شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: در منطقه آمریکای‌شمالی؛ فستیوال بین‌المللی فیلم شیکاگو یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین فستیوال‌های فیلم شناخته می‌شود.

جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو

جشنواره بین المللی فیلم شیکاگو (Chicago international film festival) به فیلمهای مستقل و غیر آمریکایی می‌پردازد. فستیوالی که ۴۹ سال پیش در اکتبر۱۹۶۵ اولین دوره‌اش برگزار گردید؛ حالا به گسترش و توسعه فراوانی دست پیدا کرده و بخش‌های متنوعی را ارائه می‌کند. در حقیقت در ابتدای کار؛ سینمای آمریکا  هدف اصلی این جشنواره نبوده است. اگرچه حدود چند سال بعد برخی تولیدات مستقل آمریکایی نیز در جشنواره فیلم شیکاگو حضور داشتند.

فستیوال شیکاگو به غیر از چند سال ابتدایی دهه ۸۰ که جشنواره در ماه نوامبر برگزار گردید؛ عمدتا در سال‌های دیگر؛ همان هفته اول اکتبر بین ۱۲ تا ۱۴‌روز برگزار شده است.

مهمترین جایزه جشنواره‌ بین‌المللی فیلم شیکاگو هوگوی طلایی (Gold Hugo) است که البته در مرتبه‌های بعدی هوگوی نقره‌ای و برنزی نیز به بهترین‌ها اهدا می‌شود. از دیگر جوایز مهم این جشنواره «پلاک طلایی» قابل اشاره است. که البته هر کدام از این جوایز در بخش‌های مشخص شده و اختصاصی به برگزیدگان تقدیم می‌گردد چنانچه «هوگوی طلایی» مختص بهترین فیلم جشنواره است و دو هوگوی نقره و برنز به شایسته‌های دوم و سوم تعلق دارد.

اگر چه حرفه‌ای‌ها آثارشان در فستیوال فیلم شیکاگو پذیرفته می‌شود اما عمده کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها متعلق به سینمای آمریکایی نیستند. از این روست که قبلا هم ذکر شد جایزه بزرگ این فستیوال یعنی همان (گراند پرایز فستیوال)‌؛ با نام هوگوی طلایی به منتخبان سینمای دیگر کشورها اهدا می‌شود.

 از سوی دیگر بزرگان سینما طی برگزاری این جشنواره با شرکت در هیات انتخاب فیلم و هیات ژوری بار جشنواره را بالا می‌برند، در طی سالیان اخیر استیون اسپیلبرگ، سوزان ساراندون، کامرون کرو، نیکلاس کیج از سینماگران شناخته شده‌ای بودند که در فستیوال بین‌المللی فیلم شیکاگو حضور داشتند.

کد خبر 276477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha