یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: آکادمی‌ اسکار در سال ۱۹۲۷ پایه‌ گذاشته‌ شد و اعضایش‌ بلافاصله‌ به‌ فکر افتادند که‌ جایزه‌ای ‌تعیین‌ کنند تا بتوانند از دست‌اندکاران‌ سینما تقدیر کنند

Oscar

از این‌ رو مدیر هنری‌ و ناظر بر طراحان‌ دکور کمپانی‌ فیلم‌ سازی‌ لس‌آنجلس‌ ماموریت ‌یافتند تا مجسمه‌ای‌ طراحی‌ کنند به‌ شکل‌ یک‌شوالیه‌ که‌ بر دست‌ شیشه‌ دارد و بالای‌ سر یک‌حلقه‌ فیلم‌ ایستاده‌ است. ‌

مارگریت‌هریک؛ آرشیویست‌ آکادمی‌ و مدیر اجرایی‌ بعدی‌ پروژه‌ با دیدن‌ مجسمه‌ فریاد زد: خدای‌ من، این مجسمه چقدر به‌ عموی‌ من؛ اسکار شباهت ‌دارد. همین اتفاق باعث شد نام جایزه اسکار انتخاب شود.

این مجسمه‌ نزدیک‌ به‌ ۳۰ سانتی‌ متر ارتفاع‌ و بیش‌ از ۴ کیلو وزن‌ دارد و روکشی‌ از آب‌ طلا دارد و داخل‌ آن‌ از فلز بریتانیوم‌ و برنز می‌باشد.

اولین‌ مراسم‌ جوایز اسکار در ۱۶ ‌مه‌ سال ۱۹۲۹ در هتل‌ روزولت‌ هالیوود برگزار شد.  در این‌ سال‌ فیلم‌ بال‌ها جایزه‌ اسکار را دریافت‌ کرد.

در مراسم‌ اسکار، برندگان‌ به‌ این‌ شکل‌ انتخاب‌ می‌شوند که‌ فیلم‌هایی‌ که‌ در سال‌ گذشته‌ در سینماهای‌ آمریکا اکران‌ می‌شود، در رده‌بندی‌ انتخاب‌ قرار می‌گیرند و از بین‌ آنان انتخاب می‌شوند.

oscar academy award

مراسم اسکار که همه ساله در اواخر اسفند ماه برگزار می‌شود یکی از معتبرترین مراسم‌های سینمایی جهان، به ویژه در آمریکاست که از سوی یکی از مهم‌ترین سازمان‌های سینمایی آمریکا یعنی آکادمی هنرها و علوم سینمایی، بر پا می‌شود.

این جشنواره به شیوه‌ای کارامد و بسیار منظم از سال ۱۹۲۹ همه ساله برگزار شده و نتایج آن بسیار در سرنوشت و جایگاه فیلم‌ها و سینماگران گیرنده جایزه و حتی آنها که  نامزد دریافت جایزه شده اند، موثر بوده است.

علت دیگر ارزش اسکار شاید بیشتر برای خود سینماگران باشد و آن حقیقتی است که مکررا از زبان خود آنها شنیده شده، اینکه جذاب‌ترین جنبه اسکار آن است که این جایزه‌ها از جانب همتایان آنها به آنها داده می‌شود.

در سال ۱۹۷۲ آکادمی به چارلی چاپلین هم یک اسکار افتخاری اهدا کرد که بسیاری لحظه دریافت جایزه او را عاطفی‌ترین لحظه در تاریخ اسکار نامیدند.

کد خبر 45067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز