شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

قیمت بیشتر مواد خوراکی در یک ماه اخیر از ثبات نسبی برخوردار بوده است.

براساس آمارهای بانک مرکزی، در یک‌ماهه منتهی به 24مهرماه، در میان مواد خوراکی پرمصرف، فقط قیمت تخم مرغ با افزایش همراه بوده و سایر اقلام خوراکی همچون میوه‌جات، سبزیجات، گوشت مرغ و گوشت قرمز، قندوشکر، چای، برنج، حبوبات و لبنیات از کاهش قیمت برخوردار شده‌اند.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، در یک ماه اخیر قیمت بیشتر مواد لبنی بدون نوسان بوده و ماست و پنیر غیرپاستوریزه اندکی ارزان شده است.

همچنین قیمت 6نوع حبوبات پرمصرف هم نسبت به یک ماه قبل تغییر محسوسی نکرده است. میوه‌های تازه به‌طور متوسط 9درصد ارزان شده‌اند که بیشترین کاهش قیمت در سیب، انار، شلیل، خربزه، انگور و هندوانه رخ داده است.

در میان سبزی‌ها هم با وجود افزایش قیمت گوجه فرنگی، قیمت اکثر این محصولات از ثبات نسبی برخوردار بوده و به‌طور میانگین 8 نوع سبزی پرمصرف شهروندان 3درصد ارزان شده است.

در بازار گوشت، افزایش قیمت‌ها چندان زیاد نبوده؛ به‌طوری که گوشت گاو از 9800تومان به 10هزار تومان رسیده، در مقابل، مرغ تازه با کاهش قیمت روبه‌رو شده است.

در این مدت فقط قیمت تخم‌مرغ با افزایش قابل توجه 6درصدی روبه‌رو شده و از هر کیلو 2760تومان در ماه گذشته به 2930تومان در هفته گذشته افزایش پیدا کرده است. قیمت چای، قندوشکر و روغن نباتی هم در یک ماه اخیر بدون نوسان بوده است.

طبق گزارش بانک مرکزی با وجود بحث جنجالی آلودگی برنج‌های وارداتی، قیمت این محصول در یک ماه اخیر تغییر چندانی نکرده است. در حالی که در ماه گذشته قیمت هر کیلو برنج وارداتی غیرتایلندی به‌طور متوسط 1870تومان بود، آمارگیری بانک مرکزی در هفته گذشته نشان می‌دهد تغییر قیمتی در این محصول رخ نداده است.

بدین ترتیب، مشاهده می‌شود که بحث اخیر درباره آلودگی برنج‌های وارداتی موجب کاهش تقاضا و کاهش قیمت این نوع برنج‌ها نشده است.

این بحث همچنین در قیمت برنج‌های داخلی نیز تاثیری نگذاشته است و در حالی که انتظار می‌رفت با سوق یافتن بخشی از تقاضای بازار از  برنج‌های وارداتی به برنج‌های داخلی، قیمت محصولات داخلی افزایش پیدا کند، اما آمارهای بانک مرکزی بیانگر آن است که برنج داخلی در یک ماه اخیر گران نشده است.

کد خبر 93017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز