همشهری آنلاین: معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله گفت ایجاد دو پایتخت سیاسی و تجاری در ایران پروژه مهمی است که باید برای آن برنامه ریزی کرد و این امر نیز مسلزم کار علمی است

دکتر مهدی زارع در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: پژوهشگاه زلزله وظیفه اش تولید دانش است و به همین منظور پیشنهاد داده ایم که برای کشور دو پایتخت سیاسی و تجاری طراحی شود.

وی اضافه کرد: دو پایتختی شدن کشور پروژه مهمی است که حتی در صورت به طول انجامیدن مستلزم کار علمی برای آن و جدی گرفتن این موضوع است.

زارع خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمونه هایی از جمله آمریکا و ترکیه وجود دارند که با توجه به لرزه خیز بودن، این کشورها دارای دو پایتخت سیاسی و تجاری هستند. به طور مثال آمریکا دو شهر مهم واشنگتن و نیویورک را دارد و از سوی دیگر ترکیه نیز پایتخت سیاسی خود را آنکارا و پایتخت تجاری خود را استانبول قرار داده است.

وی یادآور شد: برای این کار باید مکانی یافت که آن را به پایتخت  سیاسی و علمی و اقتصادی بدل کنیم و این مکان باید از نظر لرزه خیزی نیز کمترین میزان احتمال در آن وجود داشته باشد.

زارع اضافه کرد: این کار نیازمند سرمایه گذاری درست در منطقه ای با لرزه خیزی پایین و توجه به فناوری روز در طراحی آن پایتخت است.

به گزارش مهر، مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقال مرکز سیاسی کشور در مکان مناسب جهت بهبود و اصلاح استقرار جمعیت تا پایان چشم‌انداز را در ادامه بررسی و تدوین سیاستهای کلی در بخش آمایش سرزمین تصویب کرد.

در جلسه روز شنبه 9 آبان ماه مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه بررسی و تدوین سیاستهای کلی در بخش آمایش سرزمین پیگیری شد و با حضور کارشناسان مربوطه از دولت و مجلس شورای اسلامی موارد ذیل به تصویب رسید:

 و- رعایت ملاحظات امنیتی و دفاعی در استقرار جمعیت و فعالیت در سرزمین با تکیه بر:
1- انتخاب مکانهای مناسب و استقرار مراکز زیست و فعالیت جهت اقدامات توسعه متوازن و همچنین مراکز حیاتی و حساس متناسب با ملاحظات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی و پدافند غیرعامل.

2- فعالیتهای توسعه‌ای ملی و استانی در مناطق مرزی با اعطای مشوقهای اقتصادی و تقویت زیربناها و استقرار مناسب جمعیت و تقویت نیروهای نظامی و انتظامی با توجه به تهدیدات.

3- ساماندهی سطوح خدمات و استقرار جمعیت در کشور با توجه به مدیریت سوانح طبیعی، حوادث، منابع آب و رعایت شرایط زمین‌شناسی جهت افزایش ضریب ایمنی تاسیسات زیربنایی و حیاتی و ابنیه مراکز جمعیتی و شهرها و روستاها.

4- تقویت همگرایی، یکپارچگی ملی، وحدت و پیوندهای اجتماعی با ارتقا سطح توسعه‌یافتگی مناطق مختلف کشور و ایجاد قطبها و کانونهای توسعه.

 

5- انتقال مرکز سیاسی کشور در مکان مناسب جهت بهبود و اصلاح استقرار جمعیت و فعالیت در کشور تا پایان چشم‌انداز .
6-

 توسعه متوازن روستاها و شهرهای کوچک و پیشگیری از مهاجرتهای بی‌رویه به مراکز استانها.

ادامه بررسی این سیاستها در جلسه آینده مجمع ادامه خواهد یافت.

کد خبر 94175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز