یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

بندرعباس- شهین صادقی - خبرنگار همشهری: زلزله پدیده‌ای طبیعی و غیرقابل پیش‌بینی است که میزان خسارت‌های وارده بسته به قدرت آن فرق می‌کند

سؤالی که این روزها ذهن بسیاری از شهروندان بندرعباسی را به‌خود مشغول کرده، این است که زلزله‌ای به قدرت 9/4 ریشتر چرا باید این میزان خسارت به مجتمع‌های مسکونی، تجاری و مدارسی وارد کند که عمر بسیاری از آنها حتی به 10سال هم نمی‌رسد.

یکی از این مکان‌ها که در زلزله 13 آبان‌ماه بندرعباس به‌شدت دچار خسارت شد و آسیب دید، شهرک نوساز اندیشه بندرعباس است که با 700واحد مسکونی در قالب 350 بلوک 2 واحدی توسط تعاونی فرهنگیان احداث شده است.

بر اثر این زلزله، دیوار بسیاری از خانه‌های این مجتمع فرو ریخت، خانه‌ها نشست کرد و تقریباً نمای بسیاری از خانه‌ها تخریب شد و ساکنان در حال حاضر با وضعیت بسیار نامناسبی در چادرها به‌سر می‌برند.

وجود گرد و خاک زیاد در اطراف مجتمع و کوچه‌ها و نبود سرویس‌های بهداشتی از مهم‌ترین مشکلاتی است که اسکان یافتگان در چادر‌ها عنوان می‌کنند.(م – ز)، یکی از ساکنان این مجتمع گفت: با توجه به خرابی خانه‌ها، امکان استفاده از آنها وجود ندارد و مجبوریم شب را در چادرها سرکنیم که با وجود سردی هوا، کودکانمان بیمار شده‌اند.

در حال حاضر حدود 2 هفته از وقوع زلزله می‌گذرد ولی متأسفانه هنوز یک سرویس بهداشتی سیار در اینجا نصب نشده است و مردم خصوصاً بیماران از این بابت در رنج و عذابند.

یکی دیگر از ساکنان می‌گوید: ما داریم اقساط خانه‌هایی را می‌پردازیم که قابل سکونت نیست. در  زمان تحویل، خیلی اعتراض کردیم و گفتیم که این خانه‌ها طبق اصول و استاندارد ساخته نشده است چون چند واحد از آنها هنوز تحویل نشده، نشست کرده بود، ولی متأسفانه به حرف‌های ما توجهی نشد.

وی ادامه داد: در زمان ثبت‌نام (سال 76‌) مبلغ 5 میلیون تومان به‌صورت نقدی از اعضا دریافت کردند و  در زمان تحویل خانه‌ها نیز در قالب وام مبلغ 3 میلیون تومان به متقاضیان تعلق گرفت، با وجود اینکه این خانه‌ها قرار بود سال 80 تحویل شود ولی با یکسال تاخیر به‌صورت نیمه کاره تحویل متقاضیان شد که به‌دلیل عدم‌صدور مجوز پایان ساخت از سوی شهرداری، وام تعلق گرفته به این افراد قسط‌بندی نشده و به‌دلیل تورم و تاخیر در پرداخت (دیر کرد)، در حال حاضر هر متقاضی باید حدود 12میلیون تومان به بانک عامل بپردازد.

یک خانم خانه‌دار نیز گفت: روز 13آبان ماه برای دریافت چادر به همه جا سر زدیم ولی متأسفانه به ما گفتند که به‌جز بافت فرسوده به‌جای دیگری خسارت وارد نشده و به شما چادر تعلق نمی‌گیرد، حتی با تلاش زیاد نامه از فرمانداری گرفتیم که به ما چادر بدهند، ولی کسی اهمیت نداد تا اینکه با پیگیری فرج‌زاده، نماینده مردم بندرعباس در مجلس، یکصد چادر از طرف ستاد حوادث غیرمترقبه بین ساکنان این خانه‌ها توزیع شد که به هیچ عنوان جوابگوی جمعیت شهرک نبود و در حال حاضر با پیگیری‌های صورت گرفته 200 چادر در این محل استقرار پیدا کرده است.

(مریم - ز)، یکی از فرهنگیان ساکن در این مجتمع گفت: هرچه پس‌انداز داشتیم داده‌ایم تا بعد از 12-13 سال مستاجری، سقفی بالای سرمان باشد که این هم به این‌صورت در آمده، آنقدر به ما فشار وارد شده که مجبورم هر روز قرص آرام بخش مصرف کنم و با  این وضعیت باید به 30 دانش‌آموز درس بدهم در حالی‌که هیچ آرامش روحی و روانی ندارم. من فقط از مسئولان می‌خواهم که مقصران این امر را به جزای اعمالشان برسانند و حق این قشر زحمتکش را  از  این افراد بگیرند.

آنچه در این مجتمع بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می‌کند، سطح پایین ساختمان‌ها نسبت به خیابان‌هاست که درصورت بارندگی، خانه‌ها دچار آبگرفتگی می‌شوند، همچنین جدا بودن نماها  از ساختمان‌ها و قرار دادن در‌ها و پنجره‌ها در نماها، استفاده از نخاله‌های ساختمانی و ماسه بادی به‌جای سیمان و بتن برای پر کردن فاصله بین نما و ساختمان و... از نکات غیر‌اصولی در ساخت و ساز این مجتمع است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در راس هیاتی متشکل از نماینده مردم بندرعباس در مجلس، فرماندار بندرعباس و جمعی از مسئولان استان هرمزگان از این شهرک بازدید کرد.

وی در گفت‌وگو با همشهری گفت: در یک نگاه کلی مشخص می‌شود که بسیاری از مسائل فنی در ساخت و ساز این مجتمع رعایت نشده است به‌طوری‌که اولاً منطقه‌ای که برای مجتمع در نظر گرفته شده، خاکش به‌صورت ماسه بادی بوده و دقت لازم در زمینه آماده‌سازی‌ زمین صورت نگرفته است.

محمدحسین مقیمی افزود: در زمینه ساخت و سازها نیز کارهای بتنی به خوبی انجام نشده است. همچنین اجرای نماها به‌طور کامل دارای اشکال بوده و نما کاملا  از ساختمان جدا‌ست.

وی ادامه داد:‌ همچنین نفوذ آب به لایه‌های زیرین ساختمان‌ها سبب شده بسیاری از منازل نشست پیدا کند که این امر سبب آسیب دیدن اسکلت ساختمان‌ها شده به‌طوری‌که حتی قبل از زلزله برخی از ساختمان‌ها نشست کرده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ باید در زمینه برآورد میزان تخریب، کار کارشناسی دقیق‌تری صورت بگیرد که در این رابطه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف شده خسارت‌های زلزله را بررسی و مقصران احتمالی را به این کمیسیون معرفی کند تا پاسخگوی عملکرد خود باشند.

مقیمی، هدف از این بازدید را بررسی علت وقوع این خسارت‌ها و ارائه راهکاری برای جبران خسارت وارده به مردم عنوان کرد و افزود: منتظریم تا گزارش کامل تخریب‌ها به کمیسیون عمران مجلس ارائه شود، ولی آنچه مشخص است، مسئولیت ساخت و ساز بر‌عهده مسکن و شهرسازی، نظارت با نظام مهندسی و ارائه پایان کار با شهرداری است که در بررسی‌ها باید مشخص شود آیا این دستگاه‌ها در کارشان تعلل کرده‌اند یا خیر؟ وی در پایان ابراز داشت: تاکید بر این است که ساخت و سازها طبق استاندارد صورت گیرد که درصورت بروز زلزله‌، شاهد فاجعه نباشیم.

فرج‌زاده، نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی نیز در جمع ساکنان این مجتمع گفت: سعی بر این است که تا  انجام بررسی‌های دقیق‌تر و کارشناسی، تا جایی که امکان دارد وسایل رفاه و آسایش شما فراهم شود و پیگیر هستیم که شهرداری برای کاهش گرد و خاک، اطراف چادرها و کوچه‌ها را آب پاشی کند، و سرویس بهداشتی سیار نیز نصب خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از طرف کمیسیون عمران مجلس به جد در حال پیگیری مسئله ساخت و ساز این شهرک است. آنچه در پایان این بازدید از طرف ساکنان بدرقه راه مسئولان شد، این بود که  آقایان، اول امیدمان به خدا و بعد به شماست تا مقصران این تخریب‌ها به مجازات اعمالشان برسند.

کد خبر 95268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز