جمعه ۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

با وجود امید فراوان به حضور فیلم سینمایی «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی در فهرست فیلم‌های غیرانگلیسی زبان اسکار، نماینده سینمای ایران از حضور در این رقابت بازماند

در سال‌های اخیر سینمای ایران هیچگاه به اندازه امسال امیدوار نبوده تا نماینده‌اش در فهرست نیمه‌نهایی جای بگیرد و خاطره خوش بچه‌های آسمان مجید مجیدی زنده شود اما اعلام فهرست نیمه نهایی به امیدواری‌ها پایان داد.

«روبان سفید» محصول سینمای آلمان که هفته قبل جایزه بهترین فیلم خارجی سال را از مراسم گلدن گلاب (کره طلایی) گرفت، نامزد اصلی در بین 9 فیلم نیمه نهایی است. «یک پیام‌بر» از فرانسه و «زمستانی در دوره جنگ» محصول هلند از دیگر فیلم‌های منتخب آکادمی اسکار است که از تولیدات کشورهای اروپایی هستند.

«راز چشم‌های آنان» پرفروش‌ترین فیلم سال 2009 سینمای آرژانتین، فیلم منتخب دیگر آکادمی در این رشته است. کشور کوچک قزاقستان هم با فیلم «کلین» در دور نیمه نهایی رقابت‌های اسکار بهترین فیلم خارجی سال شرکت دارد. «سامسون و دلیله» از استرالیا که برخلاف نام خود (که یادآور یک اثر تاریخی- حماسی است) یک اثر اجتماعی است، دیگر رقیب اسکاری است.

از کشورهای اروپای شرقی، بلغارستان این شانس را داشت که با فیلم «دنیا بزرگ است» به جمع رقبای نیمه نهایی اسکار بهترین فیلم خارجی سال بپیوندد. آکادمی اسکار، فیلم «آجامی» از سرزمین‌های اشغالی را که موضعی ضد‌صهیونیستی دارد، به‌عنوان نهمین فیلم این بخش از رقابت‌ها اعلام کرد.

امسال 65 کشور جهان با ارسال فیلم‌های برگزیده خود به آکادمی اسکار، در رقابت‌های اسکار بهترین فیلم خارجی سال شرکت کردند.  در تاریخ اسکار، این نخستین بار بود که این تعداد فیلم خارجی به آکادمی اسکار ارائه شد.

منتقدان سینمایی به جای خالی نام‌هایی مثل «مادر» (کره‌جنوبی)، ‌«باریا» (ایتالیا)، «من مادرم را کشتم» (کانادا) و «پلیس، صفت» (رومانی) در فهرست نیمه نهایی اسکار در این رشته اشاره می‌کنند.

آکادمی اسکار نام 5 نامزد اصلی رشته بهترین فیلم خارجی و دیگر رشته‌های اسکار را در تاریخ دوم فوریه اعلام می‌کند.  مراسم اسکار هفتم ماه مارس در کداک تیه‌تر شهر لس آنجلس برپا می‌شود.

کد خبر 100030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز