جمعه ۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

آیدا ابوترابی: صفر، یک. صفر، یک... زبان کامپیوتر صفر و یک است.

یعنی هر داده‌ای که وارد کامپیوتر می‌شود اول به زبان صفر و یک تبدیل و سپس تغییرهایی درآن داده می‌شود. سیستم عددی دودویی یا باینری یک نوع نمایش برای اعداد است که از تقسیم‌های متوالی یک عدد بر دو به دست می‌آید. به همین دلیل فقط عددهای صفر و یک در آن ظاهر می‌شوند. مثلاً باقی‌مانده‌های متوالی عدد هشت بر عدد دو، در کنار آخرین خارج‌قسمت برابر 1010 است، پس عدد هشت در مبنای دو عدد 1010 خواهد بود. کلمه بیت که یک واحد برای اندازه‌گیری حافظه کامپیوتر است از واژه‌های binary digit به معنی عددهای دودویی گرفته شده است. کامپیوترها و مدارهای الکترونیکی به جای عددهای صفر تا 10 که ما روزانه از آنها استفاده می‌کنیم، از عددهای صفر و یک استفاده می‌کند که کار با آنها راحت است و بعد حاصل را دوباره به مبنای 10 می برد و به عنوان خروجی به ما می‌دهد.

این بار در تندر می‌خواهیم با ساخت یک وسیله ساده ببینیم که کامپیوتر چگونه این کار را انجام می‌دهد.

برای این کار به یک تکه چوب، کاغذ، پونز، چراغ ال ای دی، آلومینیوم، سیم، مقاومت 1000 اهمی و یک باتری 9 ولتی نیاز داریم. برای شروع ، یک کاغذ مانند آنچه در تصویر 1 می‌بینید تهیه و دایره‌هایی را  که روی آن مشخص شده سوراخ کنید. سپس یک نوار آلومینیومی به اندازه کاغذ بالای آن بچسبانید و محل دایره‌های سوراخ شده را روی چوب علامت بزنید. حال سر قرمز اتصال باتری را که قطب مثبت آن است با یک پونز به آلومینیوم وصل کنید. سیم‌های ال ای دی‌ها را از هر دو طرف خم کنید و مطابق شکل 2 زیر آلومینیوم بگذارید و روی آن پونز بزنید. سیم‌های چهار مقاومت‌ 1000 اهمی را خم کنید و مانند شکل 3 با پونز به ال ای دی‌ها وصل کنید. حال چهار تکه ورق آلومینیوم را روی سر دیگر مقاومت ها بگذارید و آنها را هم با گذاشتن پونز ثابت کنید (شکل 4 و 5).

شکل 1                                            شکل 2

شکل 3                                            شکل 4

شکل 5                                           شکل 6

شکل 7                                          شکل 8

یک نوار دیگر از آلومینیوم را مانند آنچه در تصویر6 می‌بینید روی چوب بگذارید و سر مشکی باتری را به آن وصل کنید. حالا با اتصال باتری وسیله ما آماده است. برای امتحان عدد 10 را انتخاب می‌کنیم. عدد 10 از جمع دو عدد 2 و 8 تشکیل شده است. پس برای این که ببینیم عدد 10 در مبنای 2 چه می‌شود باید آلومینیوم‌های خم شده زیر دو عدد 2 و 8 را به نوار پایینی فشار دهیم تا مدار وصل شود. (اگر می‌خواستیم عدد دیگری مثل عدد 7 را امتحان کنیم باید با فشار دادن کلیدهای 4 و 2 و 1 این کار را می‌کردیم.) همان‌طور که در شکل شماره هشت می‌بینید، دو چراغ روشن و دو چراغ خاموش هستند. در تبدیل‌گر چهار بیتی که ما ساختیم- درست مانند اتفاقی که در رایانه‌ها می‌افتد- چراغ روشن به معنی عدد یک و چراغ خاموش به معنی صفر است. پس با توجه به آنها خواهیم داشت 1010. برای امتحان کافی است با تقسیم کردن متوالی عدد 10 بر دو، جواب را بررسی کنیم.

کد خبر 98030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز