چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین‌: فیدل کاسترو در مراسمی که روز چهارشنبه 8 آذر (28 نوامبر) به مناسبت جشن تولد 80 سالگی‌اش بر پا می‌شود شرکت نخواهد کرد.

به نوشته ال موندو، در حالی که در هاوانا پایتخت کوبا جشن‌های تولد رهبر این کشور آغاز شده‌اند،او نخواهد توانست در اولین مرحله از این مراسم حضور پیداکند.

کاسترو در بیانیه‌ای که در سالن کارل مارکس هاوانا در حضور 5هزار نفر  قرائت شد به مدعوین خوشامد گفته و اعلام کرده است آنگونه که پزشکان گفته‌اند در وضعیتی نیستم که شخصا در میان شما حاضر شوم.

رهبر کوبا درادامه بیانیه می‌گوید: "از 31 ژوییه شدیدا به کار مشغول هستم." اشاره کاسترو به زمانی است که وی پس از عمل جراحی از ناحیه معده دوران نقاهت را سپری می‌کرد.

کاسترو در ادامه درباره بوش وضعیت کنونی آمریکا می‌گوید:"او دشمنی است که ایالت متحده را به وضعیتی فاجعه بار رسانده است،وضعیتی که ممکن است خود مردم آمریکا نگذارند وی دوران ریاستش را به پایان رساند.

رهبر کوبا ادامه بیانیه خود را به مسائل زیست محیطی اختصاص داده و از سازمان بین‌المللی حیات وحش(WWF) به خاطر شناسایی کوبا به عنوان تنها کشوری که در این زمینه به پیشرفت‌هایی رسیده تشکر کرده است.

او همچنین گقته است که به هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا در پیامی توصیه کرده است که بخشی از هم و غم خود را به مسائل زیست محیطی اختصاص دهد.

کاسترو همچنین بخشی از بیانیه خود را به گرامیداشت یاد و خاطره اوسوالدو گوایاسیمین نقاش اکوادوری اختصاص داده است،کاسترو این هنرمند اکوادوری را این چنین توصیف می‌کند:او انسانترین وشفافترین فردی بود که در طول دوران حیاتم شناختم.

او در پایان خطاب به مدعوین می‌گوید:دوستان گرامی که به ما افتخار حضور خود را در کشورمان داده‌اید از شما با قلبی آکنده از درد به دلیل آنکه نتوانسته‌ام شخصا تشکر خود را ابراز کنم و به گرمی در آغوشتان بکشم خداحاحافظی می‌کنم.

مراسم تولد کاسترو به دلیل عمل جراحی معده از روز 16 اوت به روز 28 نوامبر به تعویق افتاده بود.البته همچنان حضور رهبر کوبا در مراسم رژه‌ای که روز شنبه هفته آینده برگزار می‌شود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.این رژه به مناسبت پنجاهمین سالگرد ورود کاسترو به کوبا برگزار می‌شود.

کاسترو پس از ورود به کوبا گروهی چریکی تشکیل داد و مبارزات مسلحانه‌ گسترده‌ای را تا زمان سرنگونی باتیستا،دیکتاتور کوبا،در سال 1959 انجام داد.

کد خبر 9696

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز