیم و میزبان شدیم یا در مراسم مربوط به این روزها شرکت داشتیم حواسمان مثل همیشه به شهرمان باشد.

کد خبر 100441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز