گروه شهری: 135روز دیگر تا پایان سال باقی مانده اما هنوز خبری از اعتبارات حمل‌ونقل عمومی سال 91تهران نشده است.

مترو

گذشت دو‌سوم از سال اگرچه معنای مشخصی در ارتباط شهرداری با دولت دارد اما نشان می‌دهد مدیریت شهری در شرایط کنونی اقتصادی، توانایی اداره شهر تهران در 230روز از سال بدون یارانه‌های قانونی دولتی را دارد. در چنین شرایطی هنوز یک ریال از اعتبارات حمل‌ونقل عمومی پایتخت پرداخت نشده است. اعتبارات حمل‌ونقل عمومی شهر تهران در سال‌جاری شامل یارانه بلیت مترو، یارانه بلیت اتوبوسرانی و بودجه عمرانی متروی تهران می‌شود که دولت تاکنون به آن وقعی ننهاده و هیچ صحبتی درباره آن نمی‌کند.

این البته آخرین سکوت دولت در قبال مطالبات قانونی شهرداری تهران نیست. پیش از این نیز پس از سخن رئیس‌جمهور در کمک 4500میلیارد تومانی به شهرداری تهران در هفت سال اخیر، اسنادی درباره رقم 1400میلیاردی منتشر شد که 3هزار میلیارد تومان با رقم ادعایی اختلاف داشت اما مقامات اجرایی درباره آن مانند نشانی بلوار بی‌درخت، سکوت کردند.مبلغی که دولت از سال 84تا امروز به شهرداری تهران پرداخت کرده، 1400میلیارد تومان بوده و اینکه می‌گویند 4500میلیارد تومان داده‌اند را نمی‌دانیم چگونه محاسبه کرده‌اند.

این درحالی است که برخی بلندگوهای دولتی با وجود اعتراف ضمنی به پیشرفت طرح‌های بزرگ تهران، به پرداختن شهرداری به پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی معترض هستند و خواستار تمرکز شهرداری بر طرح‌هایی نظیر اتوبوسرانی هستند.
حمل‌ونقل عمومی در تهران مطالبه نخست تهرانی‌هاست، چرا که مردم به‌ویژه در نیمه دوم سال با مشکلات فراوانی در استفاده از مترو و اتوبوس روبه‌رو هستند. در چند سال اخیر مدیریت شهری اقدامات گسترده‌ای را در زمینه توسعه مترو و راه‌اندازی خطوط اتوبوس‌های تندرو (BRT) انجام داده، با وجود این اقدامات به‌دلیل عدم‌حمایت لازم، مردم در استفاده از حمل‌ونقل عمومی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

افزایش سه برابری قیمت اتوبوس‌های تندرو و رشد 300درصدی قیمت مصالح مورد استفاده در احداث ایستگاه‌ها و خطوط مترو ازجمله مشکلات مدیریت شهری در تجهیز و توسعه حمل‌ونقل عمومی است که به‌رغم آگاهی مسئولان مربوطه از این مشکلات، مردم تهران همچنان از اعتبارات مصوب محروم نگه داشته شده‌اند. براساس قانون82.5درصد هزینه اتوبوس‌هایی را که در ناوگان حمل‌ونقل عمومی فعالیت می‌کنند، باید دولت بپردازد اما متأسفانه این مهم تاکنون محقق نشده و شهرداری تهران تا امروز به‌تنهایی هزینه ورود اتوبوس‌های باکیفیت و استاندارد دوکابین را پرداخته است. امسال نیز قرار بود بیش از 700دستگاه اتوبوس دوکابین جدید وارد شبکه خطوط اتوبوسرانی تهران و حومه شود که تاکنون 75دستگاه از این اتوبوس‌ها وارد ناوگان شده و تا آخر سال باید بقیه اتوبوس‌ها به مرور وارد خطوط شوند.

براساس برآوردی که در بودجه سال91 صورت گرفته، انتظار می‌رود امسال 100میلیارد تومان یارانه بلیت به اتوبوسرانی تهران از سوی دولت پرداخت شود اما تاکنون چیزی از این ردیف اعتبارات پرداخت نشده است. احداث خطوط جدید سامانه اتوبوس‌های تندرو نیز از دیگر اقدامات انجام شده اتوبوسرانی در سال‌جاری است. در برابر استنکاف دولت از پرداخت بودجه‌های قانونی، احداث دو خط جدید از اتوبوس‌های تندرو در دستور کار شهرداری قرار دارد که عملیات اجرایی احداث خط هشت این سامانه حدفاصل پایانه جنوب تا ترمینال خاوران تا پایان سال محقق خواهد شد و پس از این پروژه، احداث خط جدیدی از اتوبوس‌های تندرو در بزرگراه صدر دنبال خواهد شد.

در بخش بودجه عمرانی مترو سهم یک میلیارد دلاری قطار شهری که دوسال قبل توسط مجلس تصویب شد، هنوز پرداخت نشده، درحالی‌که هر یک از چهار دستگاه حفار اتوماتیک(TBM) که کار اصلی حفاری تونل‌های مترو را انجام می‌دهند، ماهانه پنج میلیارد تومان هزینه دارد که تنها برای این دستگاه‌ها باید هر‌ماه 20میلیارد تومان هزینه شود. در برآورد کلی، بخش عمرانی متروی تهران ماهانه به 70میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

کد خبر 190312
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز