سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۹
۰ نفر

کیکاووس زیاری: «بی‌ستاره» قصه آدم‌های بی‌ستاره و بدشانس را روی پرده سینما تعریف می‌کند

قصه فیلم درباره جوانی پرتلاش به نام احمدرضاست که برای تأمین آینده خود راهی ژاپن می‌شود. او در این کشور به سختی کار، و درآمد خود را پس‌انداز می‌کند. او پس از سال‌ها کار در ژاپن به ایران برمی‌گردد و در ایران با مسائل و مشکلات تازه‌ای روبه‌رو می‌شود. این مسائل او را از هدف اصلی‌اش دور می‌کند. او که در سرش رؤیاهای زیادی داشته، حالا باید با واقعیت هایی پیش پا افتاده دست و پنجه نرم کند.

نقش احمدرضا را در فیلم سروش صحت، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر نقش‌های کمدی بازی کرده است. بهاره رهنما، مریم امیرجلالی، مهران غفوریان، کیانوش گرامی، نیکی نصیریان و غلامرضا بنفشه‌خواه هم بقیه بازیگران فیلم هستند.

بهاره رهنما و سروش صحت در « بی ستاره »/عکس: پریسا شایسته

بهمن گودرزی این فیلم طنز را براساس فیلم‌نامه‌ای از خودش کارگردانی کرده است. مدیریت فیلم‌برداری را فریبرز سیگارودی انجام داده است. حدود 80 درصد صحنه‌های فیلم در نقاط مختلف تهران فیلم‌برداری شده و 20 درصد دیگر در شمال کشور. گودرزی می‌گوید تمام بازیگران« بی‌ستاره» در صحنه های شمال حضور دارند.

این فیلم‌ساز درباره سومین ساخته سینمایی خود به «دوچرخه» چنین توضیح می‌دهد:« طرح این فیلم‌نامه را از مدت‌ها قبل داشتم، ولی فرصتی برای نوشتن آن پیدا نمی‌کردم. بعد از اینکه از ساخت دومین فیلمم فارغ شدم، پیشنهاد کارگردانی یک فیلم تازه را دریافت کردم و دیدم فرصت نوشتن فیلم‌نامه‌ای براساس این طرح را دارم. خیلی دلم می‌خواست یک روز این طرح را به صورت یک فیلم‌نامه کامل درآورم. وقتی فیلم‌نامه را نوشتم، کمی تغییرات در آن ایجاد کردم تا جذاب‌تر به نظر برسد. احساسم این بود که فیلمی که براساس آن ساخته می‌شود کار جذابی خواهد شد و تماشاچی‌اش را خسته نخواهد کرد.»

گودرزی با بیان این‌که طنز « بی‌ستاره» بیشتر از طنز موجود در کار قبلی‌اش است، این‌طور ادامه می‌دهد: « طنز کار قبلی‌ام، طنز موقعیت بود، ولی در اینجا با صحنه‌هایی سروکار خواهیم داشت که طنز موقعیت و شخصیت را به نمایش می‌گذارد. واقعیت این است که این روزها طرح و موضوعی نمانده که تکراری نباشد و صنعت سینما قبل از این آنها را کار نکرده باشد. طرح نو نداریم، ولی این نگاه و دید تازه‌ است که به یک قصه حال و هوای تازه‌ای می‌دهد. شاید مشابه قصه فیلم من هم قبل از این در یکی، دو فیلم سینمایی استفاده شده باشد ولی شکل اجراست که اهمیت پیدا می‌کند. من از زبان طنز بهره گرفتم تا قصه و ماجراهای آن برای بیننده جذاب‌تر به نظر برسد.»

کارگردان «بی‌ستاره» درباره‌نام فیلمش می‌گوید:« این نام، یک نام دوپهلوست. اسم همسر احمدرضا در فیلم ستاره است. اتفاقاتی که برای احمدرضا رخ می‌دهد باعث می‌شود تا او تقریباً همه چیزهایی را که دارد از دست بدهد و مثل آدمی بشود که بی‌ستاره است و در آسمان زندگی یک ستاره هم ندارد.این آدم بی ستاره تمام تلاش خود را می کند تا از مخمصه ای که در آن گرفتار شده  رها شود. ولی هر حرکت او  دردسرهای تازه ای برایش خلق می‌کند. او که نمی داند چه کار باید بکند ، تصمیم تازه ای می گیرد که کمدی اصلی را به وجود می آورد.»

ضمیمه «دوچرخه»

کد خبر 97325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز