سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

کیکاووس زیاری: امسال 20 فیلم سینمایی انیمیشنی برای حضور در رقابت‌های اسکار بهترین انیمیشن سال با یکدیگر رقابت می‌کنند.

آکادمی اسکار با اعلام نام این فیلم‌ها، گفته است سینمای انیمیشن با این تعداد فیلم در سال جاری، دست به یک رکورد‌شکنی زده است. از بین این تعداد فیلم ،پنج تای آنها تا یک ماه دیگر به عنوان نامزدهای رسمی اسکار در رشته بهترین انیمیشن سال معرفی خواهد شد.

عصر یخی: ظهور دایناسورها

انیمیشن‌هایی که امسال تولید و روانه پرده سینماها شدند، شامل طیف متنوعی از قصه‌ها و روایت‌ها می‌شوند و تعدادی از آنها در نمایش عمومی با استقبال خوب کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آنها روبه‌رو شده‌اند. در بین این انیمیشن‌ها «بالا»، «عصر یخی:ظهور دایناسورها» و «هیولاها علیه بیگانه‌های فضایی» از اهمیت بیشتری برخوردارند
«سرود کرسیسمس» و «آلویس و سنجاقک‌ها- 2» از جمله کارهایی هستند که نمی‌توان دقیقاً آنها را فیلم انیمیشن دانست.« سرود کریسمس» انیمیشنی است که براساس مکان‌ها و آدم‌های واقعی ساخته شده است. به همین دلیل است که بینندگان فیلم چهره انیمیشنی شده جیم‌کری را روی پرده سینماها می‌بینند. خود جیم‌کری به‌جای شخصیت کارتونی خودش هم صحبت کرده است. این فیلم براساس قصه قدیمی چارلز دیکنز به همین نام ساخته شده است.

قسمت دوم «آلویس و سنجاقک‌ها» هم دنباله ماجراجویی‌های کمدی سه سنجاقک است که حرف می‌زنند و آواز می‌خوانند. در حالی که این سنجاقک‌ها به کمک انیمیشن کامپیوتری خلق شده‌اند، فضاها و آدم‌های قصه همه واقعی هستند. این شخصیت‌های کارتونی به کمک جلوه‌های جدید و پیشرفته سینمایی، سر از دنیای واقعی در آورده‌اند و فیلم تلفیقی از آدم‌های زنده و موجودات انیمیشنی است.

«شاهزاده خانم و قورباغه» محصول کمپانی والت‌دیزنی است. این کمپانی که حدود هفده سال قبل با تولید انیمیشن کامپیوتری «قصه اسباب‌ بازی» انقلابی در دنیای سینما به پا کرد، با انیمیشن جدید خود دوباره به دوره انیمیشن سنتی برگشته و «شاهزاده خانم و قورباغه» را به صورت دستی تهیه کرده است.

«کوفته قلقلی‌ها»، «کارولاین»، «9»، «سیاره 51»، «آستروبوی»، «نبرد برای ترا»، «لینکس گمشده»، «راز گل‌ها»، «شهر وحشت»، «آقای فوکس شگفت‌انگیز» و «تینکربل و گنج گمشده» از دیگر انیمیشن‌هایی هستند که در فهرست 20 تایی آکادمی اسکار قرار دارند، اما موفقیت زیادی برای آنها در رقابت‌های اسکاری پیش‌بینی نمی‌شود.

انیمیشن «بالا» شانس حضور در رشته اسکار بهترین فیلم را هم دارد

یکی از نکات جالب و برجسته اسامی نامزدها، حضور سه انیمیشن خارجی در بین آنهاست. «پونیا»، محصول ژاپن، را هایاکو میازاکی کارگردانی کرده است. او که « والت‌دیزنی ژاپن» لقب گرفته، چند سال قبل برای «شهر ارواح» اسکار بهترین انیمیشن سال را از آن خود کرد. «دلفین: قصه یک رؤیاپرداز» محصول کشور امریکای لاتینی پرو است. ادواردو شولدت کارگردان فیلم، آن را براساس قصه یک کتاب محبوب و پرخواننده پرویی ساخته است. فیلم قصه سفر طولانی یک دلفین را تعریف می‌کند که می‌خواهد به اقیانوس برسد.

سومین فیلم خارجی رقابت‌های اسکاری، «مری و مکس» محصول استرالیا به کارگردانی «آدام الیوت» است. این انیمیشن قبل از این جوایزی از جشنواره‌های مختلف خارجی گرفته و قصه آشنایی دو موجود کاملاً متفاوت از هم را به تصویر می‌کشد. مری یک دختر تنهای هشت ساله است که در حومه شهر ملبورن زندگی می‌کند و مکس مردی میان‌سال مقیم نیویورک است. این دو از طریق نامه‌نگاری با یکدیگر دوست می‌شوند.

پیش‌بینی‌ها حکایت از آن می‌کند که این هر سه انیمیشن شانس زیادی برای حضور در رقابت‌های اصلی و نهایی اسکاری دارند.

اما بسیاری عقیده دارند انیمیشن‌های «بالا»، «عصر یخی، ظهور دایناسورها» و «هیولاها علیه بیگانه‌های فضایی»، بیشترین شانس را برای حضور در فهرست اصلی‌پنج فیلم نامزد در رشته بهترین انیمیشن سال دارند.« بالا» به کارگردانی «پت داکتر» قصه هم‌سفر شدن یک پیرمرد و یک پسربچه را با یک بالن بزرگ تعریف می‌کند. پیرمرد می‌خواهد به سرزمینی گمشده در امریکای جنوبی سفر کند تا رؤیای قدیمی همسر خود را برآورده کند. او و پسر بچه‌ با حوادث بانمک زیادی در این سفر روبه‌رو می‌شود. انیمیشن «بالا» به قدری مورد پسند تماشاگران و منتقدان سینمایی قرار گرفته که حتی پیش‌بینی می‌شود در رشته اسکار بهترین فیلم سال هم نامزد شود.

هیولاها علیه بیگانه های فضایی

از سوی دیگر، دختر خانم‌ها بیننده اصلی «هیولاها علیه بیگانه‌های فضایی» بوده‌اند. صاحب نظران می‌گویند سازندگان فیلم‌های انیمیشنی معمولاً کمتر فیلم‌هایی می‌سازند که یک دختر شخصیت اصلی آن باشد. شخصیت اصلی این فیلم دختری جوان است که به‌طور اتفاقی، تبدیل به موجودی بسیار بزرگ می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که یک شهاب سنگ با زمین برخورد می‌کند. زمانی که موجودات بیگانه فضایی به زمین حمله می‌کنند، این دختر غول‌پیکر همراه با دوستان عجیب و غریب حیوانی خود، به مبارزه با آنها می‌پردازند.

سومین قسمت مجموعه فیلم« عصر یخی» هم انیمیشن دیگری است که خیلی مورد توجه بچه‌ها و خانواده‌هایشان قرار گرفت. حیوانات دوران ما قبل تاریخ و عصر یخی قصه فیلم، در این قسمت راهی مبارزه با یک دایناسور وحشی می‌شوند. این در حالی است که شخصیت‌های اصلی قصه (ماموت و همسرش، ببر و سنجاب) دوستان تازه‌ای هم پیدا می‌کنند و با یک سری ماجراجویی قشنگ و تماشایی روبه‌رو می‌شوند.

آکادمی اسکار اسامی نامزدهای اصلی رشته‌های مختلف اسکار را روز دوم فوریه (سیزدهم بهمن) اعلام می‌کند. در هر یک از رشته‌های مختلف اسکار نام پنج فیلم و هنرمند به عنوان نامزد نهایی اعلام خواهد شد. هشتاد و دومین دوره مراسم اسکار هفتم ماه مارس 2010 (شانزدهم اسفند) برگزار می‌شود.

آکادمی اسکار امسال برخلاف سال‌های قبل 10 فیلم را در رشته بهترین فیلم سال معرفی و اعلام می‌کند. بسیاری می‌گویند نام انیمیشن «بالا» هم در بین اسامی این 10 فیلم حضور خواهد داشت.

کد خبر 97062

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز