دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۱
۰ نفر

فرانک عطیف: براساس پژوهشی جدید افراد نوجوان بیشتر از طرف هم‌ سن ‌و سال‌هایشان به طور آن‌لاین اذیت می‌شوند تا از سوی مزاحمان بزرگ‌سال.

این پژوهش توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس و شبکه «ام‌تی‌وی» انجام شده و آنچه را بسیاری از کارشناسان امنیت اینترنت چندین ماه است که می‌گویند تأیید می‌کند.

طبق این پژوهش 50 درصد افراد 14 تا 24 سال نمونه‌ای از قلدری و آزار دیجیتالی را تجربه کرده‌اند. 30 درصد آنها تصویرهای بسیار شخصی و نامناسب با تلفن همراه یا از طریق اینترنت فرستاده یا دریافت کرده‌اند. 10 درصد این افراد چنین پیام‌هایی را ارسال کرده‌اند که لزوماً تصویرهای خودشان نبوده و این درصد با آمار پژوهش‌های پیشین همخوانی دارد.

پژوهشگران با 1247 نوجوان امریکایی صحبت کرده‌اند. از نظر آنها این پژوهش یک جور پرسش و بحث و گفت‌وگوی آن‌لاین است که می‌تواند نشانگر وضعیت در کل این کشور و شاید در جهان باشد.

تعریف قلدری و آزار دیجیتالی بر اساس این پژوهش عبارت است از:

نوشتن چیزی که راست نیست در اینترنت؛ قراردادن اطلاعات فردی در اختیار دیگران که آن فرد مایل به پخش آن نیست؛ پخش شایعه‌های غلط؛ نوشتن چیزهای نامناسب؛ تهدید به آزار و خطر فیزیکی؛ جاسوسی؛ انتشار عکس یا فیلم نامناسب؛ تحت فشار قرارگرفتن برای ارسال عکس‌های بسیار شخصی؛ تمسخر و تشویق افراد به صدمه‌زدن به خودشان.

این یکی هم مانند پژوهش‌های پیشین به ضرورت آموزش نوجوانان و جوانان برای نحوه توانمندسازی و مراقبت از خودشان اشاره می‌کند. در عین حال که نظارت و حساسیت مربی و والدین ضروری است اما خودت بیش از بقیه باید حواست جمع باشد.

قلدری و کلمه عبور

بیش از دو سوم (69 درصد) پاسخ‌دهندگان گفته‌اند آزار دیجیتالی برای گروه سنی آنها مشکلی جدی است اما فقط نیمی از آنها (51درصد) گفته به این فکر کرده‌اند که آنچه در اینترنت منتشر می‌کنند ممکن است به ضرر خودشان تمام شود. فقط 25 درصد از پاسخ‌دهندگان به احتمال روبه‌رو شدن با مشکل قانونی فکر کرده‌اند. در کشورهای اروپایی و امریکا برخی از نوجوانان به اتهام نقض قانون در خصوص انتشار و در اختیار داشتن متن، تصویر و فیلم نامناسب و پورنوگرافی کودکان و نوجوانان، تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

این پژوهش فقط آمار نگران کننده ندارد، بلکه درخصوص بحث قلدری سایبر مشخص شده 78 درصد پاسخ‌‌دهندگان گفته‌اند وقتی کسی به فردی به طور فیزیکی آسیب می‌رساند بهتر این است که موضوع گزارش داده شود. و 55 درصد معتقدند اگر آنها شاهد آزار کسی توسط دیگران یا یک گروه باشند باید موضوع را به پلیس و مسئولان گزارش داد. 62درصد هم معتقدند اگر کسی خودشان را آزار بدهد جلویش می‌ایستند و می‌خواهند که این کار را انجام ندهد و 59 درصد هم گفته‌اند که از یک دوست کمک می‌خواهند.

درباره لو دادن کلمه عبورمان و گفتن آن به دیگران بارها صحبت کرده‌ایم اما یادآوری‌اش و این‌که می‌تواند به چه چیزهایی منجر شود بی‌فایده نیست.

می‌خواهی اول تو بگویی؟ بقیه متن را فعلاً نخوان. حدس بزن... خب، حالا برو سراغ بقیه مطلب و ببین درست حدس زدی یا نه.

گفتن رمز عبور به دیگران می‌تواند به دزدیده شدن هویت آن‌لاینمان منجر شود. 26 درصد از نوجوانان و جوانان در اختیار دیگران قرار دادن کلمه عبورشان را  به صورت آن‌لاین تأیید کرده‌اند. طبق این پژوهش 68 درصد افرادی که این کار را کرده‌اند بیشتر از بقیه (44درصد) قربانی آزار دیجیتالی شده‌اند.

خط آن‌لاین، آینه خطر آف‌لاین

این پژوهش نتیجه‌گیری نکرده که بین خطرهای مجازی و دنیای اینترنت با خطرهای فعالیت‌های خارج از وب ارتباط نزدیک و خاصی وجود دارد، اما مثل بعضی از تحقیق‌های دیگر گفته که ارتباط‌هایی وجود دارد.

نوجوانان و جوانانی که هدف آزار دیجیتالی قرار گرفته‌اند بیش از بقیه (13درصد در برابر 6) از کارشناسان بهداشت روان کمک گرفته‌اند و بیشتر از دیگر هم‌سالانشان مدرسه را کنار گذاشته‌اند(11درصد در برابر 4).

کد خبر 97672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز