سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیلم‌های آواتار و گنجه رنج هر یک در 9 رشته در صدر فیلم‌های نامزد جایزه اسکار 2010 قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه فیلم "آواتار" ساخته جیمز کامرون - گران‌قیمت‌ترین فیلم تاریخ سینما و پرفروش ترین فیلم همه زمانه‌ها- در تعداد زیادی از رشته‌ها از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردان نامزد جایزه اسکار شدهاست.

در مقابل فیلم کم‌خرج "گنجه رنج" The Hurt Locker نیز در 9 رشته از جمله برای کارگردانی کاترین بیگلو – همسر سابق جیمز کامرون- و نیز بهترین هنرپیشه مرد و بهترین فیلمنامع غیراقتباسی نامزد جایزه اسکار شده است.

نامزدهای جایزه اسکار امسال روز سه‌شنبه 2 فوریه در سینمای ساموئل گلدوین آکادمی هنرها و علوم سینمایی در بورلی هیلز بوسیله ستاره هالیوود، آن هاتووی اعلام شدند.

بیگلو  چهارمین زنی است که برای کارگردانی نامزد جایزه اسکار می‌شود و اولین زنی است که پس از نامزدی سوفیا کوپولا در سال 2003 برای فیلم "از دست رفته در ترجمه"، در این رشته نامزد می‌شود. تا به حال هیچ زنی جایزه بهترین کارگردانی اسکار را دریافت نکرده است.

در عین حال فیلم "گنجه رنج"، یک تریلر پرتنش در مورد یک جوخه خنثی‌سازی بمب ارتش آمریکا در عراق، در این هشتاد و دومین دوره جشنواره اسکار، که در 7 مارس (16 اسفند) برگزار می‌شود،‌ برای جایزه اصلی بهترین فیلم هم نامزد شده است.

فیلم بیگلو که پیش از این در امسال  شماری از جوایز را به خود اختصاص داده است، که شاخص‌های قابل‌اتکایی از موفقیت احتمالی در اسکار به شمار می‌روند.

امسال آکادمی نامزدهای بهترین فیلم را به 10 فیلم افزایش داده است، اقدامی که به گفته تحلیل‌‌‌گران به هدف تقویت جذابیت نمایش تلویزیونی مراسم اهدای جوایز است.
 در کنار فیلم‌های "آواتار" و "گنجه رنج"،  فیلم خونین کوئنتین تارانتینو در مورد جنگ جهانی دوم "حرامزاده‌های بی‌شرف" با  نامزدی در هشت رشته - بدون نامزدی برای بهترین فیلم- در رده بعدی قرار می‌گیرد.

سایر فیلم‌های نامزد بهترین فیلم شامل "منطقه 9" ساخته کارگردان آفریقای حنوبی نیل بومکامپ، یک فیلم علمی- تخیلی درخشان در مورد بیگانگان فضایی سرگردان در یکی از شهرک‌های ژوهانسبورگ است، و همچنین فیلم‌ انیمیشن جذاب "بالا" ساخت شرکت پیکشار درباره یک پیرمرد تنها که با اتصال بالون‌هایی به خانه‌اش به آمریکای جنوبی سفر می‌کند.

 این تنها برای دومین بار در تاریخ اسکار است که یک فیلم انیمیشن در رده بهترین فیلم نامزد شده است. پیش از این در سال 1992 فیلم "دیو و دلبر" برای این رشته نامزد شده بود.
 سایر نامزدهای بهترین فیلم شامل درام انگلیسی "نوعی تحصیل"، فیلم کمدی- درام  دوران رکود اقتصادی "در آسمان"، و فیلم "یک آدم حسابی" ساخته برادران کوئن،‌ و فیلم "طرف کور" با بازی ساندرا بولاک است.
 
در رشته بهترین بازیگر زن و مرد، غافلگیری عمده‌ای وجود نداشت،‌ چرا که تصور بر این است که جف بریجز و ساندرا بولاک جایزه بهترین بازیگر مرد و زن را دریافت کنند.

بریجز برای بازی در نقش یک خواننده به آخر خط رسیده موسیقی محلی آمریکا در فیلم "قلب دیوانه" نقش‌آفرینی کرده است. سایر نامزدها شامل جرج کلونی برای فیلم "در آسمان"،
کالین فیرت برای فیلم "یک مرد مجرد"، و مورگان فریمن برای فیلم "اینویکتوس" و جرمی رنر برای فیلم "گنجه رنج" است.

 رقبای بولاک برای بهترین بازیگر زن از جمله  شامل بازیگر کهنه‌کار مریل استریپ با رکورد شانزدهمین نامزدی برای فیلم "جولی و جولیا" است.

 سایر نامزدها شامل بازیگر انگلیسی هلن میرن برای فیلم "آخرین ایستگاه"، گبی سیدیب برای فیلم ""Precious" و کاری مولیگان برای فیلم "نوعی تحصیل" است.

کد خبر 100880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز